Přeskočit na hlavní obsah

Velký Gatsby | The Great Gatsby [75%]

20. léta nevypadaly nikdy tak cool! Veterán Baz Luhrman se vrací po pěti letech do kin a do české distribuce se dostal od včerejšího dne jeho nejnovější počin, adaptace jednoho z nejklasičtějších románů od Francise Scotta Fitzgeralda, Velký Gatsby. Hvězdně obsazený snímek se sice oproti původnímu plánu zpozdil, nicméně konečně dorazil a diváci si jeho kvality mohou vyzkoušet na vlastní kůži. Baz se pokusil zadaptovat knihu, která je podle mnohých nezadaptovatelná, což jen potvrdily často až průměrné předchozí pokusy. Jak ovšem dopadl tento stomilionový pokus?  

Nick Carraway je deprimovaný alkoholik, který se po zničení své osobnosti životem mezi Long Islandskou smetánkou dostává do péče psychiatra. Po diskuzi mu doporučí, aby důvody svých problémů s alkoholem převedl do knižní formy, neboť před lety měl tvůrčí ambice. Skrze jeho memoáry tak odhaluje příběh, který začal v roce 1922, kdy se přestěhoval do West Eggu, části Long Islandu. Jeho skromný příbytek se však ocitá v těsném sousedství jedné z největších hvězd společenského života v New Yorku, milionáře Jaye Gatsbyho. Ten pořádá pro známé osobnosti monstrozní společenské akce, kam bez pozvání přichází každý, kdo v této metropoli Spojených států amerických něco znamená. Právě díky přímé blízkosti svého domu s dějištěm největších a nejslavnějších akci se dostává Nick do kontaktu s člověkem, který za touto bujarou oslavou života stojí. Jak ale co nevidět zjišťuje, Nick sehraje v životě tohoto mladého milionáře daleko větší roli, než kterýkoliv z dvojice mužů při jejich prvním setkání tuší. Pro oba z nich však nastává koloběh událostí, který bude mít drastické následky na životy obou z nich.   

"Velký Gatsby rozhodně nezklamal. Je to obstojná adaptace vynikající knihy.

Musím se přiznat, že literatuře nijak extra zvláště neholduji. Samozřejmě, dobrou knihu si přečtu rád i poněkolikáté, nicméně já jako čtenář jsem náročná osoba, která si jen tak nějakou knihu neužije, takže proč riskovat. Velký Gatsby je ovšem tou světlou vyjímkou, kterou jsem se v relativní rychlosti už prokousal třikrát (přecijen je to jen necelých dvěstě stran) a určitě to ještě párkrát zvládnu v nadcházejících letech. Pokud jste knihu nečetli, výrazně doporučuji to dohnat. Právě díky charakteru knihy a jejího vyprávění je ale poměrně těžké snímek uchopit tak, abys si udržel svoji charakteristickou strukturu a postupné odkrývání charakteru titulního hrdiny. Luhrman a Pearce se rozhodli poněkud přizpůsobit charakter vypravěče potřebám filmu a jeho vyprávění tak transformovat na jeho retrospektivní předávání zkušenosti se sympatickým milionářem. To s sebou přináší však i ochuzení dějové linky této postavy na naprosté minimum a také ztrátu charakteristických prvků a druhotných dějových linek. Literární kritik bude namítat, já ovšem za sebe mohu říci, že mi to ani nevadilo. I když se totiž snímek oprošťuje od některých motivů a jiné přechází v rychlosti, až po projekci jsem si uvědomil, že má téměř dvě a půl hodiny. Nestačil jsem se ovšem začít nudit. 

A to i přes fakt, že snímek má notnou řádku negativ, kterými bych se protentokrát zabýval jako prvními. Velký Gatsby totiž pro mě hlavně znamená další ránu do slabin. Mnohokrát jsem se vyjadřoval proti 3D, tedy jsem i tentokrát zvolil starou dobrou klasiku. Nicméně jak bývá u podobných projekcí až nepříjemně častým zvykem, prostorovost kterou využívá 3D se odráží i na 2D verzi, což je tady díky notné dávce digitálních scén až příliš mnoho viditelné a místy až doslova otravné. A jako diváka mě tento přístup tvůrců začíná opravdu štvát. S tím však bohužel nic neudělám. 


Co je ovšem daleko zásadnější věc, je snaha reflektovat 21. století do klasického příběhu. Bujaré oslavy založené na moderních trendech kýčovitosti marnostratnosti fungují, hudební eskapády vážně ne. Sakra, pokud chci dosáhnout podobného efektu, mám několik možností z čeho vybírat, kupříkladu electroswing. Ne však tuhle kombinaci hip hopu, swingu a tanečních diskotékových hitů, které prostě nefungují. Je to sakramentská škoda, neboť instrumentální soundtrack který stvořil Craig Armstrong je nečím nezapomenutelným, co i v slabších momentech filmu dopuje atmosféru do žil a svoji úderností vyvolává místy až husí kůži. 

I za tou přeplácanou, přehnanou a do značné míry umělou fasádou která se právě skrze tyto prvky snaží v divákovi vyvolat dojem familiornosti a lepší pochopení mravů, se totiž pořád jedná o osobní drama muže, který se přesvědčil o tom, že všechno za peníze koupit nejde. A právě v tom si veškerou pozornost na sebe strhává Leonardo DiCaprio. Z pozice člověka, který tohoto herce ještě před lety ze srdce nenáviděl, smekám. Takhle ožívají literární hrdinové na velkém plátně. Leo navíc předvádí naprosto bezchybný výkon, který je za posledních pár let už několikátým v řadě. Edgerton mu k tomu slušně sekunduje jako slizký Tom a Carey Mulligan jako femme fatale taky obstála na výbornou.  

Jak to tedy shrnout? Velký Gatsby rozhodně nezklamal. Je to obstojná adaptace vynikající knihy, která nabízí hned několik vztyčných bodů a několik roztomilých detailů, které diváka v očekávání nadchnou. Obsahuje ale na druhou stranu také několik až nestravitelných elementů, které podráží snímku nohy. Baz Luhrman tentokrát opět v poněkud přepálené formě možná reflektuje dobu současnou i dobu příběhu, v konečném důsledku ale přináší jen v mnoha ohledech chybný a v mnoha ohledech podmanivý snímek. Tak jako tak, za návštěvu vašeho kina Gatsby a jeho příběhy opravdu stojí. 



Ctihodný pan Gatsby to opět zkouší na filmovém plátně, tentokrát s obličejem Leonarda DiCapria a pod režijní taktovkou Baze Luhrmana.  Opulentní, vyumělkovaná a do extrému zahnaná reflekce dobové atmosféry stejně jako atmosféry poslední doby je tím podmanivým a zároveň i kamenem úrazu této filmové adaptace. Fenomenální herecký výkon v titulní roli, solidní vedlejší role a do detailu perfektní instrumentální doprovod, ale také ne zrovna fungující aplikace hip hopu a podobných moderních stylů do kontextu, příliš vizuálních ústupků 3D verzi a vlastně příliš digitální. I přes veškeré chyby je ale Velký Gatsby parádním snímkem, který dokáže upoutat natolik, že si ani neuvědomíte ty dvě a půl hodiny strávené v přítmí sálu. 


Jazz
Barvičky
Hip Hop
Atmosféra
American Dream

Postup:
Přidejte všho přes míru, doplňte o parádní herecké výkony, zaprašte hip hopem a z tupláku na ex. 



Velký Gatsby
(The Great Gatsby, Velký Gatsby)

Drama / Romantický
Austrálie / USA, 2013, 142 min

Režie: Baz Luhrmann
Předloha: F. Scott Fitzgerald (kniha)
Scénář: Baz Luhrmann, Craig Pearce
Kamera: Simon Duggan
Hudba: Craig Armstrong
Hrají: Leonardo DiCaprio, Carey Mulligan, Tobey Maguire, Joel Edgerton, Isla Fisher, Jason Clarke, Elizabeth Debicki, Gemma Ward, Callan McAuliffe, Amitabh Bachchan, Jack Thompson, Jacek Koman, Vince Colosimo, Goran D. Kleut, Heather Mitchell

Nevhodný mládeži do 12 let
V kinech ČR od: 16.05.2013 Warner Bros. CZ
V kinech SR od: 16.05.2013 Continental

http://www.imdb.com/title/tt1343092/



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Akta Pentagon: Skrytá válka | The Post

Za vlády prezidenta Richarda Nixona se na povrch dostala řádka vládních afér, které pohnuly jak americkou domácí, tak zahraničně politickou situací. Ještě než však propukla aféra Watergate, dostala se do popředí médií aféra ohledně tzv. Pentagon Papers - zveřejnění přísně tajného dokumentu o americkém působení ve válce ve Vietnamu, které nechal zpracovat v roce 1967 ministr obrany Robert McNamara. Zveřejnění údajů v této zprávě otřáslo nejen obyvatelstvem USA ale také základy svobody tisku zakotvené v ústavě Spojených států. A přesně tuhle situaci a její vývoj se pokouší novinka jednoho z největších filmařů přiblížit v novém filmu. Stojí ale tahle lekce z historie za návštěvu?  

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room . Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku  Wind River z minulého roku?

Chicagský tribunál | The Trial of the Chicago 7

Díky opět se zpřísňujícím opatřením a všeobecné situaci nejenom ve filmovém průmyslu je osud očekávaných filmových hitů zatím neznámý. Velké letní filmy se odsouvaly prvně na podzim, poté na příští rok s nadějí, že situace se dramaticky zlepší. Není to ovšem problém jen velkých blockbusterů ale také umělecky hodnotnějších filmů, které pomýšlejí na nějaké to ocenění začátkem příštího roku. Jedním z takových byl i hvězdně obsazený příběh na motivy skutečných událostí z tvůrčí dílny Aarona Sorkina Chicagský tribunál , který od Paramountu v červnu koupil Netflix aby jej v půlce října nabídly svým předplatitelům. A byl to od nich zatraceně dobrý tah...