Přeskočit na hlavní obsah

Vedlejší účinky | Side Effects [80%]

Steven Soderbergh patří mezi těch pár filmařů, kteří si v současném Hollywoodu udělali dostatečně velké jméno na to, aby získali peníze na film o čemkoliv s kýmkoliv. Ani u něj to není stoprocentní, o čemž svědčí Dannyho parťáci 2 nebo třeba nedávná Dívka na přání. Po experimentech se práv před dvěma lety vrátil do popředí Nákazou, akčňákem Zkrat a loni veleúspěšným snímkem Bez kalhot. Tentokrát si ovšem kalhoty mužská část ansámblu ponechá. Ve svém dalším filmu se rozhodl volně navázat na látku, kterou rozebíral právě v Nákaze.  Otázkou zůstává jen jedno, posadí nás opět Soderbergh atmosferickým dramatem? 


Emily trpí psychickými problémy. Po čtyřročním období, co byl její manžel ve vězení a ona musela sledovat jak veškeré nastřádané finance a spolu s nimi i jejý vysněný život mizí v prach. Nyní se však dostává zpět na svobodu a ona se může pokusit opět s ním žít naplno svůj život. Návrat do společnosti ale nebude zrovna jednoduchý ani s manželem po boku. Poté, co se navíc Emily pokusí o sebevraždu v důsledku psychických problémů a depresí, je umístěna do péče psychiatra Johna Bankse. Ten ji po několika problémech s vedlejšími účinky umístí do experimentálního programu, kde bude léčena novou alternativou mezi léky na deprese. Jak se ale brzy ukazuje, ani tento lék není bez vedlejších účinků a zdravotní stav Emily se nezlepšuje, naopak. Místo méně závažných problémů vyvstávají nové, daleko zásadnější... 


Soderbergh se opravdu vyšvihl opět do pozice, kdy o něm není radno pochybovat. s Nákazou se sice úplně všem do chuti netrefil, nicméně kvality snímku nemohou upřít ani jeho odpůrci. Kvalitní tempo, dobrá dynamika a nepochybný režijní cit, to byly jeho přednosti před lety, a jak je vidět, má je pořád. Vedlejší účinky totiž ačkoliv lehce matou tělem, jsou ukázkovým příkladem bezchybně zvládnuté režijní práce, která dokáže vdechnout precizní atmosféru i scénáři, který není ani zdaleka bezchybný. Všechno ostatní tu totiž funguje téměř na výbornou. 

"Soderbergh se ukázal opět jako naprostá 
režijní jistota a předvedl překvapivě komplexní dílo."

A to jak co se týče hereckého koncertu, který jen možná lehce narušuje poněkud neotesaný Channing Tatum (a ne teď ze mě nemluví averze vůči němu, v 21 Jump Street byl parádní), nicméně zbytek ansámblu předvádí parádní výkony a především hlavní dvojici Law x Mara je jen radost sledovat. Nahrává tomu dynamika scénáře, který se progresivně posunuje od osobního dramatu místy až k lékařskému thrilleru. Lépe podchycená gradace atmosféry tu už dlouho nebyla. Navíc, co se týče hudebního doprovodu, podobně jako dokázal u Nákazy Cliff Martinez dopovat agresivní tempo do žil, zde Thomas Newman svý místy až minimalistickým soundtrackem ještě dokresluje tísnivou dramatickou atmosféru a dotváří tak obraz působivého a strhujícího díla, které vám nedá spát. Škoda jen, že tuto iluzi trochu kazí závěr, který je možná pro svůj obraz až moc chytrý a působí trochu nepoměrně k předešlé hodině a čtvrt. 

Ať už ale o snímku řeknu co chci, upřít mu nelze jedna věc. Jako člověk, kterého tento počin nechával naprosto chladným, až do nedávné projekce Nákazy, jsem byl strhnut. Soderbergh se ukázal opět jako naprostá režijní jistota a předvedl překvapivě komplexní dílo, kterému ve výsledném hodnocení ani příliš neublíží zásadnější chyby a trochu přitažený závěr. Audiovizuální špička, kterou jen podpoří herecké výkony a drásavě osobní pocit z filmu. To je něco, co se bohužel v současné době zase tak často nevidí. Jsem proto rád, že si to s koncem kariéry tento tvůrce hodně rychle rozmyslel. Pokud tedy máte náladu na chytrý a podmanivý snímek o temné straně lékařské praxe, směle do toho. Ty necelé dvě hodiny za to opravdu stojí. 


Trápí vás deprese? Psychické problémy? Na prášky s vámi. Ano, žijeme v době spolkni-prášek.  Soderbergh si je toho moc dobře vědom a tak přichází s dalším režijním počinem, který se na zdraví a zdravotnický průmysl dívá trochu jiným pohledem, než jeho nedávná Nákaza. A výsledek? Překvapivě silné osobní drama, které se přelévá do zdravotnického thrilleru, který vám místy až přinese mráz v zádech. Působivá atmosféra, dokonalá vizuální stránka, silné herecké výkony a podmanivý hudební doprovod. Vedlejší účinky jsou tak ukázkou skvělého snímku, kterému nedokáže podlomit nohy i poněkud nadsazené finále.  


Léky
Deprese
Drama
Vedlejší účinky

Postup:
Otevřít ústa, spolknout a zapít. 


Vedlejší účinky
(Side Effects, Vedľajšie účinky)
Fantasy / Horor / Akční | USA / Německo, 2013, 87 min (Director's cut: 98 min)


Režie: Steven Soderbergh
Scénář: Scott Z. Burns
Kamera: Steven Soderbergh
Hudba: Thomas Newman
Hrají: Rooney Mara, Jude Law, Catherine Zeta-Jones, Channing Tatum, Vinessa Shaw, David Costabile, Peter Friedman, Mamie Gummer, Polly Draper, Andrea Bogart, Kenneth Simmons, Brian Distance, Ashlie Atkinson, Ann Dowd, Sheila Tapia

http://www.csfd.cz/film/310096-vedlejsi-ucinky/
http://www.imdb.com/title/tt2053463/



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room. Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku Wind River z minulého roku?

Avengers: Endgame

Největší filmová událost posledních let je tady. Završení plánů Marvelu, které začaly v roce 2008 a zároveň také rozuzlení příběhu, který přesně před rokem přišel do kin v Avengers: Infinity War. Ano, Avengers: Endgame dnešním dnem vstupuje do českých a slovenských kin a s ním také konec jedné éry. Je nad slunce jasné, že film samotný bude událost srovnatelná snad jen se závěry těch největších filmových sérií historie. Jak se ale Marvelu podařilo uzavřít celé ty roky budování a dospěl celý ten propojený příběh na pozadí do zaslouženě povedeného konce?

Složka 64 | Journal 64

Severské kriminálky se těší dlouhodobé oblibě a to ať již se jedná o knižní nebo filmové počiny. O sérii Oddělení Q od Jussi Adler-Olsena to platí dvojnásob. Knižní předlohy už několikátý rok patří mezi žánrové bestsellery a série jejich filmových adaptací zraje s každým dílem. Nyní se do kin vydává již čtvrté pokračování s názvem Složka 64, které se s poměrně aktuálním tématem pokusí navázat na úspěchy dílů předešlých. A pokud vám tahle série doposud unikala, není lepší čas tento nedostatek napravit.