Přeskočit na hlavní obsah

Man of Tai Chi [30%]

Keanu Reeves bude pro většinu lidí do konce života Neo. Za svoji kariéru už ale vytvořil dostatečně velké množství památných tolí, ze kterých si ho budou lidé pamatovat. Nic ho ale neovlivnilo tak jako právě Matrix. Během příprav strávil se svými hereckými kolegy dlouhé měsíce tréninkem asijských bojových umění. Dříve než se ovšem po letech k tomuto odvětví vrátí v dlouho odkládaném snímku 47 Ronin, do distribuce se dostává jeho režijní debut Man of Tai Chi. Snímek, který staví na v poslední době hodně zpopularizovaném čínském bojovém umění. Stojí ale hercův režijní debut za téměř hodinu a třičtvrtě vašeho času? 

Svět ilegálních zápasů, to je něco co bují i na druhé straně zeměkoule. Zvláště když je poblíž movitý byznysmen, který se nebojí chopit příležitosti. Mark Donaka provozuje bezpečnostní agenturu, která funguje hned v několika asijských zemích. Jeho skutečný příjem ale leží právě v pořádaní turnaje bojových umění. Ten se ovšem neřídí klasickými pravidly a leží tak proto v žaludku policejním detektivům, kteří bez důkazů proti Donakovi nemohoiu zakročit. Ten však narozdíl od nich řeší jiný problém. Díky tomu, že jeho poslední zápasník donášel policii, udělal s ním rychlý proces a v duchu turnaje "zabij nebo budeš zabit" jej vlastnoručně zabil. Proto aby ale nepřišel o zdroj většiny jeho jmění, potřebuje do turnaje nového zápasníka. Tím se má stát zápasník Tai Chi Tiger Chen. Zbývá už ho jen přesvědčit, aby své defenzivní bojové umění proměnil ve smrtící zbraň. 

Předně, musím se k něčemu takhle na začátek přiznat. Strašně moc jsem Keanovi fandil. Vážně jsem mu přál, aby jeho snímek uspěl a on se vrátil opět na špičku diváckého zájmu. Ze stejného důvodu mu přeju, aby vyšel i problémový snímek 47 Ronin, který ale pravděpodobně skončí jako přestřelený akční hyperblábol kombinující všechno a přitom nic. S jeho debutem je to ale jiné. Čínsko-americká koprodukce, která hercovi zabrala pět let staví svůj hlavní marketingový tah na bojových uměních. Honosí se kritické spokojenosti. Dokonce i John Woo pochválil akční scény. Jak rychle ale nadšení stoupá při reakcích na film, tak rychle může i klesat v momentě, kdy se vám do ruky dostane hotový produkt. Man of Tai Chi má totiž do bojového must-see filmu opravdu na míle daleko. Je možné, že jsem se spletl a vlastně jsem snímek uplně nepochopil, respektive jsem se nenaladil na správnou vlnu, abych mohl snímek správně shlédnout. Jako člověk, který má ke klasickým bojovkám poměrně blízko a asijská akční produkce mi také není úplnou neznámou, to co jsem čekal byl amerikanizovaný spektákl podle čínské šablony. A přesně to jsem dostal, ovšem to jsem ještě netušil, co ve skutečnosti tato definice také může znamenat. 

Men of Tai Chi je totiž do jisté míry opravdu zajímavý mix kultur, který bohužel v konečném pohledu nefunguje ani trochu. Na jedné straně totiž máme kriminálku, kdy se nikým nepochopená policistka snaží dopadnout zlotřilého kapitalistu, který vykořisťuje ostatní. Na straně druhé máme mladého učence, který okusí temnou stranu síly, aby se nakonec na pokraji smrti opět navrátil na stranu dobra a odehnal síly zla. No a na třetí straně máme megalomanského milionáře, který chce vlivem ovládnout svět, tady v podobě zástupu diváků. Dostáváme tak jakýsi trojúhelník neoriginality, který je ozdoben vedlejšími charaktery, kterým můžete slovo stereotyp odezírat téměř ze rtů. A to je celkem bolestivé, když i stereotypního američana hraje vlastně číňan. 

Inu dobrá, příběh ani všechno okolo vlastně nejsou na snímku důležité můžete říct. Tady jde o pořádnou nakládačku přeci, ne? Ono to i s těmi souboji nebude zase taková sláva. Zatímco choreografie a velká část akčních sekvencí funguje poměrně bezchybně, chybí tomu jakýkoliov náznak atmosféry. Identifikace s hrdinou který chce porazit nepřátele neprobíhá a vy sledujete pouze pár týpků ve snaze udělat z obličeje toho druhého rajský protlak. 

Ono se ale není čemu divit. Film, i když je v podstatě jen kombinací jednotlivých zbytků a stereotypů z jiných filmů, se snaží být něčím víc. A Reeves jako člověk na režijní sesli tomu dodává pomyslnou třešničku na dortu. Ano už od dob svých raných rolí je znám svým prkenným výrazem, nicméně u některých rolí mu tahle poloha jednoduše sedla (Neo nebo John Constantine), tady ovšem jakoby se rozhodl redefinovat význam slova prkenný. Jeho hlavní záporák nejen, že umí přeplavat z jednoho ostrova na druhý bez toho aniž by se nadechnul a má problémy s tím, chodit jako nromální člověk, on má problémy i s tím mluvit jako normální lidská bytost. Pusťte si trailer, závěrečná věta je poměrně krásným vzorkem tohoto problému. 


Herecký výraz je tak soustředěný, že rádoby zlověstný pohled Keanu je tak nebezpečný, že se ani nepotřebuje dívat na to, na co se dívat má a na co se tváří že se dívá. Digitálně upravené oční bulvy tomu pak dodávají větší šmrnc. Do toho scénář vypadá jako kdyby jej psal někdo, kdo se emocionální reakce učil u hereckého kouče Kirsten Stewart. Tak zjednodušené a umělohmotné dialogy tu už dlouho nebyly. Tu umělou hmotu z toho můžete cítit asi do podobné míry, jako kdyby jste žvýkali příslušenství k panence Barbie místo popcornu. 

Man of Tai Chi je mizerným béčkem, které nedokáže udržet ani úroveň toho jediného, co tuto splácaninu drží do nějaké míry pohromadě. A nedostatek zápalu ani "magie" mistrů Tai Chi nenahradí. Přičtěte si k tomu mizerné digitální triky, několik stylových obleků pro Nea, téměř negradační závěr a trochu antiklimatický finální desetiminutovku a máte zhruba to, co na vás pod nálepkou Made in China, tedy Man of Tai Chi čeká.  

"Debut Keanu Reevese v asijské koprodukci, kde budou bojová umění hrát prim? Sem s tím!" Aneb jak si krásně naběhnout. Tak nezaujatý snímek, u kterého nejde myslet na nic jiného než na citoslovce "meh" při každém druhém záběru. Keanu Reeves podává zaručeně nejhorší výkon svojí kariéry coby herec a jako režisér to příliš nespravil. Většinu času slušná akce, nicméně bez nápadu, bez zápalu a naprosto bez atmosféry. Man of Tai Chi je zbytečný snímek, který je ukázkovou ztrátou času. I když, ty dialogy jsou občas tak blbé, že jsou až zábavné. Jednoduše a prostě: hodina a třičtvrtě soubojů lepší i horší kvality a prachmizerné vše ostatní co tohle cvičení dělá filmem.  
 Koktejl:
25% Dřevěný Neo
25% Bojové umění
50% Nuda


Man of Tai Chi

 (Taiji Xia) 

Akční
USA / Čína / Hong Kong, 2013, 105 min

Režie: Keanu Reeves
Kamera: Elliot Davis
Hrají: Tiger Chen Hu, Keanu Reeves, Karen Mok, Iko Uwais, Simon Yam

http://www.csfd.cz/film/306222-man-of-tai-chi/
http://www.imdb.com/title/tt2016940





Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Power Rangers: Strážci vesmíru | Power Rangers [35%]

Strážci vesmíru jsou kulturní fenomén, na kterém vyrůstalo hned několik generací dětí v devadesátých letech. Někoho však napadlo, že po mnoha televizních seriálech, které se natáčí do současnosti, je na čase značku představit v novém filmu, který přiblíží v nové verzi zrod těchto ikonických hrdinů. Film si na starosti vzal Dean Israelite, který si před dvěma lety udělal jméno sci-fi snímkem Projekt minulost. Dokázal představit tuhle látku novým i starým divákům ve velkém stylu nebo jsou Power Rangers: Strážci vesmíru první velký průšvih letošního filmového léta?

Dunkerk | Dunkirk [85%]

Christopher Nolan má v dnešním hollywoodu postavení asi jako málokdo. I kdyby totiž tenhle brit točil drama o výrobě mouky, asi by to pořád byl jeden z nejočekávanšjích filmů roku.  Díky svojí filmografii, kde doposud nemá špatný film, si totiž může tak trochu diktovat, co vlastně chce dělat a našlo by se jen málo filmových producentů, kteří by mi na jakýkoliv jeho film nedali peníze. Po komiksu a sci-fi, kterým se věnoval posledně, se nicméně rozhodl vydat do válečné vřavy a v jeho novince Dunkerk se vydává do stejnojmenného francouzského městečka, které se stalo dějištěm hned dvou významných událostí během druhé světové války. A jedné z nich, hromadné evakuaci britských vojsk pod kódovým označením Operace Dynamo, se věnuje jeho nový film. Jak si jeden z nejzajímavějších mainstreamových tvůrců poradil s těžkým válečným filmem? 

Ze zákulisí filmu #5 | Největší komerční průšvihy

Vítejte u dalšího dílu nepravidelné rubriky Ze zákulisí filmu, ve které se čas od času pokouším přiblížit události z pozadí filmového průmyslu, které vrhají na filmovou produkci trochu jiné světlo. Poté, co jsme se v minulých dílech podívali na filmy, které nevznikly a některé lidi to možná zamrzelo, se dnes podíváme na zoubek snímkům, které vznikly, nicméně jejich producenti by nejspíše byli rádi, kdyby tomu tak nebylo. V dnešním článku se totiž budu věnovat takzvaným komerčním bombám nebo propadákům, tedy filmům, které díky obrovským nákladům a mizernému komerčnímu výkonu skončily pro studia jako ztrátové, mnohdy i více jak několik desítek milionů dolarů. Pojďme tedy na to.