Přeskočit na hlavní obsah

U konce světa | The Worlds End [85%]

Edgar Wright je jedním z těch režisérů, na kteréhož nový film se filmoví fanoušci budou těšit, i kdyby režíroval životopis vynálezce toaletního papíru.  Nápaditý režijní styl, vizuálně podpořený čistokrevný britský humor a vymazlená vizuální stránka, tyhle věci jsou u něj standardem. Ještě než si však střihne komiksového Ant-Mana za dva roky, dal dohromady ještě jednou partičku ze seriálu Spaced a natočil závěrečný díl trilogie komedií. A tak po Soumraku mrtvých a Jednotce příliš rychlého nasazení přichází cesta až na konec světa. A na ní nepoteče jen alkohol proudem...

Gary King má problém s fungováním v běžném životě. Dnes již jen s nostalgií vzpomíná na dospívání, kdy s kamarády propařili nejednu noc. Jedna z nich ale vyčnívá. Jednoho večera se totiž pětice kamarádů pokusila zdolat zlatou míli, na které je čekalo 12 hospod a v nich 12 pint pro každého. Toho večera to ale nevyšlo úplně podle plánu ale i tak to pro Garyho byla nejlepší noc v životě. A tak se v jeho hlavě zrodí nápad tento pokus po mnoha letech zopakovat. Jediný problém je, že se od určité doby kamarádi nestýkají a Gary kvůli své minulosti s drogami není uplně vítaný s otevřenou náručí. Jak ale všichni zjistí, dát starou partu pro jednu noc zase dohromady byl jen ten nejmenší z jejich problémů.

Jedna taková menší připomínka předem. Pokud vám britský humor moc neříká, přistupujte ke snímku obezřetně. Čistější porci britské komedie budete totiž v kinech tenhle rok hledat jen stěží. Pokud navíc holdujete spíše tupému humoru, fekálnostem a prostě takovému tomu stereotypnímu americkému blábolu označovaném za komedii, raději sáhnětě po Sousedské hlídce. Jedná se totiž do značné míry o hodně podobný snímek, jen však víte, bez toho co ho dělá komedii komedií. Humoru.  

Na konci světa bylo popravdě hodně očekávaným snímkem, protože zatím pokaždé ze spolupráce tria Wright-Pegg-Frost vzniklo něco, co stálo za to. A nač chodit kolem horké kaše, i tentokrát je to nářez který ani trochu neškodí obrazu svých předchůdců, možná právě naopak. I když totiž Wrightova novinka je pravděpodobně jeho nejméně rafinovaným snímkem, stylový tah na bránu nezmizel a s ním nezmizela ani nápaditost. Na konci světa je tak do značné míry to, co fanoušci od této trojice očekávali a ještě něco navíc. A všichni ostatní kteří očekávají dobrou komedii zklamáni rozhodně nebudou. 

Wright s Peggem totiž napsali další klasiku, která mísí vážné podtóny s naivní komedií a tím správným britským humorem, který fungoval již několikrát předtím. Do koktejlu tentokrát ale místo zombie nebo vesnického kultu přidali zápletku s tour de pub a pár robotů. Tedy ne robotů, mimozemšťanů. Ve výsledku to tak není uplně tak promyšlená a vyšperkovaná záležitost jako třema Soumrak mrtvých, nicméně i přes občasné kolísání tempa se jedná o zatím nejlepší komedii tohoto roku. Nápaditý humor, občasné trefy přímo do černého a k tomu téměř dokonalé akční scény, to je něco, co tu není uplně každý den. Zvláště v případě, když je během snímku proneseno hned několik naprosto uzemňujících one linerů. Tuhle alkoholem nasátou komedii, ve které se řežou mimozemšťani hlava nehlava a Pierce Brosnan má bradku, si budete chtít dát jednoduše znovu. 

Wright natočil další výborný snímek, který se s největší pravděpodobností dostane do žebříčku nejpovedenějších snímků letošního roku. Zábavná komedie, která kromě pár přehmatů a místy proměnlivého tempa, nemá moc vad na kráse. Rafinovanost tentokrát z velké části nahradila dramatická linka Pegga (který mimojiné předvádí asi nejlepší výkon ve své kariéře), zombie nahradili inkoustoví emzáci ale jinak je všechno přesně tam, jak má. Pokud vám filmy téhle partičky něco říkají, budete se zkrátka cítit jako doma. A vám co nic neříkají, na co sakra ještě čekáte?
  
PS. Snímek taky do značné míry působí jako ukázkový přiklad toho, proč si Ant-Man nemohl přát lepšího režiséra.

Partička pěti, 12 hospod, 60 pint. Hodina a tři čtvrtě s nohou na plynu a konkurencí za zády. Na konci světa je parádním zakončením výborné volné trilogie, které baví od začátku do konce. V rámci scénáře sice možná Pegg s Frostem trochu zvolnili, v rámci humoru a nápaditosti ale nikoliv. Zábavný britský export, který je zatím nejen nejlepší komedií roku, nicméně řadí se také k tomu vůbec nejlepšímu, co se tenhle rok dostalo do kin. Pokud vám britský humor není úplně cizí, nezbývá než se vydat s hrdiny na konec světa. Budete sice muset po cestě rozmazat mozek několika inkoustovým emzákům, nicméně po cestě to bude dozajista zábava. 

 Koktejl:
25% Britský humor
25% Pivo
25% Emzáci
25% Jeden zatraceně propařený večer



Na konci světa
(The World's End)
Komedie / Sci-Fi / Akční / Horor
Velká Británie, 2013, 109 min

Režie: Edgar Wright
Scénář: Simon Pegg, Edgar Wright
Hudba: Steven Price
Hrají: Rosamund Pike, Simon Pegg, Bill Nighy, Martin Freeman, Eddie Marsan, Pierce Brosnan, Nick Frost, David Bradley, Paddy Considine, Mark Heap, Julian Seager, Gabriel Constantin

http://www.csfd.cz/film/264077-na-konci-sveta/
http://www.imdb.com/title/tt1213663/




Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Power Rangers: Strážci vesmíru | Power Rangers [35%]

Strážci vesmíru jsou kulturní fenomén, na kterém vyrůstalo hned několik generací dětí v devadesátých letech. Někoho však napadlo, že po mnoha televizních seriálech, které se natáčí do současnosti, je na čase značku představit v novém filmu, který přiblíží v nové verzi zrod těchto ikonických hrdinů. Film si na starosti vzal Dean Israelite, který si před dvěma lety udělal jméno sci-fi snímkem Projekt minulost. Dokázal představit tuhle látku novým i starým divákům ve velkém stylu nebo jsou Power Rangers: Strážci vesmíru první velký průšvih letošního filmového léta?

Ze zákulisí filmu #5 | Největší komerční průšvihy

Vítejte u dalšího dílu nepravidelné rubriky Ze zákulisí filmu, ve které se čas od času pokouším přiblížit události z pozadí filmového průmyslu, které vrhají na filmovou produkci trochu jiné světlo. Poté, co jsme se v minulých dílech podívali na filmy, které nevznikly a některé lidi to možná zamrzelo, se dnes podíváme na zoubek snímkům, které vznikly, nicméně jejich producenti by nejspíše byli rádi, kdyby tomu tak nebylo. V dnešním článku se totiž budu věnovat takzvaným komerčním bombám nebo propadákům, tedy filmům, které díky obrovským nákladům a mizernému komerčnímu výkonu skončily pro studia jako ztrátové, mnohdy i více jak několik desítek milionů dolarů. Pojďme tedy na to. 

Blade Runner 2049 [85%]

Jeden z největších filmových kultů posledních desetiletí hlásí návrat. Sci-fi Blade Runner Ridleyho Scotta se dočkalo přímého následovníka od jednoho z nejvelebenějších režisérů současnosti, které včerejším dnem vstoupilo do českých a slovenských kin. Pro velkou část publika se jedná dokonce o filmovou událost podzimu (ne-li celého roku). Očekávání byla veliká, nicméně už ze začátku je potřeba říct jednu věc. Blade Runner 2049 je filmová pecka, kterou si nebudete chtít nechat ujít, ať už jste fanoušci originálu, či nikoliv.