Přeskočit na hlavní obsah

Need for Speed [55%]

Filmaři si prostě nedají pokoj. Už mnoho projektů založených na videoherních materiálech ztroskotalo, neboť se filmařům nepodařilo zachytit kouzlo hry, když často berou hru pouze jako značku, skrze kterou se jim podaří prodat často značně rozdílný snímek od předlohy. Jako tomu již bývá zvykem, v Need for Speed nejeden fanoušek po oznámení vkládal naděje na první opravdu plnokrevný videoherní film. A ono se tohle přání do značné míry i vyplnilo. Proč je to ovšem i tentokrát špatně se dozvíte níže.  


Tobey Marshall (Aaron Paul) zdědil po nedávno zesnulém otci autodílnu, kde dlouhá léta se svými kamarády pracuje na závodních speciálech. Byznys ovšem nevynáší ani na provoz dílny a tak lidé z banky hrozí exekucí. Pár tisíc které si občas Tobey vydělá ilegálními závody tuto situaci už nezachrání. Po jednom ze závodů se však zpět do města na otočku vrací Dino Brewster (Dominic Cooper), závodník a prodejce luxusních aut, se kterým Tobey ani jeho parta příliš dobře nevychází. Dino však přichází s nabídkou míru a přináší Tobeymu obchod, který by jej mohl zachránit. Tobey a jeho mechanici dostanou za úkol dostavit poslední upravený Ford z rukou Carrolla Shelbyho a výměnou za to dostanou podíl z pohádkové ceny, za jakou bude tento unikátní kus na dražbě prodán. Díky Dinově křivému charakteru se ovšem Tobey svým souhlasem zaplétá do koloběhu událostí, který skončí úmrtím jednoho z Tobeyho kolegů a vina je svalena na něj... 


A zase ne. Ty videoherní adaptace mají zkrátka smůlu. I když na druhou stranu, nevěřte kritikám a spíše posuďte sami. U filmového Need for Speed totiž platí víc než kdekoliv jinde, že výsledný efekt snímku závisí především na tom, co od filmové adaptace legendární herní série závodních simulací očekáváte. Čekáte-li totiž cokoliv jiného, než převedení povrchního příběhu druhé a třetí éry her Need For Speed, budete po příběhové stránce opravdu hodně nepříjemně překvapeni.  

Filmové NFS totiž následuje model některých předešlých adaptací a bezmyšlenkovitě kopíruje videoherní postupy a zvraty do své formy, nicméně ona bžunda to bez mačkání knoflíků moc není. Příběhová stránka, která by se až na pár částí mohla klidně označit jako Need for Speed: The Run: The Movie, zkrátka na pár příjemných i když laciných vtípků a odlehčených dialogů moc co nenabídne. To, že většina toho co se děje na plátně nedává moc smysl je už věc druhá. Nicméně abych jen nekritizoval, pořád to není taková oprsklá a přehuštěná hovadina v jakou se vyklubal šestý díl Rychle a zběsile.   

Scott Waugh jednoduše divákům naservíroval po všech ohledech průměrnou podívanou, která však naštěstí akcentuje to, co je důležité, tedy v akčních scénách a honičkách šlape na plyn, jak se na adrenalinovou jízdu patří. Napomáhá tomu fakt, že klasickým způsobem dělané triky a makety zkrátka i v lehce podvyživeném balení vypadají několikanásobně lépe než záplava digitálních triků a několik desítek kilometrů dlouhá ranvej. 

Nakonec je tak v kinech docela zajímavý exemplář. Need for Speed je rozhodně zklamání. Ne ovšem tak velké, aby si snímek zasloužil být zatracen. Inteligenčně se pohybujeme někde na úrovni konkurenční filmové série, závodnickou akcí konkurenci naopak ukazujeme, že i bez triků to jde. Need for Speed je hloupý akční snímek, který ovšem každý fanoušek oddychové zábavy ocení, neboť si jej i přes více jak dvouhodinovou stopáž lze užít téměř bez úhony a s trochou adrenalinu. Není to nic zásadního a ani netratíte, když tuto návštěvu kina vynecháte. Pokud vám ale rychlá auta něco říkají a hledáte film u kterého vypnout, vyloženě špatná volba filmové Need for Speed není. Jen se tu zkrátka nepohybujeme v mezích áčkové akce, ale spíše někde na pomezí solidního béčka a věcí typu Torque: Ohnivá kola a Redline.  

PS. V případě, že byste se o filmových adaptacích videoherních titulů chtěli dočíst něco více, ZDE přikládám odkaz na svojí práci, kde se touto tématikou zabývám v detailu.  
Podvyživené Rychle a zběsile? Ne nezbytně. Filmová verze závodní legendy je hloupé adrenalinové béčko od začátku až do konce, které však v rámci nenáročné oddychové zábavyn nabízí docela solidní závodní akci a i přes dvě hodiny jsem se překvapivě nenudil. Waughova nerozvážnost tam jde sice místy vidět ale vypnete li při vstupu do kina mozek, úplná tragédie to není. Možná se i místy pobavíte. A popravdě, raději dvakrát tohle než šesté Rychle a zběsile... 

 Koktejl:
25% Benzín
25% Hloupost
25% Need for Speed: The Run
25% Videoherní logika a postupy ne zrovna na správném místě

Need for Speed
Akční / Krimi / Drama / Thriller
USA, 2014, 130 min

Režie: Scott Waugh
Scénář: George Nolfi, John Gatins
Kamera: Shane Hurlbut
Hudba: Nathan Furst
Hrají: Aaron Paul, Dakota Johnson, Imogen Poots, Michael Keaton, Dominic Cooper, Rami Malek, Scott Mescudi, Ramon Rodriguez, Nick Chinlund, Harrison Gilbertson, Han Soto, Antoni Corone

Mládeži přístupný
V kinech ČR od: 13.03.2014 Bontonfilm CZ
V kinech SR od: 13.03.2014 Bontonfilm SK

http://www.csfd.cz/film/327929-need-for-speed/
http://www.imdb.com/title/tt2369135/





)

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Akta Pentagon: Skrytá válka | The Post

Za vlády prezidenta Richarda Nixona se na povrch dostala řádka vládních afér, které pohnuly jak americkou domácí, tak zahraničně politickou situací. Ještě než však propukla aféra Watergate, dostala se do popředí médií aféra ohledně tzv. Pentagon Papers - zveřejnění přísně tajného dokumentu o americkém působení ve válce ve Vietnamu, které nechal zpracovat v roce 1967 ministr obrany Robert McNamara. Zveřejnění údajů v této zprávě otřáslo nejen obyvatelstvem USA ale také základy svobody tisku zakotvené v ústavě Spojených států. A přesně tuhle situaci a její vývoj se pokouší novinka jednoho z největších filmařů přiblížit v novém filmu. Stojí ale tahle lekce z historie za návštěvu?  

Doom Annihilation

Pamatujete si na filmového Dooma, který do kin vtrhl před čtrnácti roky a také se z převážné části natáčel u nás? Že ne? Kdo by se divil, tahle videoherní adaptace se zařadila po právu do zástupu braků, které se snažily prodat slavnou videoherní značku na stříbrná plátna tím co možná nejlacinějším způsobem. Ano původní film Doom z roku 2005 měl sice pár zajímavých nápadů, každopádně, jich bylo zatraceně málo na to, aby stály za další shlédnutí. Loni ovšem někoho napadlo se pustit do dalšího pokusu, které se v některých sektorech prodává jako druhý díl, aniž by měl cokoliv vyjma předlohy a názvu cokoliv společného s původním filmem, ve kterém se mimo jiné objevili i Karl Urban a Dwayne Johnson. Doom Annihilation se za pár dní podívá do digitální distribuce po celém světě a já se vám pokusím na následujících řádcích přiblížit, proč by vás to mělo nechat absolutně chladnými. 

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room . Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku  Wind River z minulého roku?