Přeskočit na hlavní obsah

Need for Speed [55%]

Filmaři si prostě nedají pokoj. Už mnoho projektů založených na videoherních materiálech ztroskotalo, neboť se filmařům nepodařilo zachytit kouzlo hry, když často berou hru pouze jako značku, skrze kterou se jim podaří prodat často značně rozdílný snímek od předlohy. Jako tomu již bývá zvykem, v Need for Speed nejeden fanoušek po oznámení vkládal naděje na první opravdu plnokrevný videoherní film. A ono se tohle přání do značné míry i vyplnilo. Proč je to ovšem i tentokrát špatně se dozvíte níže.  


Tobey Marshall (Aaron Paul) zdědil po nedávno zesnulém otci autodílnu, kde dlouhá léta se svými kamarády pracuje na závodních speciálech. Byznys ovšem nevynáší ani na provoz dílny a tak lidé z banky hrozí exekucí. Pár tisíc které si občas Tobey vydělá ilegálními závody tuto situaci už nezachrání. Po jednom ze závodů se však zpět do města na otočku vrací Dino Brewster (Dominic Cooper), závodník a prodejce luxusních aut, se kterým Tobey ani jeho parta příliš dobře nevychází. Dino však přichází s nabídkou míru a přináší Tobeymu obchod, který by jej mohl zachránit. Tobey a jeho mechanici dostanou za úkol dostavit poslední upravený Ford z rukou Carrolla Shelbyho a výměnou za to dostanou podíl z pohádkové ceny, za jakou bude tento unikátní kus na dražbě prodán. Díky Dinově křivému charakteru se ovšem Tobey svým souhlasem zaplétá do koloběhu událostí, který skončí úmrtím jednoho z Tobeyho kolegů a vina je svalena na něj... 


A zase ne. Ty videoherní adaptace mají zkrátka smůlu. I když na druhou stranu, nevěřte kritikám a spíše posuďte sami. U filmového Need for Speed totiž platí víc než kdekoliv jinde, že výsledný efekt snímku závisí především na tom, co od filmové adaptace legendární herní série závodních simulací očekáváte. Čekáte-li totiž cokoliv jiného, než převedení povrchního příběhu druhé a třetí éry her Need For Speed, budete po příběhové stránce opravdu hodně nepříjemně překvapeni.  

Filmové NFS totiž následuje model některých předešlých adaptací a bezmyšlenkovitě kopíruje videoherní postupy a zvraty do své formy, nicméně ona bžunda to bez mačkání knoflíků moc není. Příběhová stránka, která by se až na pár částí mohla klidně označit jako Need for Speed: The Run: The Movie, zkrátka na pár příjemných i když laciných vtípků a odlehčených dialogů moc co nenabídne. To, že většina toho co se děje na plátně nedává moc smysl je už věc druhá. Nicméně abych jen nekritizoval, pořád to není taková oprsklá a přehuštěná hovadina v jakou se vyklubal šestý díl Rychle a zběsile.   

Scott Waugh jednoduše divákům naservíroval po všech ohledech průměrnou podívanou, která však naštěstí akcentuje to, co je důležité, tedy v akčních scénách a honičkách šlape na plyn, jak se na adrenalinovou jízdu patří. Napomáhá tomu fakt, že klasickým způsobem dělané triky a makety zkrátka i v lehce podvyživeném balení vypadají několikanásobně lépe než záplava digitálních triků a několik desítek kilometrů dlouhá ranvej. 

Nakonec je tak v kinech docela zajímavý exemplář. Need for Speed je rozhodně zklamání. Ne ovšem tak velké, aby si snímek zasloužil být zatracen. Inteligenčně se pohybujeme někde na úrovni konkurenční filmové série, závodnickou akcí konkurenci naopak ukazujeme, že i bez triků to jde. Need for Speed je hloupý akční snímek, který ovšem každý fanoušek oddychové zábavy ocení, neboť si jej i přes více jak dvouhodinovou stopáž lze užít téměř bez úhony a s trochou adrenalinu. Není to nic zásadního a ani netratíte, když tuto návštěvu kina vynecháte. Pokud vám ale rychlá auta něco říkají a hledáte film u kterého vypnout, vyloženě špatná volba filmové Need for Speed není. Jen se tu zkrátka nepohybujeme v mezích áčkové akce, ale spíše někde na pomezí solidního béčka a věcí typu Torque: Ohnivá kola a Redline.  

PS. V případě, že byste se o filmových adaptacích videoherních titulů chtěli dočíst něco více, ZDE přikládám odkaz na svojí práci, kde se touto tématikou zabývám v detailu.  
Podvyživené Rychle a zběsile? Ne nezbytně. Filmová verze závodní legendy je hloupé adrenalinové béčko od začátku až do konce, které však v rámci nenáročné oddychové zábavyn nabízí docela solidní závodní akci a i přes dvě hodiny jsem se překvapivě nenudil. Waughova nerozvážnost tam jde sice místy vidět ale vypnete li při vstupu do kina mozek, úplná tragédie to není. Možná se i místy pobavíte. A popravdě, raději dvakrát tohle než šesté Rychle a zběsile... 

 Koktejl:
25% Benzín
25% Hloupost
25% Need for Speed: The Run
25% Videoherní logika a postupy ne zrovna na správném místě

Need for Speed
Akční / Krimi / Drama / Thriller
USA, 2014, 130 min

Režie: Scott Waugh
Scénář: George Nolfi, John Gatins
Kamera: Shane Hurlbut
Hudba: Nathan Furst
Hrají: Aaron Paul, Dakota Johnson, Imogen Poots, Michael Keaton, Dominic Cooper, Rami Malek, Scott Mescudi, Ramon Rodriguez, Nick Chinlund, Harrison Gilbertson, Han Soto, Antoni Corone

Mládeži přístupný
V kinech ČR od: 13.03.2014 Bontonfilm CZ
V kinech SR od: 13.03.2014 Bontonfilm SK

http://www.csfd.cz/film/327929-need-for-speed/
http://www.imdb.com/title/tt2369135/





)

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Avengers: Endgame

Největší filmová událost posledních let je tady. Završení plánů Marvelu, které začaly v roce 2008 a zároveň také rozuzlení příběhu, který přesně před rokem přišel do kin v Avengers: Infinity War. Ano, Avengers: Endgame dnešním dnem vstupuje do českých a slovenských kin a s ním také konec jedné éry. Je nad slunce jasné, že film samotný bude událost srovnatelná snad jen se závěry těch největších filmových sérií historie. Jak se ale Marvelu podařilo uzavřít celé ty roky budování a dospěl celý ten propojený příběh na pozadí do zaslouženě povedeného konce?

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room. Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku Wind River z minulého roku?

Složka 64 | Journal 64

Severské kriminálky se těší dlouhodobé oblibě a to ať již se jedná o knižní nebo filmové počiny. O sérii Oddělení Q od Jussi Adler-Olsena to platí dvojnásob. Knižní předlohy už několikátý rok patří mezi žánrové bestsellery a série jejich filmových adaptací zraje s každým dílem. Nyní se do kin vydává již čtvrté pokračování s názvem Složka 64, které se s poměrně aktuálním tématem pokusí navázat na úspěchy dílů předešlých. A pokud vám tahle série doposud unikala, není lepší čas tento nedostatek napravit.