Přeskočit na hlavní obsah

Ona | Her [80%]

Spike Jonze rozhodně patří k těm zajímavějším tvůrcům, kteří v současnosti působí v Hollywoodu. K jeho režiním počinům ovšem letos přidal také svůj scenáristický debut, který mu hned začátkem měsíce vynesl cenu akademie za nejlepší původní scénář. Jak je na tom tedy Ona, snímek o kterém je řeč a který vstupuje 27. března i do českých kin? 

Theodore (Joaquin Phoenix) má velké problémy se vyrovnat s rozvodem se svojí bývalou přítelkyní Catherine (Rooney Mara). I přesto, že už spolu téměř rok nežijí, stále nebyl ochotný podepsat rozvodové papíry v obavě, že ztratí poslední naději na spokojený život. Do jeho života však vstupuje Samantha (Scarlett Johansson), první operační systém s umělou inteligencí a vlastním vědomím. Tento výdobytek moderní technologie se však stává v životě osamělého muže čím dál tím více důležitou součástí a osobnost obývající jeho počítač se tak stává nejbližším přítelem, tedy přítelkyní Theodora a zároveň mu pomáhá se vyrovnat s nástrahami normálního života, které se pro Theodora staly po rozpadu manželství problém.    

Ona hlavní zápletka filmu, zní docela dost absurdně. Bylo zde sice již několik filmů, které podobnou tématiku řešily do větší či menší míry, nicméně nic takhle zásadního. Ona totiž na poli špičkového nezávislého filmu rozkrývá nejen klasické filozofické a morální otázky které vždy obklopují motivy lidmi stvořené umělé inteligence s vlastním vědomím, nicméně povyšuje celou problematiku na úplně jinou úroveň díky silně uvěřitelné romantické lince. 

Ta totiž, ačkoliv působí místy až příliš absurdně, neztrácí ani na moment pomyslnou tvář a poctivě převádí klasickou vztahovou problematiku částečně do jedniček a nul. Je až s překvapením, jak silné sekvence dokázal Jonze v filmu vykouzlit, od kterých by se mohl kde který romantický film ještě učit.  Celé to navíc dostává ještě na významu v momentě, kdy si stačí uvědomit, že podobná doba by nemusela být zase takovou písní vzdálené budoucnosti. 

Ona je navíc, jako je už u Jonzeho zvykem, precizní a do detailu vymakanou audiovizuální podívanou, která nabízí nejen podmanivou kameru Hoyte Van Hoytema ale také špičkový hudební doprovod který si na starost vzala skupina Arcade Fire. Výsledný koktejl je tak, i přes občasné slabší části a trochu delší stopáž než by bylo potřeba, poměrně dynamickou výpovědí člověka, který se zamiloval do svého počítače. A to s veškerou absurditou ale i seriozními otázkami, které takové téma skrývá. 

Joaquin Phoenix a jeho láska z jedniček a nul s hlasovým ovládáním? Docela ano. Spike Jonze natočil další špičkovou podívanou, která sice nejede celou dobu úplně na 100%, nicméně dynamika a uvěřitelnost, stejně jako absurdita a závažnost otázek pokládaných během filmu, tu nechybí. K tomu skvělá kamera a hudební doprovod od Arcade Fire. 

 Koktejl:
20% Počítače
40% Umělá intelgience
20% Romance
20% Samota

Ona
(Her)
Sci-Fi / Romantický / Drama
USA, 2013, 126 min

Režie: Spike Jonze
Scénář: Spike Jonze
Kamera: Hoyte Van Hoytema
Hudba: Owen Pallett, Win Butler
Hrají: Joaquin Phoenix, Scarlett Johansson, Amy Adams, Rooney Mara, Olivia Wilde, Sam Jaeger, Katherine Boecher, Chris Pratt, Portia Doubleday, Luka Jones, Pamela Roylance, Matt Letscher, Bill Hader, Kristen Wiig, Soko, Brian Cox, Spike Jonze

Nevhodný mládeži do 12 let
V kinech ČR od: 27.03.2014 Falcon
V kinech SR od: 27.03.2014 ITAFilm

http://www.csfd.cz/film/312650-ona/
http://www.imdb.com/title/tt1798709/


)

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Akta Pentagon: Skrytá válka | The Post

Za vlády prezidenta Richarda Nixona se na povrch dostala řádka vládních afér, které pohnuly jak americkou domácí, tak zahraničně politickou situací. Ještě než však propukla aféra Watergate, dostala se do popředí médií aféra ohledně tzv. Pentagon Papers - zveřejnění přísně tajného dokumentu o americkém působení ve válce ve Vietnamu, které nechal zpracovat v roce 1967 ministr obrany Robert McNamara. Zveřejnění údajů v této zprávě otřáslo nejen obyvatelstvem USA ale také základy svobody tisku zakotvené v ústavě Spojených států. A přesně tuhle situaci a její vývoj se pokouší novinka jednoho z největších filmařů přiblížit v novém filmu. Stojí ale tahle lekce z historie za návštěvu?  

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room . Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku  Wind River z minulého roku?

Doom Annihilation

Pamatujete si na filmového Dooma, který do kin vtrhl před čtrnácti roky a také se z převážné části natáčel u nás? Že ne? Kdo by se divil, tahle videoherní adaptace se zařadila po právu do zástupu braků, které se snažily prodat slavnou videoherní značku na stříbrná plátna tím co možná nejlacinějším způsobem. Ano původní film Doom z roku 2005 měl sice pár zajímavých nápadů, každopádně, jich bylo zatraceně málo na to, aby stály za další shlédnutí. Loni ovšem někoho napadlo se pustit do dalšího pokusu, které se v některých sektorech prodává jako druhý díl, aniž by měl cokoliv vyjma předlohy a názvu cokoliv společného s původním filmem, ve kterém se mimo jiné objevili i Karl Urban a Dwayne Johnson. Doom Annihilation se za pár dní podívá do digitální distribuce po celém světě a já se vám pokusím na následujících řádcích přiblížit, proč by vás to mělo nechat absolutně chladnými.