Přeskočit na hlavní obsah

Ona | Her [80%]

Spike Jonze rozhodně patří k těm zajímavějším tvůrcům, kteří v současnosti působí v Hollywoodu. K jeho režiním počinům ovšem letos přidal také svůj scenáristický debut, který mu hned začátkem měsíce vynesl cenu akademie za nejlepší původní scénář. Jak je na tom tedy Ona, snímek o kterém je řeč a který vstupuje 27. března i do českých kin? 

Theodore (Joaquin Phoenix) má velké problémy se vyrovnat s rozvodem se svojí bývalou přítelkyní Catherine (Rooney Mara). I přesto, že už spolu téměř rok nežijí, stále nebyl ochotný podepsat rozvodové papíry v obavě, že ztratí poslední naději na spokojený život. Do jeho života však vstupuje Samantha (Scarlett Johansson), první operační systém s umělou inteligencí a vlastním vědomím. Tento výdobytek moderní technologie se však stává v životě osamělého muže čím dál tím více důležitou součástí a osobnost obývající jeho počítač se tak stává nejbližším přítelem, tedy přítelkyní Theodora a zároveň mu pomáhá se vyrovnat s nástrahami normálního života, které se pro Theodora staly po rozpadu manželství problém.    

Ona hlavní zápletka filmu, zní docela dost absurdně. Bylo zde sice již několik filmů, které podobnou tématiku řešily do větší či menší míry, nicméně nic takhle zásadního. Ona totiž na poli špičkového nezávislého filmu rozkrývá nejen klasické filozofické a morální otázky které vždy obklopují motivy lidmi stvořené umělé inteligence s vlastním vědomím, nicméně povyšuje celou problematiku na úplně jinou úroveň díky silně uvěřitelné romantické lince. 

Ta totiž, ačkoliv působí místy až příliš absurdně, neztrácí ani na moment pomyslnou tvář a poctivě převádí klasickou vztahovou problematiku částečně do jedniček a nul. Je až s překvapením, jak silné sekvence dokázal Jonze v filmu vykouzlit, od kterých by se mohl kde který romantický film ještě učit.  Celé to navíc dostává ještě na významu v momentě, kdy si stačí uvědomit, že podobná doba by nemusela být zase takovou písní vzdálené budoucnosti. 

Ona je navíc, jako je už u Jonzeho zvykem, precizní a do detailu vymakanou audiovizuální podívanou, která nabízí nejen podmanivou kameru Hoyte Van Hoytema ale také špičkový hudební doprovod který si na starost vzala skupina Arcade Fire. Výsledný koktejl je tak, i přes občasné slabší části a trochu delší stopáž než by bylo potřeba, poměrně dynamickou výpovědí člověka, který se zamiloval do svého počítače. A to s veškerou absurditou ale i seriozními otázkami, které takové téma skrývá. 

Joaquin Phoenix a jeho láska z jedniček a nul s hlasovým ovládáním? Docela ano. Spike Jonze natočil další špičkovou podívanou, která sice nejede celou dobu úplně na 100%, nicméně dynamika a uvěřitelnost, stejně jako absurdita a závažnost otázek pokládaných během filmu, tu nechybí. K tomu skvělá kamera a hudební doprovod od Arcade Fire. 

 Koktejl:
20% Počítače
40% Umělá intelgience
20% Romance
20% Samota

Ona
(Her)
Sci-Fi / Romantický / Drama
USA, 2013, 126 min

Režie: Spike Jonze
Scénář: Spike Jonze
Kamera: Hoyte Van Hoytema
Hudba: Owen Pallett, Win Butler
Hrají: Joaquin Phoenix, Scarlett Johansson, Amy Adams, Rooney Mara, Olivia Wilde, Sam Jaeger, Katherine Boecher, Chris Pratt, Portia Doubleday, Luka Jones, Pamela Roylance, Matt Letscher, Bill Hader, Kristen Wiig, Soko, Brian Cox, Spike Jonze

Nevhodný mládeži do 12 let
V kinech ČR od: 27.03.2014 Falcon
V kinech SR od: 27.03.2014 ITAFilm

http://www.csfd.cz/film/312650-ona/
http://www.imdb.com/title/tt1798709/


)

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Power Rangers: Strážci vesmíru | Power Rangers [35%]

Strážci vesmíru jsou kulturní fenomén, na kterém vyrůstalo hned několik generací dětí v devadesátých letech. Někoho však napadlo, že po mnoha televizních seriálech, které se natáčí do současnosti, je na čase značku představit v novém filmu, který přiblíží v nové verzi zrod těchto ikonických hrdinů. Film si na starosti vzal Dean Israelite, který si před dvěma lety udělal jméno sci-fi snímkem Projekt minulost. Dokázal představit tuhle látku novým i starým divákům ve velkém stylu nebo jsou Power Rangers: Strážci vesmíru první velký průšvih letošního filmového léta?

Ze zákulisí filmu #5 | Největší komerční průšvihy

Vítejte u dalšího dílu nepravidelné rubriky Ze zákulisí filmu, ve které se čas od času pokouším přiblížit události z pozadí filmového průmyslu, které vrhají na filmovou produkci trochu jiné světlo. Poté, co jsme se v minulých dílech podívali na filmy, které nevznikly a některé lidi to možná zamrzelo, se dnes podíváme na zoubek snímkům, které vznikly, nicméně jejich producenti by nejspíše byli rádi, kdyby tomu tak nebylo. V dnešním článku se totiž budu věnovat takzvaným komerčním bombám nebo propadákům, tedy filmům, které díky obrovským nákladům a mizernému komerčnímu výkonu skončily pro studia jako ztrátové, mnohdy i více jak několik desítek milionů dolarů. Pojďme tedy na to. 

Blade Runner 2049 [85%]

Jeden z největších filmových kultů posledních desetiletí hlásí návrat. Sci-fi Blade Runner Ridleyho Scotta se dočkalo přímého následovníka od jednoho z nejvelebenějších režisérů současnosti, které včerejším dnem vstoupilo do českých a slovenských kin. Pro velkou část publika se jedná dokonce o filmovou událost podzimu (ne-li celého roku). Očekávání byla veliká, nicméně už ze začátku je potřeba říct jednu věc. Blade Runner 2049 je filmová pecka, kterou si nebudete chtít nechat ujít, ať už jste fanoušci originálu, či nikoliv.