Přeskočit na hlavní obsah

Zachraňte pana Bankse | Saving Mr. Banks [70%]

Biografických snímků je v kinech do roka hned několik. Skutečné příběhy velikánů nebo inspirativní životní příběhy lidí zkrátka táhnou. Co ale takový příběh jednoho filmového velikána o tom, jak se dlouhá léta snažil ulovit jednu z nejatraktivnějších knižních předloh pro své filmové studio? Přesně o tom je totiž snímek Zachraňte pana Bankse, který před dvěma týdny přišel i do českých kin a včera se na udílení cen ucházel, i když neúspěšně, o cenu akademie za nejlepší hudební složku filmu. Film pojednává o vzniku jednoho z největších filmových hitů studia disney, knižní adaptaci Mary Poppins z roku 1964 a o tom, jaké peklo producentům dělala autorka původního textu P.L. Traversová. 

Velikán filmového průmyslu a pohádek zvláště, Walt Disney (Tom Hanks), se snaží už dlouhá leta přemluvit autorku P.L. Traversovou (Emma Thompson) k tomu, aby mu poskytla práva na svoji knihu Mary Poppins. Ta ovšem neustále odmítá i přesto, že se po letech vyjednávání nechala zahnat do kouta kvůli vlastní finanční nouzi a souhlasila předběžně se zfilmováním, pokud bude mít ona jako autorka poslední slovo. Tím, že s takovouto podmínkou Disney souhlasil, se však vystavil naprosto nečekanému a komplexnímu vyjednávání, při kterém stále nespokojená autorka měnila vše možné a vymýšlela si i ty nejabsurdnější věci, jen aby se mohla odůvodněně vyhnout zpopularizování své drahocenné látky do formy zpívaného a částečně animovaného produktu americké absurdní zábavy. Nebo je snad kámen úrazu někde jinde? 

S biografickými filmy bývá jeden zásadní problém. Člověk tak nějak zhruba ví co od nich čekat a málokdy se snímek podobného ražení vymaní z vyšlapaných kolejí tohoto žánru. A co si budeme nalhávat, Zachraňte pana Bankse ve stoppách klasického biografického snímku rozhodně jde. Zatracovat dopředu byste jej ale rozhodně neměli. 

I přesto, že totiž spoléhá na klasické žánrové fígle a originalitou zrovna nehýří, je hned několik důvodů, proč tomuto na skutečné produkci založeném snímku dát šanci. Jedním z nich je bezesporu ona zmínění na cenu akademie nominovaná hudební složka, která si vás zkrátka získá a Thomas Newman v ní dává vzpomenout na své největší kousky jako Vykoupení z věznice Shawshank nebo Americká krása. Ta totiž dává docela s přehledem zapomenout na současnou dobu a nechá diváka ponořit se naplno do atmosféry dvou časových rovin, ve kterých se snímek odehrává. Druhým, neméně důležitým prvkem, proč strávit dvě hodiny ve společnosti snímku je jeho velmi sympatické herecké obsazení. Emma Thompson coby rozmrzelá britská autorka ve velkém světě amerického filmu je bezchybná, Jason Schwartzman coby hudební skladatel Richard M. Sherman zase jednou funguje také se vším všudy a Tom Hanks si roli krále filmové animace zkrátka užívá a diváci s ním. 

John Lee Hancock na režijním funguje více než obstojně, je však ale trochu škoda, že to všem kazí až příliš na jistotu jdoucí scénář. Ten totiž postrádá především onu hravost, která jinak v rámci filmu hraje tak důležitou roli. V momentě kdy se film začne pohybovat směrem k něčemu zajímavějšímu a originálnějšímu, otěžemi je strhnut násilně zpět do klasických kolejí, kde se jedná o sice solidní avšak mírně vyčpělou práci. 

Zachraňte pana Bankse je ale i přesto docela zajímavou volbou na večerní program. V rámci svého příběhu totiž poctivě prodává atmosféru jak raných šedesátých let, tak počátků minulého století, hudební doprovody a vložky jsou více než příjemnou náplní slabších i silnějších chvil filmu a tam, kde trochu zaspává scénář, většinou funguje více než sympatické obsazení. Nejedná se o kdovíjak zásadní snímek posledních mesíců, hledáte li však pohodovou podívanou, která vám třeba i dovolí nahlédnout i trochu pod pokličku jednoho z klasických děl továrny na sny, rozhodně tady nešlápnete vedle.   

Jedno sympatické obsazení, dvě ikony říše pohádkových příběhů a dvě hodiny příjemné výpravy do světa klasického hollywoodu. Herecké výkony, atmosféra a hudba jsou na jedničku, nicméně scénář, který jde až příliš na jistotu výsledný dojem příliš kazí. Kdyby se o hravosti nemluvilo a nejednalo v průbehu filmu ale aplikovala se na film samotný, mohlo to být něco víc než jen další, i když solidní, biografická podívaná. 
 Koktejl:
30% Mickey
20% šedesátá léta
50% Mary Poppins 




Zachraňte pana Bankse
(Saving Mr. Banks, Zachráňte pána Banksa)
Komedie / Drama / Životopisný / Historický / Rodinný / Hudební
USA / Velká Británie / Austrálie, 2013, 125 min

Režie: John Lee Hancock
Scénář: Kelly Marcel
Kamera: John Schwartzman
Hudba: Thomas Newman
Hrají: Tom Hanks, Emma Thompson, Colin Farrell, Annie Rose Buckley, Ruth Wilson, Paul Giamatti, Jason Schwartzman, B. J. Novak, Kathy Baker, Ronan Vibert, Mia Serafino, Demetrius Grosse, Bradley Whitford, Victoria Summer, Rachel Griffiths, Brett R. Miller

Mládeži přístupný
V kinech ČR od: 20.02.2014 Falcon
V kinech SR od: 30.01.2014 Saturn

http://www.csfd.cz/film/307899-zachrante-pana-bankse/
http://www.imdb.com/title/tt2140373/





Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Akta Pentagon: Skrytá válka | The Post

Za vlády prezidenta Richarda Nixona se na povrch dostala řádka vládních afér, které pohnuly jak americkou domácí, tak zahraničně politickou situací. Ještě než však propukla aféra Watergate, dostala se do popředí médií aféra ohledně tzv. Pentagon Papers - zveřejnění přísně tajného dokumentu o americkém působení ve válce ve Vietnamu, které nechal zpracovat v roce 1967 ministr obrany Robert McNamara. Zveřejnění údajů v této zprávě otřáslo nejen obyvatelstvem USA ale také základy svobody tisku zakotvené v ústavě Spojených států. A přesně tuhle situaci a její vývoj se pokouší novinka jednoho z největších filmařů přiblížit v novém filmu. Stojí ale tahle lekce z historie za návštěvu?  

Doom Annihilation

Pamatujete si na filmového Dooma, který do kin vtrhl před čtrnácti roky a také se z převážné části natáčel u nás? Že ne? Kdo by se divil, tahle videoherní adaptace se zařadila po právu do zástupu braků, které se snažily prodat slavnou videoherní značku na stříbrná plátna tím co možná nejlacinějším způsobem. Ano původní film Doom z roku 2005 měl sice pár zajímavých nápadů, každopádně, jich bylo zatraceně málo na to, aby stály za další shlédnutí. Loni ovšem někoho napadlo se pustit do dalšího pokusu, které se v některých sektorech prodává jako druhý díl, aniž by měl cokoliv vyjma předlohy a názvu cokoliv společného s původním filmem, ve kterém se mimo jiné objevili i Karl Urban a Dwayne Johnson. Doom Annihilation se za pár dní podívá do digitální distribuce po celém světě a já se vám pokusím na následujících řádcích přiblížit, proč by vás to mělo nechat absolutně chladnými. 

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room . Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku  Wind River z minulého roku?