Přeskočit na hlavní obsah

Zachraňte pana Bankse | Saving Mr. Banks [70%]

Biografických snímků je v kinech do roka hned několik. Skutečné příběhy velikánů nebo inspirativní životní příběhy lidí zkrátka táhnou. Co ale takový příběh jednoho filmového velikána o tom, jak se dlouhá léta snažil ulovit jednu z nejatraktivnějších knižních předloh pro své filmové studio? Přesně o tom je totiž snímek Zachraňte pana Bankse, který před dvěma týdny přišel i do českých kin a včera se na udílení cen ucházel, i když neúspěšně, o cenu akademie za nejlepší hudební složku filmu. Film pojednává o vzniku jednoho z největších filmových hitů studia disney, knižní adaptaci Mary Poppins z roku 1964 a o tom, jaké peklo producentům dělala autorka původního textu P.L. Traversová. 

Velikán filmového průmyslu a pohádek zvláště, Walt Disney (Tom Hanks), se snaží už dlouhá leta přemluvit autorku P.L. Traversovou (Emma Thompson) k tomu, aby mu poskytla práva na svoji knihu Mary Poppins. Ta ovšem neustále odmítá i přesto, že se po letech vyjednávání nechala zahnat do kouta kvůli vlastní finanční nouzi a souhlasila předběžně se zfilmováním, pokud bude mít ona jako autorka poslední slovo. Tím, že s takovouto podmínkou Disney souhlasil, se však vystavil naprosto nečekanému a komplexnímu vyjednávání, při kterém stále nespokojená autorka měnila vše možné a vymýšlela si i ty nejabsurdnější věci, jen aby se mohla odůvodněně vyhnout zpopularizování své drahocenné látky do formy zpívaného a částečně animovaného produktu americké absurdní zábavy. Nebo je snad kámen úrazu někde jinde? 

S biografickými filmy bývá jeden zásadní problém. Člověk tak nějak zhruba ví co od nich čekat a málokdy se snímek podobného ražení vymaní z vyšlapaných kolejí tohoto žánru. A co si budeme nalhávat, Zachraňte pana Bankse ve stoppách klasického biografického snímku rozhodně jde. Zatracovat dopředu byste jej ale rozhodně neměli. 

I přesto, že totiž spoléhá na klasické žánrové fígle a originalitou zrovna nehýří, je hned několik důvodů, proč tomuto na skutečné produkci založeném snímku dát šanci. Jedním z nich je bezesporu ona zmínění na cenu akademie nominovaná hudební složka, která si vás zkrátka získá a Thomas Newman v ní dává vzpomenout na své největší kousky jako Vykoupení z věznice Shawshank nebo Americká krása. Ta totiž dává docela s přehledem zapomenout na současnou dobu a nechá diváka ponořit se naplno do atmosféry dvou časových rovin, ve kterých se snímek odehrává. Druhým, neméně důležitým prvkem, proč strávit dvě hodiny ve společnosti snímku je jeho velmi sympatické herecké obsazení. Emma Thompson coby rozmrzelá britská autorka ve velkém světě amerického filmu je bezchybná, Jason Schwartzman coby hudební skladatel Richard M. Sherman zase jednou funguje také se vším všudy a Tom Hanks si roli krále filmové animace zkrátka užívá a diváci s ním. 

John Lee Hancock na režijním funguje více než obstojně, je však ale trochu škoda, že to všem kazí až příliš na jistotu jdoucí scénář. Ten totiž postrádá především onu hravost, která jinak v rámci filmu hraje tak důležitou roli. V momentě kdy se film začne pohybovat směrem k něčemu zajímavějšímu a originálnějšímu, otěžemi je strhnut násilně zpět do klasických kolejí, kde se jedná o sice solidní avšak mírně vyčpělou práci. 

Zachraňte pana Bankse je ale i přesto docela zajímavou volbou na večerní program. V rámci svého příběhu totiž poctivě prodává atmosféru jak raných šedesátých let, tak počátků minulého století, hudební doprovody a vložky jsou více než příjemnou náplní slabších i silnějších chvil filmu a tam, kde trochu zaspává scénář, většinou funguje více než sympatické obsazení. Nejedná se o kdovíjak zásadní snímek posledních mesíců, hledáte li však pohodovou podívanou, která vám třeba i dovolí nahlédnout i trochu pod pokličku jednoho z klasických děl továrny na sny, rozhodně tady nešlápnete vedle.   

Jedno sympatické obsazení, dvě ikony říše pohádkových příběhů a dvě hodiny příjemné výpravy do světa klasického hollywoodu. Herecké výkony, atmosféra a hudba jsou na jedničku, nicméně scénář, který jde až příliš na jistotu výsledný dojem příliš kazí. Kdyby se o hravosti nemluvilo a nejednalo v průbehu filmu ale aplikovala se na film samotný, mohlo to být něco víc než jen další, i když solidní, biografická podívaná. 
 Koktejl:
30% Mickey
20% šedesátá léta
50% Mary Poppins 




Zachraňte pana Bankse
(Saving Mr. Banks, Zachráňte pána Banksa)
Komedie / Drama / Životopisný / Historický / Rodinný / Hudební
USA / Velká Británie / Austrálie, 2013, 125 min

Režie: John Lee Hancock
Scénář: Kelly Marcel
Kamera: John Schwartzman
Hudba: Thomas Newman
Hrají: Tom Hanks, Emma Thompson, Colin Farrell, Annie Rose Buckley, Ruth Wilson, Paul Giamatti, Jason Schwartzman, B. J. Novak, Kathy Baker, Ronan Vibert, Mia Serafino, Demetrius Grosse, Bradley Whitford, Victoria Summer, Rachel Griffiths, Brett R. Miller

Mládeži přístupný
V kinech ČR od: 20.02.2014 Falcon
V kinech SR od: 30.01.2014 Saturn

http://www.csfd.cz/film/307899-zachrante-pana-bankse/
http://www.imdb.com/title/tt2140373/





Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Power Rangers: Strážci vesmíru | Power Rangers [35%]

Strážci vesmíru jsou kulturní fenomén, na kterém vyrůstalo hned několik generací dětí v devadesátých letech. Někoho však napadlo, že po mnoha televizních seriálech, které se natáčí do současnosti, je na čase značku představit v novém filmu, který přiblíží v nové verzi zrod těchto ikonických hrdinů. Film si na starosti vzal Dean Israelite, který si před dvěma lety udělal jméno sci-fi snímkem Projekt minulost. Dokázal představit tuhle látku novým i starým divákům ve velkém stylu nebo jsou Power Rangers: Strážci vesmíru první velký průšvih letošního filmového léta?

Dunkerk | Dunkirk [85%]

Christopher Nolan má v dnešním hollywoodu postavení asi jako málokdo. I kdyby totiž tenhle brit točil drama o výrobě mouky, asi by to pořád byl jeden z nejočekávanšjích filmů roku.  Díky svojí filmografii, kde doposud nemá špatný film, si totiž může tak trochu diktovat, co vlastně chce dělat a našlo by se jen málo filmových producentů, kteří by mi na jakýkoliv jeho film nedali peníze. Po komiksu a sci-fi, kterým se věnoval posledně, se nicméně rozhodl vydat do válečné vřavy a v jeho novince Dunkerk se vydává do stejnojmenného francouzského městečka, které se stalo dějištěm hned dvou významných událostí během druhé světové války. A jedné z nich, hromadné evakuaci britských vojsk pod kódovým označením Operace Dynamo, se věnuje jeho nový film. Jak si jeden z nejzajímavějších mainstreamových tvůrců poradil s těžkým válečným filmem? 

Ze zákulisí filmu #5 | Největší komerční průšvihy

Vítejte u dalšího dílu nepravidelné rubriky Ze zákulisí filmu, ve které se čas od času pokouším přiblížit události z pozadí filmového průmyslu, které vrhají na filmovou produkci trochu jiné světlo. Poté, co jsme se v minulých dílech podívali na filmy, které nevznikly a některé lidi to možná zamrzelo, se dnes podíváme na zoubek snímkům, které vznikly, nicméně jejich producenti by nejspíše byli rádi, kdyby tomu tak nebylo. V dnešním článku se totiž budu věnovat takzvaným komerčním bombám nebo propadákům, tedy filmům, které díky obrovským nákladům a mizernému komerčnímu výkonu skončily pro studia jako ztrátové, mnohdy i více jak několik desítek milionů dolarů. Pojďme tedy na to.