Přeskočit na hlavní obsah

Dárek | The Gift [80%]

V životě většiny herců jednou přijde čas, kdy si chtějí svoji kreativní stránku vyzkoušet i z té druhé strany. Logickým krokem pak v takovém případě bývá režie. V drtivé většině případů ovšem podobné pokusy končí přinejlepším lehce nadprůměrnými pokusy, které většinu času prodává právě tvář známého herce na režijní sesli. Joel Edgerton ovšem není zase tak známou tváří, aby byl schopný sám utáhnout do kina zástupy lidí. Nicméně jeho celovečerní debut, který si i sám napsal, v zahraničí sbírá velmi pochvalné recenze a po docela úderném traileru není úplně problém nechat se zlákat na návštěvu kina. A to je rozhodně dobře, neboť řeči o nejlepším hereckém debutu od Gone Baby Gone Bena Afflecka nejsou zase tak daleko od pravdy.

Simon (Jason Bateman) se svojí ženou Robyn (Rebeca Hall) začínají nanovo. Po traumatizujícím závěru nevydařeného těhotenství v domovském Chicagu se rozhodnou pro změnu prostředí a vrací se do Simonova rodného města, kde se pokouší o nový začátek pro sebe a svoji budoucí rodinu. Netrvá dlouho a v jednom z místních obchodů dvojice naráží náhodou na Simonova spolužáka ze školy Gordona (Joel Edgerton). Byť ho Simon zprvu nepozná, dvojice se domluví na schůzce, kde se pokusí dohnat staré časy. A i když se Gordon snaží navázat kontakt a spřátelit se s rodinou, Simonovi to není příjemné a snaží se svého bývalého spolužáka z jejich rodinného života vystrnadit. Simonovo chování ovšem v Robyn vyvolá pochybnosti o tom, zda-li ví vše, co se mezi jejím manželem a Gordonem v minulosti stalo... 

Tak tohle bych asi nečekal. Abych byl na začátek upřímný, tak trochu jsem nechápal, co tenhle snímek dělá v české a slovenské kinodistribuci. Ani jeden ze zúčastněných u nás nepatří mezi komerčně zajímavé herce a trailer, byť nesmírně zajímavě nastříhaný a efektní, nesliboval něco, co by si domácí distributoři normálně zakoupili pro kina. Přesto, tento snímek dostal celkem lukrativní premiérové datum a vy si na něj můžete do kina vyrazit. A já můžu říci, že jsem zatraceně rád, že se podobný film do distribuce dostal protože v záplavě průměrných a lehce nadprůměrných snímků je podobně chladnokrevně vykonstruovaný pomalý atmosferický thriller něco, co pro většinu může být ideální volba pro večerní zábavu. 

Joel Edgerton totiž v rámci svého filmu připravil nesmírně zajímavou šachovou partii pro dva, kde se s ničím moc nespěchá a každý, pečlivě naplánovaný krok má při konečném pohledu svůj smysl a svůj důvod. Tohle totiž není váš obvyklý napínavý thriller, kde vás tvůrce tahá za nos celé dvě hodiny. Tady se hraje pomalu ale zato ona výstavba hutné atmosféry má o to výraznější vyvrcholení. Představení postav i jejich velice opatrné odkrývání tajemství ostatních i svých vlastních je velice příjemné a na tomto základu pak pomalu bublá osobní drama, které se přetvoří v závěrečnou strhující dvacetiminutovku, která nejen, že vše zužitkuje, donutí vás místy sedět na hraně sedačky. To vše v hromadě tvoří příjemně originální a především dosti nepředvídatelný thriller který udrží diváckou pozornost celé dvě hodiny.       



Může za to i v celku příjemná audiovizuální stránka, která slušně dokresluje atmosféru výsledného filmu. Škoda jen, že její preciznost je s největší pravděpodobností značně limitována rozpočtem a tak filmu místy tak trochu čouhá sláma z bot. To platí i co se týče vychvalovaného scénáře, který je sice skvělý, nicméně má zhruba čtyři momenty, které nejsou úplně na úrovni zbytku filmu. Nic převratně zásadního, nicméně dostatečně vytrhující ze zážitku aby byly zmíněny.  


Co tedy říci závěrem? Pokud máte v oblibě pomalu a pečlivě vrstvená dramata okořeněná vydatnou porcí thrilleru a doladěná kapkou mysteriózna, rozhodně neváhejte ani minutu. V současné nabídce domácích kin asi nenaleznete ideálnější volbu na večerní zábavu. Joel Edgerton natočil napínavý, místy strhující, místy mrazivě pomalý snímek, který si bere to nejlepší z thrilleru a dramatu a kombinuje to do zatraceně vydařeného celovečerního debutu, který vám nedá spát. 
Po dlouhé době debut, který se zapíše do historie. Nenápadná novinka od Joela Edgertona příjemně kombinuje drama a thriller do podoby pomalu ale zato pečlivě vrstveného příběhu s naprosto strhujícím finále. Velice příjemné, slušně zahrané i natočené. Zkrátka debut, který si s chutí dám znovu. 

 Koktejl: 
30% Atmosféra
40% Hříchy minulosti
20% Drama
10% Pomsta
Dárek
(The Gift, Darček)
Drama / Mysteriózní / Thriller
USA, 2015, 107 min

Režie: Joel Edgerton
Scénář: Joel Edgerton
Kamera: Eduard Grau
Hudba: Danny Bensi, Saunder Jurriaans
Hrají: Joel Edgerton, Jason Bateman, Rebecca Hall, Beau Knapp, Busy Philipps, Allison Tolman, Katie Aselton, Susan May Pratt, Wendell Pierce, Nash Edgerton, David Denman, Tim Griffin, P.J. Byrne, Mirrah Foulkes

Nevhodný mládeži do 12 let
Česko V kinech od: 20.08.2015 CinemArt
Slovensko V kinech od: 20.08.2015 Barracuda Movie
USA V kinech od: 31.07.2015 STX Entertainment

http://www.csfd.cz/film/412019-the-gift/
http://www.imdb.com/title/tt4178092/



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Power Rangers: Strážci vesmíru | Power Rangers [35%]

Strážci vesmíru jsou kulturní fenomén, na kterém vyrůstalo hned několik generací dětí v devadesátých letech. Někoho však napadlo, že po mnoha televizních seriálech, které se natáčí do současnosti, je na čase značku představit v novém filmu, který přiblíží v nové verzi zrod těchto ikonických hrdinů. Film si na starosti vzal Dean Israelite, který si před dvěma lety udělal jméno sci-fi snímkem Projekt minulost. Dokázal představit tuhle látku novým i starým divákům ve velkém stylu nebo jsou Power Rangers: Strážci vesmíru první velký průšvih letošního filmového léta?

Ze zákulisí filmu #5 | Největší komerční průšvihy

Vítejte u dalšího dílu nepravidelné rubriky Ze zákulisí filmu, ve které se čas od času pokouším přiblížit události z pozadí filmového průmyslu, které vrhají na filmovou produkci trochu jiné světlo. Poté, co jsme se v minulých dílech podívali na filmy, které nevznikly a některé lidi to možná zamrzelo, se dnes podíváme na zoubek snímkům, které vznikly, nicméně jejich producenti by nejspíše byli rádi, kdyby tomu tak nebylo. V dnešním článku se totiž budu věnovat takzvaným komerčním bombám nebo propadákům, tedy filmům, které díky obrovským nákladům a mizernému komerčnímu výkonu skončily pro studia jako ztrátové, mnohdy i více jak několik desítek milionů dolarů. Pojďme tedy na to. 

Blade Runner 2049 [85%]

Jeden z největších filmových kultů posledních desetiletí hlásí návrat. Sci-fi Blade Runner Ridleyho Scotta se dočkalo přímého následovníka od jednoho z nejvelebenějších režisérů současnosti, které včerejším dnem vstoupilo do českých a slovenských kin. Pro velkou část publika se jedná dokonce o filmovou událost podzimu (ne-li celého roku). Očekávání byla veliká, nicméně už ze začátku je potřeba říct jednu věc. Blade Runner 2049 je filmová pecka, kterou si nebudete chtít nechat ujít, ať už jste fanoušci originálu, či nikoliv.