Přeskočit na hlavní obsah

Dárek | The Gift [80%]

V životě většiny herců jednou přijde čas, kdy si chtějí svoji kreativní stránku vyzkoušet i z té druhé strany. Logickým krokem pak v takovém případě bývá režie. V drtivé většině případů ovšem podobné pokusy končí přinejlepším lehce nadprůměrnými pokusy, které většinu času prodává právě tvář známého herce na režijní sesli. Joel Edgerton ovšem není zase tak známou tváří, aby byl schopný sám utáhnout do kina zástupy lidí. Nicméně jeho celovečerní debut, který si i sám napsal, v zahraničí sbírá velmi pochvalné recenze a po docela úderném traileru není úplně problém nechat se zlákat na návštěvu kina. A to je rozhodně dobře, neboť řeči o nejlepším hereckém debutu od Gone Baby Gone Bena Afflecka nejsou zase tak daleko od pravdy.

Simon (Jason Bateman) se svojí ženou Robyn (Rebeca Hall) začínají nanovo. Po traumatizujícím závěru nevydařeného těhotenství v domovském Chicagu se rozhodnou pro změnu prostředí a vrací se do Simonova rodného města, kde se pokouší o nový začátek pro sebe a svoji budoucí rodinu. Netrvá dlouho a v jednom z místních obchodů dvojice naráží náhodou na Simonova spolužáka ze školy Gordona (Joel Edgerton). Byť ho Simon zprvu nepozná, dvojice se domluví na schůzce, kde se pokusí dohnat staré časy. A i když se Gordon snaží navázat kontakt a spřátelit se s rodinou, Simonovi to není příjemné a snaží se svého bývalého spolužáka z jejich rodinného života vystrnadit. Simonovo chování ovšem v Robyn vyvolá pochybnosti o tom, zda-li ví vše, co se mezi jejím manželem a Gordonem v minulosti stalo... 

Tak tohle bych asi nečekal. Abych byl na začátek upřímný, tak trochu jsem nechápal, co tenhle snímek dělá v české a slovenské kinodistribuci. Ani jeden ze zúčastněných u nás nepatří mezi komerčně zajímavé herce a trailer, byť nesmírně zajímavě nastříhaný a efektní, nesliboval něco, co by si domácí distributoři normálně zakoupili pro kina. Přesto, tento snímek dostal celkem lukrativní premiérové datum a vy si na něj můžete do kina vyrazit. A já můžu říci, že jsem zatraceně rád, že se podobný film do distribuce dostal protože v záplavě průměrných a lehce nadprůměrných snímků je podobně chladnokrevně vykonstruovaný pomalý atmosferický thriller něco, co pro většinu může být ideální volba pro večerní zábavu. 

Joel Edgerton totiž v rámci svého filmu připravil nesmírně zajímavou šachovou partii pro dva, kde se s ničím moc nespěchá a každý, pečlivě naplánovaný krok má při konečném pohledu svůj smysl a svůj důvod. Tohle totiž není váš obvyklý napínavý thriller, kde vás tvůrce tahá za nos celé dvě hodiny. Tady se hraje pomalu ale zato ona výstavba hutné atmosféry má o to výraznější vyvrcholení. Představení postav i jejich velice opatrné odkrývání tajemství ostatních i svých vlastních je velice příjemné a na tomto základu pak pomalu bublá osobní drama, které se přetvoří v závěrečnou strhující dvacetiminutovku, která nejen, že vše zužitkuje, donutí vás místy sedět na hraně sedačky. To vše v hromadě tvoří příjemně originální a především dosti nepředvídatelný thriller který udrží diváckou pozornost celé dvě hodiny.       



Může za to i v celku příjemná audiovizuální stránka, která slušně dokresluje atmosféru výsledného filmu. Škoda jen, že její preciznost je s největší pravděpodobností značně limitována rozpočtem a tak filmu místy tak trochu čouhá sláma z bot. To platí i co se týče vychvalovaného scénáře, který je sice skvělý, nicméně má zhruba čtyři momenty, které nejsou úplně na úrovni zbytku filmu. Nic převratně zásadního, nicméně dostatečně vytrhující ze zážitku aby byly zmíněny.  


Co tedy říci závěrem? Pokud máte v oblibě pomalu a pečlivě vrstvená dramata okořeněná vydatnou porcí thrilleru a doladěná kapkou mysteriózna, rozhodně neváhejte ani minutu. V současné nabídce domácích kin asi nenaleznete ideálnější volbu na večerní zábavu. Joel Edgerton natočil napínavý, místy strhující, místy mrazivě pomalý snímek, který si bere to nejlepší z thrilleru a dramatu a kombinuje to do zatraceně vydařeného celovečerního debutu, který vám nedá spát. 
Po dlouhé době debut, který se zapíše do historie. Nenápadná novinka od Joela Edgertona příjemně kombinuje drama a thriller do podoby pomalu ale zato pečlivě vrstveného příběhu s naprosto strhujícím finále. Velice příjemné, slušně zahrané i natočené. Zkrátka debut, který si s chutí dám znovu. 

 Koktejl: 
30% Atmosféra
40% Hříchy minulosti
20% Drama
10% Pomsta
Dárek
(The Gift, Darček)
Drama / Mysteriózní / Thriller
USA, 2015, 107 min

Režie: Joel Edgerton
Scénář: Joel Edgerton
Kamera: Eduard Grau
Hudba: Danny Bensi, Saunder Jurriaans
Hrají: Joel Edgerton, Jason Bateman, Rebecca Hall, Beau Knapp, Busy Philipps, Allison Tolman, Katie Aselton, Susan May Pratt, Wendell Pierce, Nash Edgerton, David Denman, Tim Griffin, P.J. Byrne, Mirrah Foulkes

Nevhodný mládeži do 12 let
Česko V kinech od: 20.08.2015 CinemArt
Slovensko V kinech od: 20.08.2015 Barracuda Movie
USA V kinech od: 31.07.2015 STX Entertainment

http://www.csfd.cz/film/412019-the-gift/
http://www.imdb.com/title/tt4178092/



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Akta Pentagon: Skrytá válka | The Post

Za vlády prezidenta Richarda Nixona se na povrch dostala řádka vládních afér, které pohnuly jak americkou domácí, tak zahraničně politickou situací. Ještě než však propukla aféra Watergate, dostala se do popředí médií aféra ohledně tzv. Pentagon Papers - zveřejnění přísně tajného dokumentu o americkém působení ve válce ve Vietnamu, které nechal zpracovat v roce 1967 ministr obrany Robert McNamara. Zveřejnění údajů v této zprávě otřáslo nejen obyvatelstvem USA ale také základy svobody tisku zakotvené v ústavě Spojených států. A přesně tuhle situaci a její vývoj se pokouší novinka jednoho z největších filmařů přiblížit v novém filmu. Stojí ale tahle lekce z historie za návštěvu?  

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room . Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku  Wind River z minulého roku?

Chicagský tribunál | The Trial of the Chicago 7

Díky opět se zpřísňujícím opatřením a všeobecné situaci nejenom ve filmovém průmyslu je osud očekávaných filmových hitů zatím neznámý. Velké letní filmy se odsouvaly prvně na podzim, poté na příští rok s nadějí, že situace se dramaticky zlepší. Není to ovšem problém jen velkých blockbusterů ale také umělecky hodnotnějších filmů, které pomýšlejí na nějaké to ocenění začátkem příštího roku. Jedním z takových byl i hvězdně obsazený příběh na motivy skutečných událostí z tvůrčí dílny Aarona Sorkina Chicagský tribunál , který od Paramountu v červnu koupil Netflix aby jej v půlce října nabídly svým předplatitelům. A byl to od nich zatraceně dobrý tah...