Přeskočit na hlavní obsah

Bojovník | Southpaw [70%]

Režisér Antoine Fuqua (Training Day, Slzy slunce, Odstřelovač) si buduje za svoji kariéru jméno osobitého režiséra. Někomu jeho styl sedne, jinému ne. Po výborném Equalizerovi, kterého na plátna českých a slovenských kin přivedl loni v září, přichází tentokráte s boxerským dramatem, ve kterém si hlavní roli zahrál Jake Gyllenhaal. Bohužel ambice na oscarovou sezonu, které snímek během produkce provázely, vzal po prvních projekcích za své a distributor se proto rozhodl snímek poslat do kin místo toho už v druhé půlce léta. Stojí i přes stráhní zahraničními kritiky novinka předminulého týdne, Bojovník, za shlédnutí, nebo je to jen zbytečná ztráta času, která prostě nevyšla?


Boxer ve střední váze Billy "The Great" Hope (Jake Gyllenhaal) je už nějakou dobu na vrcholu. Jako neporažený šampion si užívá slávu, především díky tomu, že právě porazil svého největšího vyzyvatele. Dlouho ovšem Billyho manažer odmítá zařídit zápas s Miguelem 'Magic' Escobarem (Miguel Gomez), který se při každé příležitosti snaží neporaženého boxera vyprovokovat. Při jedné z podobných provokací ovšem dochází k šarvátce, po které končí Billyho manželka Maureen (Rachel McAdams) postřelená jedním z členů Escobarovy ochranky a umírá v Billyho náručí. Ten, aby zajistil dceři živobytí ve světle finančních problémů následujících zanedlouho poté, přijímá smlouvu na další tři zápasy, i když po něm právě Maureen chtěla, aby toho minimálně na chvíli nechal. V důsledku toho všeho tak dříve fenomenální boxer končí ostudně poražen, žalován za porušení smlouvy, s rok trvajícím boxerským distancem a v dluzích, které ani jeho veškerý majetek nestíhá poplatit. Stát navíc díky jeho chování započne řízení na odebrání jeho dcery z jeho péče a umístění do ústavního zařízení. I přes bezvýchodnost svojí situace se zlomený Billy rozhodne se svojí situací něco dělat a svoji budoucnost, stejně jako budoucnost svojí dcerky zajistit tou jedinou cestou, kterou umí... 

Bojovník je rozhodně podivný snímek. Musím naznat, že se mi snímek i napříč velkému množství chyb a nesmírně do kýče zahnaných momentů líbil. A to i přesto, že nenabízí zhola nic nového a vše, co snímek nabízí je ve své podstatě jeden zaručený direkt na divácké emoce za druhým. Onen emocionální apel na publikum je totiž účinný, to bezesporu, nicméně až na jeden dva momenty je to čistý konstrukt, který nemá moc žádný základ. Bojovník totiž za ty dvě hodiny, co vám v kině zabere, stíhá recyklovat snad všechny alespoň trochu zásadní boxerská a zápasnická dramata, která byla kdy natočena s téměř nulovou invencí. Boxer padne z výšiny na hubu, peníze a všichni blízcí se rozprchnou, odepíší jej a on se nekonvenčním trenérem vypracuje zpět na vrchol aby čelil svému největšímu nepříteli, který byl strůjcem jeho předešlého pádu. Zkrátka ta samá písnička. Tady scénárista Kurt Sutter jede podle lety ověřených not, nicméně ve výsledku mu chybí právě ten důraz, který podobné momenty a prvky podobných dramat učinil legendárními. 

Tento neduh do značné míry vynahrazuje sám Jake Gyllenhaal. Jeho odevzdanost rolím, především v posledních letech, je všeobecně známá a Bojovník v tomto trendu není výjimkou. Po fenomenálním výkonu ve Slídilovi se opět položil naplno do role a ani na moment ji v rámci dvou hodin neopustil. Škoda jen, že mu scénář filmu brání často v hereckém rozletu a nutí mu, podobně jako zbytku postav, těžce uvěřitelné repliky a ne úplně charakterům odpovídající chování. Antoine Fuqua, který by měl alespoň v těchto slabších momentech vytáhnout nějaké trumfy, často zklamává vlastní absencí audiovizuální preciznosti. Na druhou stranu abych jen nesypal špínu, hned v několika momentech se naopak vytáhne s audiovizuální lahůdkou, která více než potěší. Bohužel ten poměr je zhruba padesát na padesát.        


Pokud jde o zbytek obsazení, neměl bych s ním nejmenší problém. Rachel McAdams je i na onom zredukovaném prostoru téměř stoprocentní, Forest Whitaker je taktéž fajn a dcerka v podání Oony Laurence je taktéž v rámci možností parádní. Bohužel se ale dostáváme zpět k hlavnímu problému filmu, kterým je vyloženě nedotažený scénář, který trochu náročnějšímu diváctvu hned několikrát způsobí mírný bolehlav. Zkrátka Bojovník není precizním boxerským dramatem, nýbrž konzumním produktem, který se snaží být o něco víc, než ve skutečnosti je. Pokud tedy nečekáte něco kdoví jak kulturně zásadního, rozhodně zklamáni nebudete. Spíše naopak.   


Antoine Fuqua opět tedy spíše komerčně. Asi bylo bláhové čekat od Bojovníka, že bude něčím víc než jen dobře natočenou a slušně zahranou boxerskou vykrádačkou, která bude sice v rámci možností dobrá, nicméně také částečně naivní, místy hloupá a plytká. Hudebně i vizuálně zajímavá, herecky (minimálně co se týče hlavních aktérů) parádní avšak pod veškerým tím pozlátkem tak trochu prázdná. Zkrátka pokud od Bojovníka nečekáte nic víc než jen solidní drama o boxerově cestě zpět na vrchol, návštěvu kina si užijete. Další Rocky, Warrior nebo Zuřící býk to ovšem není ani náhodou.

Antoine Fuqua tak trochu pohlcen vlastním stínem. Bojovník měl potenciál na to být po delší době zase zásadním zápasnickým dramatem, nicméně tato snaha bere docela rychle za své. Ani opět výborný Jake Gyllenhaal nezvládá utáhnout takhle plytký scénář, který věří že umělé ždímání emocí z diváctva = scénář s hloubkou. Nikoliv. Audiovizuálně fajn, byť si vizuální stránku nechá Fuqua místy trochu zbytečně utéct. V konečném pohledu solidní práce, byť těžce neoriginální a povrchní.  
 Koktejl: 
30% Box
30% Drama
40% Rodina
Bojovník
(Southpaw)
Drama / Akční / Sportovní / Thriller
USA, 2015, 120 min

Režie: Antoine Fuqua
Scénář: Kurt Sutter
Kamera: Mauro Fiore
Hudba: James Horner
Hrají: Rachel McAdams, Jake Gyllenhaal, Naomie Harris, Forest Whitaker, Miguel Gomez, Victor Ortiz, Beau Knapp, Curtis "50 Cent" Jackson, Rita Ora, Clare Foley, Oona Laurence, Jimmy Lennon Jr., Jim Lampley, Roy Jones Jr.

Nevhodný mládeži do 12 let
Česko V kinech od: 23.07.2015 Forum Film CZ
Slovensko V kinech od: 23.07.2015 Forum Film SK
USA V kinech od: 24.07.2015 The Weinstein Company

http://www.csfd.cz/film/297825-bojovnik/
http://www.imdb.com/title/tt1798684/




Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Doom Annihilation

Pamatujete si na filmového Dooma, který do kin vtrhl před čtrnácti roky a také se z převážné části natáčel u nás? Že ne? Kdo by se divil, tahle videoherní adaptace se zařadila po právu do zástupu braků, které se snažily prodat slavnou videoherní značku na stříbrná plátna tím co možná nejlacinějším způsobem. Ano původní film Doom z roku 2005 měl sice pár zajímavých nápadů, každopádně, jich bylo zatraceně málo na to, aby stály za další shlédnutí. Loni ovšem někoho napadlo se pustit do dalšího pokusu, které se v některých sektorech prodává jako druhý díl, aniž by měl cokoliv vyjma předlohy a názvu cokoliv společného s původním filmem, ve kterém se mimo jiné objevili i Karl Urban a Dwayne Johnson. Doom Annihilation se za pár dní podívá do digitální distribuce po celém světě a já se vám pokusím na následujících řádcích přiblížit, proč by vás to mělo nechat absolutně chladnými. 

Joker

Jen málokterá komiksová postava je tak ikonická, jako jeden z nejznámějších záporáků z komiksového univerza Joker, který desítky let zatápí především Batmanovi. Na filmová plátna se tento psychopatický klaun dostal již v několika podobách, v aktuální novince Joker se na jeho zrod zkouší režisér Todd Phillips podívat z trochu jiného úhlu. A ať už si myslíte, že je v dnešní době už překomiksováno nebo ne, tenhle ten kousek by vám rozhodně neměl utéct. Veškerá ta šuškanda okolo filmu, jenž si odbyl premiéru na festivale v Benátkách má totiž svoje opodstatnění. Tohle totiž není váš běžný komiksový flák pro celou rodinu... 

Tenkrát v Hollywoodu | Once Upon a Time in Hollywood

Quentin Tarantino se vrací do kin se svým devátým filmem. Hvězdami nabitý snímek Tenkrát v Hollywoodu se vydává do hlavního města amerického filmu v roce 1969, kdy byla na obzoru hrůzná událost, za kterou stál Charles Manson. Trochu jiný pohled na události ze skutečného světa se v další ódě na filmové klasiky let minulých pokusí Tarantino představit divákům se své skoro tříhodinové novince točící se okolo upadající kariéry velké filmové a televizní hvězdy... A vynést nějaký konečný verdikt nad jeho devátým filmem se ukázalo jako docela obtížný úkol.