Přeskočit na hlavní obsah

Slídil | Nightcrawler [95%]

Letošní únor je nabídka filmových novinek vskutku pestrá. Mezi tradičními oscarovými lákadly se do distribuce dostává hned několik zajímavých snímků, které bodovaly koncem roku za oceánem. Tenhle týden je pak nabídka atraktivních novinek pak asi úplně největší. Zatímco ke Kódu Enigma, Whiplash a Sils Maria se dostaneme později, dnes se na ploše tohoto blogu rozepíšu trochu o snímku jménem Slídil. Tenhle temný thriller s Jakem Gyllenhaalem v hlavní roli sliboval už od trailerů strhující atmosferickou postavu s perfektními hereckými výkony. Jaká je realita?

Lou Bloom (Jake Gyllenhaal) má problémy s tím, najít si práci. Jeho obživa jako malý zlodějíček, který po nocích krade kov mu málo vynáší. Když se ale jednou naskytne u nehody a uvidí zpravodajský tým, který kolizi zaznamená, a zjistí, že za takový materiál je pro některé stanice cenným artiklem, rozhodne se zkusit tuto práci na vlastní pěst. Z počátku mu tato pozice příliš nejde, nicméně poté, co se ukáže jeho talent a drzost, najde uplatnění jako externí kameraman pro jednu z lokálních televizních stanic. Problém ovšem nastává v době, kdy jeho brutální záběry začnou hraničit s mařením vyšetřování zločinů. Ale právě za exkluzivní informace, které nemá nikdo jiný, se platí nejvíc...

Předně je třeba říci, že Slídil je opět jedním z filmů, který nesedne každému. A s tím na to musíte jít, neboť naladit se na vlnu až psychopatického člověka, který parazituje na neštěstí druhých, to je něco, co nemusí být úplně snadné pro každého. Dan Gilroy totiž ve svém snímku předvádí impozantní portrét člověka z okraje společnosti, který využil situace a s dravostí se začal sápat přes mrtvoly nahoru. A být to kdokoliv jiný, mohl z toho být solidní atmosferický thriller, jenže tady se už poněkolikáté v řadě předvádí impozantní Jake Gyllenhaal a tak u solidního atmosferického thrilleru jen nezůstalo.
 
Nejenom totiž, že Slídil je neskutečně parádně natočený snímek, který ani na moment nezačne i přes dvouhodinovou délku nudit. Nejenom, že se opírá o parádní hudební doprovod Jamese Newtona Howarda. Nejenom, že zde vyniká kamera Roberta Elswita. Tady se především hraje na skvělou a mrazivě atmosferickou one man show, která jede podle pečlivě sepsaného scénáře, který místy svojí precizností bere dech. Některé dialogy totiž neskutečně uzemní, především díky představiteli hlavní role, který dává vzniknout jednomu z největších psychopatů filmového plátna. Ani na moment nevychází z role a z jeho přítomnosti rozhodně nebudete mít dobrý pocit.

Díky tomu Gilroy ždímá z filmu úplné maximum, což se projevuje na opravdu hutné atmosféře, kterou pokud se necháte pohltit, už z pod kůže nedostanete. V rámci stopáže filmu narazíte hned na několik momentů, které vyvolají až mrazení v zádech svým obsahem. Ona podvratnost snímku, stejně jako kritika současných mediálních návyků je někdy možná až příliš dobře mířená. Tady se totiž pohybujeme na úrovni podobné snímkům jako Vrtěti psem. Zkrátka neskutečně strhující věc, která má co říci.


Když navíc od pečlivého budování temné atmosféry přejde snímek hlavnímu případu, místy jsem se bál aby se mi nezastavilo srdce jak jsem byl napnutý. Nepamatuji si, kdy naposled ve mně totiž snímek byl schopný vyvolat takové napětí jako právě Nightcrawler. Navíc, když Gilroy vytáhne z rukávu precizně natočenou a napínavou honičku v průběhu poslední třetiny snímku, je jen málokdo, koho by podobně napínavá sekvence neoslovila. Konec bude možná pro někoho neuspokojivý, avšak jako pomyslný vztyčený prostředníček pro mě fungoval naprosto bezchybně.  

Slídil je precizně natočený podvratný thriller spoléhající na naprostou preciznost ve všech ohledech, ať už jde o nepříjemný obsah, precizní kameru, skvělý hudební doprovod, výtečný scénář a dialogy nebo naprosto fenomenálního Jakea Gyllenhaala v hlavní roli. Svým zaměřením asi nesedne docela širokému spektru lidí, nicméně pokud je silně znepokojující atmosferická dvouhodinová výprava do zákulisí současného zpravodajství, která s přehledem kritizuje aktuální návyky, něco, co vás zajímá, tak směle dál. Tady neprohloupíte. Podobně laděný snímek totiž budete v nabídce kin hledat jen těžko.    


Dan Gilroy se tentokrát vytáhl. Slídil je impozantní portrét vyšinuté osobnosti, která se rozhodla jen využít poptávky po tom, na co nikdo jiný neměl žaludek. Fenomenální Jake Gyllenhaal, atmosféra, která by se dala krájet, skvělá kamera i hudební doprovod a scénář, který vás místy až odzbrojí svými precizními dialogy. Za mě jednoznačně pecka, která mi v hlavě bude rezonovat ještě hodně dlouho.   
 Koktejl: 
80% Atmosféra
20% Znepokojující obsah
Slídil
(Nightcrawler)
Krimi / Drama / Thriller
USA, 2014, 117 min

Režie: Dan Gilroy
Scénář: Dan Gilroy
Kamera: Robert Elswit
Hudba: James Newton Howard
Hrají: Jake Gyllenhaal, Rene Russo, Riz Ahmed, Bill Paxton, Ann Cusack, Michael Hyatt, Kevin Rahm, Eric Lange, Kathleen York, Anne McDaniels, Jamie McShane, Michael Papajohn, Marco Rodríguez, Leah Fredkin, James Huang

Nevhodný mládeži do 15 let
Česko V kinech od: 29.01.2015 H.C.E.

USA V kinech od: 17.10.2014 Open Road Films

http://www.csfd.cz/film/351777-slidil/
http://www.imdb.com/title/tt2872718/








Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Power Rangers: Strážci vesmíru | Power Rangers [35%]

Strážci vesmíru jsou kulturní fenomén, na kterém vyrůstalo hned několik generací dětí v devadesátých letech. Někoho však napadlo, že po mnoha televizních seriálech, které se natáčí do současnosti, je na čase značku představit v novém filmu, který přiblíží v nové verzi zrod těchto ikonických hrdinů. Film si na starosti vzal Dean Israelite, který si před dvěma lety udělal jméno sci-fi snímkem Projekt minulost. Dokázal představit tuhle látku novým i starým divákům ve velkém stylu nebo jsou Power Rangers: Strážci vesmíru první velký průšvih letošního filmového léta?

Ze zákulisí filmu #5 | Největší komerční průšvihy

Vítejte u dalšího dílu nepravidelné rubriky Ze zákulisí filmu, ve které se čas od času pokouším přiblížit události z pozadí filmového průmyslu, které vrhají na filmovou produkci trochu jiné světlo. Poté, co jsme se v minulých dílech podívali na filmy, které nevznikly a některé lidi to možná zamrzelo, se dnes podíváme na zoubek snímkům, které vznikly, nicméně jejich producenti by nejspíše byli rádi, kdyby tomu tak nebylo. V dnešním článku se totiž budu věnovat takzvaným komerčním bombám nebo propadákům, tedy filmům, které díky obrovským nákladům a mizernému komerčnímu výkonu skončily pro studia jako ztrátové, mnohdy i více jak několik desítek milionů dolarů. Pojďme tedy na to. 

Blade Runner 2049 [85%]

Jeden z největších filmových kultů posledních desetiletí hlásí návrat. Sci-fi Blade Runner Ridleyho Scotta se dočkalo přímého následovníka od jednoho z nejvelebenějších režisérů současnosti, které včerejším dnem vstoupilo do českých a slovenských kin. Pro velkou část publika se jedná dokonce o filmovou událost podzimu (ne-li celého roku). Očekávání byla veliká, nicméně už ze začátku je potřeba říct jednu věc. Blade Runner 2049 je filmová pecka, kterou si nebudete chtít nechat ujít, ať už jste fanoušci originálu, či nikoliv.