Přeskočit na hlavní obsah

Big Eyes [40%]

Můj názor na Tima Burtona je poměrně známý. Kdysi inovativní režisér, který natočil několik zásadních snímků, který se v poslední době změnil především na sebekopírujícího tvůrce, se tentokrát rozhodl zase projednou vykročit ze své komfortní zóny plné temných stínů, bílého makeupu a namaskovaného Johnnyho Deppa s Helenou Bonham Carter, a rozhodl se na plátna přivést skutečný příběh malířky Margaret Keane. Místo svěžího větru ve filmografii a tvůrce však natočil nudný a přinejmenším silně průměrný portrét umělkyně, kde toho moc nefunguje. 

Margaret (Amy Adams) se jednoho dne rozhodla utéct od svého manžela, kterého už měla plné zuby a se svojí dcerou to zkusit na vlastní pěst v jiném městě. Jako rozvedená malířka ale měla problém zabezpečit svoji dceru a bývalý manžel jí hrozil jejím odnětím. Jako záchrana na poslední chvíli se seznámila s malířem Walterem Keanem (Christoph Waltz), který jí po krátké době požádal o roku, čímž zachrání i svoji dceru před nuceným stěhováním zpět k otci. Realitní makléř, který ve volném čase taktéž maluje, Margaret podporuje v její tvorbě, avšak když zjistí jaký mají její kresby úspěch, zapojí svůj smysl pro byznys. Než se tak malířka naděje, její díla visí v kancelářích významných politiků, v galeriích a z dětí s obrovskýma očima je celosvětová senzace. Má to však jeden háček...     

Je docela problematické o Big Eyes napsat něco alespoň trochu konstruktivního. Dlouho se mi totiž nestalo, aby film byl tak nudný a nijaký na to, aby se mi po jeho zhlédnutí nedostávalo slov. Big Eyes totiž není tím typem špatného filmu, který je tak mizerný že váš naštve. Naopak. Řemeslně se jedná o ve všech ohledech průměrnou podívanou. Problém je, že onen aspekt průměrnosti a lehké podprůměrnosti zasahuje téměř všechno ve filmu.

Předně jsou to herecké výkony, kde předvádí Amy Adams stabilní rádoby artový výkon, který ničím nenadchne ani neoslní, a za svoje ztvárnění Waltera na Oscara nominovaný Christoph Waltz servíruje poněkud zvláštní figurku, která je zkrátka odpudivá. Nechápejte mě špatně. Waltze mám strašně rád, jeho dvě vítězství v předešlých letech byla zasloužená a celkově je to neskutečný sympaťák, který zahraje hodně. Když však očividně postrádá výrazné režisérské vedení a solidní scenáristický základ, stane se tohle. Silně proměnlivý a nekonzistentní herecký projev, který po všech ohledech připomíná spíše nácvik na divadelní představení, spíše než seriózní drama o umělci a podvodníkovi.

A když už byla řeč o scénáři a režii, přichází na řadu druhý problém, kterým je právě formální i obsahová stránka filmu. Mé osobní antipatie vůči Burtonovi stranou (přeci jen, tohle má do jeho typického filmu daleko, tedy mé výtky na jeho „styl“ tu nejsou na místě), tohle je prostě fušérská práce. Nápaditý příběh ze skutečného života předvést v tak životu zbaveném podání, to už chce hodně velkou odvahu. Burton ve své novince spíše servíruje fakta ve sterilním dramatu, spíše než aby vyprávěl dojemný příběh využité umělkyně. Bylo by docela zajímavé sledovat, jak by tenhle projekt dopadl v rukou někoho jiného, kdo má alespoň trochu cit pro vztahy mezi postavami, protože nějaké chemie tady trestuhodně nefunguje.

Big Eyes jsou tak výrazným zklamáním a dalším pádným argumentem v případě klesajících kvalit kdysi inovativního tvůrce. Herecky vyloženě slabé a nevýrazné, scenáristicky prázdné a místy i bezduché a zpracováním ničím nezajímavá rutina, která stěží někoho osloví za hranicí několika pomrknutí digitálně zvětšených očí a pár vcelku líbivých záběrů. A nezachrání to ani hudební podkres, který redukuje talent Dannyho Elfmana opět na povědomé motivy z předešlých spoluprací s Timem Burtonem.      
Snaha vymanit se z kopírování sebe sama se nepovedla. Tim sebevykrádačka Burton tentokrát servíruje trestuhodně sterilní, nezajímavý, herecky vyloženě slabý a ve všech ostatních ohledech průměrný až podprůměrný obraz umělce, po kterém za pár let nikdo ani neštěkne. Není totiž nic, čím by vybočoval z řady. 
 Koktejl: 
50% Nuda
25% Burton
25% Otrava

Big Eyes
Drama / Životopisný
USA, 2014, 106 min

Režie: Tim Burton
Scénář: Scott Alexander, Larry Karaszewski
Kamera: Bruno Delbonnel
Hudba: Danny Elfman
Hrají: Christoph Waltz, Amy Adams, Terence Stamp, Danny Huston, Elisabetta Fantone, Leela Savasta, Jon Polito, Pomaika'i Brown, Matthew Kevin Anderson, Jason Schwartzman, Krysten Ritter, Jill Morrison, Stephanie Bennett, Jaden Alexander

Nevhodný mládeži do 12 let
Česko V kinech od: 05.02.2015 Forum Film CZ
Slovensko V kinech od: 19.02.2015 Forum Film SK
USA V kinech od: 25.12.2014 The Weinstein Company

http://www.csfd.cz/film/275246-big-eyes/
http://www.imdb.com/title/tt1126590/





Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Doom Annihilation

Pamatujete si na filmového Dooma, který do kin vtrhl před čtrnácti roky a také se z převážné části natáčel u nás? Že ne? Kdo by se divil, tahle videoherní adaptace se zařadila po právu do zástupu braků, které se snažily prodat slavnou videoherní značku na stříbrná plátna tím co možná nejlacinějším způsobem. Ano původní film Doom z roku 2005 měl sice pár zajímavých nápadů, každopádně, jich bylo zatraceně málo na to, aby stály za další shlédnutí. Loni ovšem někoho napadlo se pustit do dalšího pokusu, které se v některých sektorech prodává jako druhý díl, aniž by měl cokoliv vyjma předlohy a názvu cokoliv společného s původním filmem, ve kterém se mimo jiné objevili i Karl Urban a Dwayne Johnson. Doom Annihilation se za pár dní podívá do digitální distribuce po celém světě a já se vám pokusím na následujících řádcích přiblížit, proč by vás to mělo nechat absolutně chladnými. 

Dokonalý svědek s.r.o. | The Wedding Ringer [60%]

Komik Kevin Hart jede. Ze stand-up baviče se v posledních letech stává nová afro-americká filmařská kasovní jistota. Lidi baví, talent má a umí si vybírat přesně ty nenáročné materiály, které jsou předurčené ke kasovním úspěchům. The Wedding Ringer na tom není jinak. Rodinných oddychových komedií tu bylo již spousta a těch s tématikou svatby také není zrovna málo, nicméně i přesto si právě tato nová komedie, které domácí kinopremiéra byla začátkem roku zrušená, své diváky rozhodně najde. Jen nečekejte zázraky. 

Doug (Josh Gad) je úspěšný podnikatel, který má vše co by si jen mohl mladý člověk jako on přát. Po otci zdědil vysoké bohatství ve formě úspěšné firmy, v osobním životě má pak krásnou partnerku Gretchen (Kaley Cuoco-Sweeting), se kterou se hodlá co nejdříve oženit. Jenže právě v tom je problém. Díky svému problematickému dětství a pozdějšímu zaměření na práci totiž Doug neměl nikdy moc čas na přátele a tak nemá koho by si pozval na svatbu a co je ještě horší, nemá nikoho, kdo b…

Spravedlnost podle Spensera | Spenser Confidential

Na první březnový týden si Netflix nachystal další novinku, která budí pozornost diváků. Svůj nový film totiž pro Netflix natočil komerčně realtivně úspěšný rutinér Peter Berg a do hlavní role tentokrát opět sehnal Marka Wahlberga. Jedná se tak již o několikátou jejich spolupráci v řadě a minimálně to co doposud natočili, stálo vždy za to. Bude z toho i tentokrát úspěch? Producenti Netflixu by rozhodně byli rádi, kdyby se knižní postava z pera Roberta B. Parkera  dočkala dostatečné popularity, aby si tahle kriminálka vysloužila pokračování, po kterém film v závěru pokukuje. Spravedlnost podle Spensera to ovšem nebude mít jednoduché a záleží, kolik fanoušků si tahle knižní adaptace nakonec na platformě najde...