Přeskočit na hlavní obsah

Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti | Batman v Superman: Dawn of Justice [50%]

Filmová událost roku je tady. Jistě, dalo by se polemizovat, že tím by se dal označit i souboj Captaina a Iron Mana, který nás čeká zanedlouho, nicméně v hlavě většiny lidí se spíše zraky upínají směrem celosvětově známých velikánů, kteří filmové plátno obývají podstatně déle, než kolegové od Marvelu. Řeč je samozřejmě o první filmové adaptaci, ve které poměří své síly muž z oceli a netopýří muž z Gothamu. Tahle očekávaná komiksová podívaná dnešním dnem vstupuje do kin a čekají se od ní velké věci. Daří se potenciál látky, která značnou část inspirace bere v legendárním Návratu temného rytíře, zužitkovat naplno, nebo se režiséru Zacku Snyderovi nepodařilo překonat rozpaky z tohoto gladiátorského zápasu, který vypadal roztodivně už od prvních záběrů? Tak či onak, na tenhle film jen tak nezapomenete. 
Superman (Henry Cavill) při svém souboji s generálem Zodem zničil značnou část města Metropolis, což si vyžádalo mnoho obětí. Své známé v ten osudný den ztratil také Bruce Wayne (Ben Affleck), který před lety potíral zločin v sousedním Gothamu coby maskovaný Batman. A právě Supermanovo jednání v stárnoucím miliardáři vyvolá potřebu konat a tak opráší svůj převlek a vydává se po stopě zbraně, která mu může pomoct v případném boji s nejslavnějším mimozemšťanem. Na tuto zbraň má ovšem zálusk i někdo jiný... 


Já chtěl, vážně jsem chtěl tomuhle snímku fandit. Dokonce jsem slevil před projekcí své nároky na to, co vlastně v kině chci dostat. Přeci jen to není jen o mě ale o všech fanoušcích a vkusy tisíců lidí se mohou lišit. Nicméně i přesto je tenhle film jistým vlhkým snem mnoha komiksových fanoušků a pro jiné je to spojení dvou nejslavnějších komiksově filmových hrdinů, které zná celá planeta. A to spolu nese jistá očekávání na úroveň, s jakou by se podobná produkce, zvláště když je cílená jako přímá konkurence stále rostoucímu Marvelu, měla v kinech prezentovat. I pokud však budete k novince Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti přistupovat s čistým štítem, jedno je nad slunce jasné. Namísto nastartování dalšího filmového vesmíru tou správnou cestou je nový film Zacka Snydera spíše krokem zpět, který může docela snadno zkomplikovat růst tohoto univerza. 

Snyder totiž po relativně cílevědomém a přímočarém Muži z oceli (který mimo jiné právě z tohoto důvodu mnoho lidí odsuzovalo) rozehrává partii na daleko větším prostoru. Chce toho zkrátka mít ve svém filmu hodně a přitom jedním vrzem nastartovat celý filmový vesmír od DC. To se mu ale moc ve výsledku nedaří a film samotný nenabízí moc toho, co by jej z těchto přešlapů dokázalo vysekat. 

Po relativně svižné alespoň do značné míry fungující úvodní hodince, kde se spíše film zaměřuje na civilní problémy, spíše než na globální hrozby v celosvětovém měřítku, se totiž začne Snyderovi film neskutečně drolit pod rukama. Míra záběru témat, jakou hodlá filmem pokrýt totiž nedokáže jednotlivé hrdiny udržet pohromadě a velká část z nich se mění v prostoduché figurky, plnící naivně svoji roli bez jakéhokoliv dalšího prostoru či úlohy. Nejhorší pak na tom je to, že podobný osud potká i samotného Supermana, který se ve filmu víceméně jen několikrát mihne a spíše než plnohodnotnou postavu ve filmu připomíná spíše sekundárního hybatele příběhu, který je ve filmu vlastně jen pro to, aby se ostatní měli o čem dvě a půl hodiny bavit. Navíc výkon Cavilla v této roli překračuje v závěru hranici únosnosti a stává se místy až otravným. Zkrátka o tomhle Superman tak úplně není... 

Ale to je jako házení hrachu o betonovou zeď. Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti zachází se svými hrdiny jako s plytkými figurkami bez hloubky, kde veškeré snahy vybočovat působí neskutečně uměle a hloupě. Což jen podtrhuje představovačka všech zbylých členů Justice League, která patří suverénně k tomu nejhoršímu co tahle předražená hloupost divákům v kině nabídne. Nejdůležitější ovšem je, že celý film táhne ke dnu roztodivně prkenný scénář, který svojí snahou o dospělost, vážnost a serioznost témat působí spíše humorně, než že by byl zajímavý. Postavy a jejich problémy jsou vám víceméně šumák a když už vás zaujmou, je to spíše v tom negativním slova smyslu. Viz neskutečně na nervy jdoucí Jesse Eisenberg v podivně přepracované podobě hlavní nemesis muže zítřka. V otravnosti mu nicméně zdatně sekunduje i třeba Holly Hunter. Naopak pro sebe si film krade Ben Affleck, kterého skvělého Batmana limituje pouze špatný scénář Chrise Terria a Davida S. Goyera, který jeho pojetí role nedává plný prostor. Není ovšem pochyb o tom, že dostane-li jeho sólovku scenáristicky na starost někdo schopný, uvidíme od této verze postavy ještě velké věci.          

Co je ovšem hlavní problém filmu je jeho zbytečnost a otravnost. Zack Snyder se rozhodl napěchovat do dvou a půl hodiny opravdu mnoho, nicméně spíše než jeho nápadití Watchmeni se zde opakuje situace se snímkem Sucker Punch. V momentě kdy se akce rozjede ve větším (mimo Batmanovy sólo akce s pár padouchy), promění se s těží fungující komiksovka v digitální bordel, který především v závěrečné části má do přehlednosti hodně daleko. To co vizuálně vypadalo ve filmu slušně je zahnáno do extrému takovým způsobem, že to až otravuje, všechno bouchá, hlasitě exploduje a bliká a divák se necítí úplně dobře, protože ho to ve výsledku vlastně moc nakonec ani nezajímá. V závěru pak k notnému pomrkávání v průběhu celého filmu přidají tvůrci otevřené dveře pro další pokračování jak vrata do stodoly a jdeme na titulky.   

Podivné je to ve výsledku vlastně ve všem a hudební stránka není rozhodně vyjímkou. I když totiž nemá být tento film přímým pokračováním Muže z oceli ani nolanovy trilogie o Batmanovi, nebrání to Hansi Zimmerovi recyklovat staré nápady a motivy, v případě Supermanových partů pak téměř beze změny. Jistě u Batmana mu u toho pomáhá Tom Holkenborg, nic převratného či nového raději nečekejte. Potěší tak ve výsledku snad jen motiv Wonder Woman, který se závěrem filmu přinese do depresivní směsi důvěrně známého alespoň trochu čerstvého vzduchu, takže výsledný mix není tak vyloženě tragický jak by se na první pohled mohlo zdát.

A to je bohužel tak asi všechno. Čekáte-li od Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti velké věci, čekáte nejspíše marně. Místo prvotřídního klání dvou nejznámějších hrdinů, jehož výsledkem bude vytvoření prvotřídního superhrdinského týmu, vás čeká v kině dvouhodinové plácání na místě,  v důvěrně známých temných, surových a možná až přehnaně vážných kulisách moderních komuiksových adaptací, zakončené půlhodinovým digitálním maglajzem, který nábojem, napětím a přehledností zamrzl někde na úrovni komiksovek devadesátých let. Zkrátka vizitka nepříliš vhodná pro to, co měla být komiksová událost posledních let. Pokud tohle měla být odezva DC Comics na konkurenci, pak není divu, že je konkurence někde úplně jinde. Chyba jednoduše není na vašem přijímači. 


Batman v Supermanovi: Úsvit průměrnosti a zbytečnosti. Zack Snyder natočil za neskutečné peníze neskutečný film. Jen ne asi takový, jak mnoho fanoušků doufalo. Z tohohle klání světoznámých komiksových hrdinů se nakonec v kině stala digitální fraška, která se snaží být o tolika věcech, až vlastně není o ničem. Znásilňování komiksových předloh, kánonu a zahalování všeho do oblaku odporného digitálního balastu, to jsou jen některé z věcí, díky kterým vám zůstane BvS v hlavě ještě nějakou dobu. Jediným vítězem z toho všeho je tak nakonec snad jen Ben Affleck, jehož Batman by v schopnějších rukou mohl být zatraceně zajímavá varianta této postavy. Takhle ale ne. Dvě a půl hodiny otravných postav, postupně se hroutící atmosféry, několika vyloženě špatných momentů a to vše jen proto, abyste si u přepáleného závěru mohli říci, že ten začátek vlastně tak špatný ve světle toho všeho nebyl. Pokud vám tohle stačí od něčeho, co mělo všechny předpoklady proto, být nejzásadnější komiksárnou za dlouhé roky, tak směle do toho. 


20% Akce
20% Digitální bordel
20% Prázdné postavy
20% Dva nejslavnější superhrdinové 
20% Scenáristická mizérie 

Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti
(Batman v Superman: Dawn of Justice, Batman vs. Superman: Úsvit spravodlivosti)
Akční / Dobrodružný / Fantasy / Sci-Fi
USA, 2016, 151 min


Režie: Zack Snyder
Předloha: Jerry Siegel (komiks), Joe Shuster (komiks), Bob Kane (komiks), Bill Finger (komiks)
Scénář: Chris Terrio, David S. Goyer
Kamera: Larry Fong
Hudba: Hans Zimmer, Junkie XL
Hrají: Ben Affleck, Henry Cavill, Amy Adams, Jesse Eisenberg, Diane Lane, Laurence Fishburne, Jeremy Irons, Holly Hunter, Gal Gadot, Tao Okamoto, Ray Fisher, Jason Momoa, Jena Malone, Ezra Miller, Scoot McNairy, Bailey Chase, Callan Mulvey, Michael Cassidy, Christina Wren, Harry Lennix, Dan Amboyer, Nicole Forester, Sammi Rotibi, Ele Bardha, Brian Boland, Rebecca Buller, Gordon Michaels, Jalene Mack, Jay Adams, Joe Cipriano, Marko Caka, Sal Lopez, Michael Shannon, Will Blagrove, Abigail Kuklis, Walbert Beltran, Harley Wallen, Jeffrey Dean Morgan
Kostýmy: Michael Wilkinson

Nevhodný mládeži do 12 let
Česko V kinech od: 24.03.2016 Freeman Ent.
Slovensko V kinech od: 24.03.2016 Continental
USA V kinech od: 25.03.2016 Warner Bros. US

http://www.csfd.cz/film/344871-batman-v-superman-usvit-spravedlnosti/
http://www.imdb.com/title/tt2975590/




Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Avengers: Endgame

Největší filmová událost posledních let je tady. Završení plánů Marvelu, které začaly v roce 2008 a zároveň také rozuzlení příběhu, který přesně před rokem přišel do kin v Avengers: Infinity War. Ano, Avengers: Endgame dnešním dnem vstupuje do českých a slovenských kin a s ním také konec jedné éry. Je nad slunce jasné, že film samotný bude událost srovnatelná snad jen se závěry těch největších filmových sérií historie. Jak se ale Marvelu podařilo uzavřít celé ty roky budování a dospěl celý ten propojený příběh na pozadí do zaslouženě povedeného konce?

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room. Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku Wind River z minulého roku?

Složka 64 | Journal 64

Severské kriminálky se těší dlouhodobé oblibě a to ať již se jedná o knižní nebo filmové počiny. O sérii Oddělení Q od Jussi Adler-Olsena to platí dvojnásob. Knižní předlohy už několikátý rok patří mezi žánrové bestsellery a série jejich filmových adaptací zraje s každým dílem. Nyní se do kin vydává již čtvrté pokračování s názvem Složka 64, které se s poměrně aktuálním tématem pokusí navázat na úspěchy dílů předešlých. A pokud vám tahle série doposud unikala, není lepší čas tento nedostatek napravit.