Přeskočit na hlavní obsah

Už je tady zas | Er is wieder da [75%]

Když před čtyřmi lety vyšla kniha Už je tady zas v Německu, způsobila poprask. Spisovatel Timur Vermes v ní postavil nechvalně známého vojenského vůdce do současného světa a skrze něj konfrontoval dnešní společnost a její návyky. Na podobném principu staví i novinka v českých a slovenských kinech, která si bere knižní bestseller za předlohu. Vydařila se i filmová podoba provokativního díla? A má divákům Hitler v současném světě co nabídnout ?

Představte si, že by Adolf Hitler nezemřel na konci druhé světové války, nicméně by jej sama prozřetelnost přenesla z místa jeho porážky do současného světa, zmítaného politickými i společenskými problémy, ne nepodobnými těm, které mu dopomohly k moci. Jak by se takový člověk uchytil v moderní společnosti? Dokázal by v ní fungovat a propracovat se zpět na vrchol tím samým způsobem? Přesně o tom je do kin vstupující novinka. 

Samozřejmě se sluší říci, že lidé, kterým černý humor hrubšího kalibru dělá problém, si podobnou vizi současnosti asi moc neužijí. Nechci tu samozřejmě tvrdit, že tahle záležitost je výsměchem všem, kterých se současná kritická společenská a politická situace týká, nicméně onen pohled na realitu bez obalu, který film Už je tady zas divákům předkládá, může být pro někoho v kombinaci s krutou nadsázkou a černým humorem zkrátka příliš. 

Oliver Massuci totiž nejslavnějšímu diktátorovi v dějinách propůjčuje na jedné straně přesně onu zlobu a ráznost přesvědčení pro tuto historickou postavu typickou, avšak na straně druhé i částečně lidskou tvář, jde-li to o takovémto člověku říci. Výsledkem není ani tak karikatura, ani přehnaně seriozní přenesení Hitlera do současnosti, jako spíše náhled na současnou situaci a tíživá témata optikou jednoho z největších válečných zločinců. To, co se totiž schovává za slupkou humoru, anekdot nebo kousavě sarkastických narážek na historii ve které tento vůdce hrál svoji roli, je v podstatě výrazné poukázání na to, co hlásají někteří extrémisté ať už na jedné, či druhé straně barikády. Formou satiry a nekorektního humoru tak objektivně nastavuje zrcadlo důležitým hráčům současné politicko-společenské situace. 

Díky modernímu zpracování a kombinaci s dobovými záběry (ať už přímými nebo poupravenými), kombinovanými s komentářem hlavního představitele tak film má šanci zasáhnout široké spektrum diváků a přitom stále fungovat jako komedie s kontroverzním představitelem. Díky vizuálnímu humoru a využití mnoha artefaktů ze společenského života je navíc myšlenka filmu ještě podpořena. 

Už je tady zas je zkrátka velice dobře mířenou trefou do černého. Místy sice film tak trochu stagnuje, místy se možná až příliš vzdaluje od toho čím chce vlastně být, nicméně vždy se z toho zotaví a jde si za svým dále s čím dál větší vervou. A aby toho nebylo málo, přidá správně provokativní koncovku. Zkrátka i když se film tváří jako relativně normální německá komedie s nenormálním a značně kontroverzním tématem, může právě skrze tuto image rozebírat to, na co si jiní netroufnou.  Pokud tedy máte dostatečně otevřenou mysl abyste viděli vyšší myšlenku, nebo jen chcete správně provokativní komedii rozebírající netradičním způsobem v současnosti notně probírané téma, pak nezbývá než návštěvu kina vřele doporučit. 

Kdo by řekl, že musí přijít Adolf, který si troufne nastavit současné politicko-společenské situaci zrcadlo. I když mě knižní předloha začala v půli tak trochu nudit, její filmová adaptace téměř nemíří vedle. Místy sice trochu stagnuje, nicméně když se do něčeho zakousne už nepustí. Dodává jak karikaturu, tak lidskou osobnost i válečného zločince a zvíře v jedné osobě. Výtečný Oliver Massuci, skvělé zpracování a moderní audiovizuál, to vše hraje skvěle do karet této až mrazivě aktuální komedii. 


25% Adolf
25% Politika
25% Šoubyznys
25% Aktuální téma


Už je tady zas
(Er ist wieder da, Look Who's Back, A je tu zas)
Komedie / Drama
Německo, 2015, 110 min

Režie: David Wnendt
Předloha: Timur Vermes (kniha)
Scénář: David Wnendt
Kamera: Hanno Lentz
Hudba: Enis Rotthoff
Hrají: Oliver Masucci, Fabian Busch, Christoph Maria Herbst, Katja Riemann, Franziska Wulf, Lars Rudolph, Michael Kessler, Roberto Blanco, Piet Fuchs, Stephan Grossmann, Marie Gruber, Klaas Heufer-Umlauf, Paul Maaß, Marian Meder, Torge Oelrich, Michael Ostrowski, Nina Proll, Gudrun Ritter, Micaela Schäfer, Jörg Thadeusz, Thomas Thieme, Joko Winterscheidt, Christoph Zrenner, Dagi Bee, Leon Ullrich, Tobias Lauterberg, Frank Plasberg
Produkce: Lars Dittrich, Christoph Müller

Nevhodný mládeži do 12 let
Česko V kinech od: 10.03.2016 CinemArt CZ
Slovensko V kinech od: 31.03.2016 CinemArt SK

Německo V kinech od: 08.10.2015 Constantin Film DE

http://www.csfd.cz/film/398799-uz-je-tady-zas/
http://www.imdb.com/title/tt4176826/


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Power Rangers: Strážci vesmíru | Power Rangers [35%]

Strážci vesmíru jsou kulturní fenomén, na kterém vyrůstalo hned několik generací dětí v devadesátých letech. Někoho však napadlo, že po mnoha televizních seriálech, které se natáčí do současnosti, je na čase značku představit v novém filmu, který přiblíží v nové verzi zrod těchto ikonických hrdinů. Film si na starosti vzal Dean Israelite, který si před dvěma lety udělal jméno sci-fi snímkem Projekt minulost. Dokázal představit tuhle látku novým i starým divákům ve velkém stylu nebo jsou Power Rangers: Strážci vesmíru první velký průšvih letošního filmového léta?

Ze zákulisí filmu #5 | Největší komerční průšvihy

Vítejte u dalšího dílu nepravidelné rubriky Ze zákulisí filmu, ve které se čas od času pokouším přiblížit události z pozadí filmového průmyslu, které vrhají na filmovou produkci trochu jiné světlo. Poté, co jsme se v minulých dílech podívali na filmy, které nevznikly a některé lidi to možná zamrzelo, se dnes podíváme na zoubek snímkům, které vznikly, nicméně jejich producenti by nejspíše byli rádi, kdyby tomu tak nebylo. V dnešním článku se totiž budu věnovat takzvaným komerčním bombám nebo propadákům, tedy filmům, které díky obrovským nákladům a mizernému komerčnímu výkonu skončily pro studia jako ztrátové, mnohdy i více jak několik desítek milionů dolarů. Pojďme tedy na to. 

Blade Runner 2049 [85%]

Jeden z největších filmových kultů posledních desetiletí hlásí návrat. Sci-fi Blade Runner Ridleyho Scotta se dočkalo přímého následovníka od jednoho z nejvelebenějších režisérů současnosti, které včerejším dnem vstoupilo do českých a slovenských kin. Pro velkou část publika se jedná dokonce o filmovou událost podzimu (ne-li celého roku). Očekávání byla veliká, nicméně už ze začátku je potřeba říct jednu věc. Blade Runner 2049 je filmová pecka, kterou si nebudete chtít nechat ujít, ať už jste fanoušci originálu, či nikoliv.