Přeskočit na hlavní obsah

Už je tady zas | Er is wieder da [75%]

Když před čtyřmi lety vyšla kniha Už je tady zas v Německu, způsobila poprask. Spisovatel Timur Vermes v ní postavil nechvalně známého vojenského vůdce do současného světa a skrze něj konfrontoval dnešní společnost a její návyky. Na podobném principu staví i novinka v českých a slovenských kinech, která si bere knižní bestseller za předlohu. Vydařila se i filmová podoba provokativního díla? A má divákům Hitler v současném světě co nabídnout ?

Představte si, že by Adolf Hitler nezemřel na konci druhé světové války, nicméně by jej sama prozřetelnost přenesla z místa jeho porážky do současného světa, zmítaného politickými i společenskými problémy, ne nepodobnými těm, které mu dopomohly k moci. Jak by se takový člověk uchytil v moderní společnosti? Dokázal by v ní fungovat a propracovat se zpět na vrchol tím samým způsobem? Přesně o tom je do kin vstupující novinka. 

Samozřejmě se sluší říci, že lidé, kterým černý humor hrubšího kalibru dělá problém, si podobnou vizi současnosti asi moc neužijí. Nechci tu samozřejmě tvrdit, že tahle záležitost je výsměchem všem, kterých se současná kritická společenská a politická situace týká, nicméně onen pohled na realitu bez obalu, který film Už je tady zas divákům předkládá, může být pro někoho v kombinaci s krutou nadsázkou a černým humorem zkrátka příliš. 

Oliver Massuci totiž nejslavnějšímu diktátorovi v dějinách propůjčuje na jedné straně přesně onu zlobu a ráznost přesvědčení pro tuto historickou postavu typickou, avšak na straně druhé i částečně lidskou tvář, jde-li to o takovémto člověku říci. Výsledkem není ani tak karikatura, ani přehnaně seriozní přenesení Hitlera do současnosti, jako spíše náhled na současnou situaci a tíživá témata optikou jednoho z největších válečných zločinců. To, co se totiž schovává za slupkou humoru, anekdot nebo kousavě sarkastických narážek na historii ve které tento vůdce hrál svoji roli, je v podstatě výrazné poukázání na to, co hlásají někteří extrémisté ať už na jedné, či druhé straně barikády. Formou satiry a nekorektního humoru tak objektivně nastavuje zrcadlo důležitým hráčům současné politicko-společenské situace. 

Díky modernímu zpracování a kombinaci s dobovými záběry (ať už přímými nebo poupravenými), kombinovanými s komentářem hlavního představitele tak film má šanci zasáhnout široké spektrum diváků a přitom stále fungovat jako komedie s kontroverzním představitelem. Díky vizuálnímu humoru a využití mnoha artefaktů ze společenského života je navíc myšlenka filmu ještě podpořena. 

Už je tady zas je zkrátka velice dobře mířenou trefou do černého. Místy sice film tak trochu stagnuje, místy se možná až příliš vzdaluje od toho čím chce vlastně být, nicméně vždy se z toho zotaví a jde si za svým dále s čím dál větší vervou. A aby toho nebylo málo, přidá správně provokativní koncovku. Zkrátka i když se film tváří jako relativně normální německá komedie s nenormálním a značně kontroverzním tématem, může právě skrze tuto image rozebírat to, na co si jiní netroufnou.  Pokud tedy máte dostatečně otevřenou mysl abyste viděli vyšší myšlenku, nebo jen chcete správně provokativní komedii rozebírající netradičním způsobem v současnosti notně probírané téma, pak nezbývá než návštěvu kina vřele doporučit. 

Kdo by řekl, že musí přijít Adolf, který si troufne nastavit současné politicko-společenské situaci zrcadlo. I když mě knižní předloha začala v půli tak trochu nudit, její filmová adaptace téměř nemíří vedle. Místy sice trochu stagnuje, nicméně když se do něčeho zakousne už nepustí. Dodává jak karikaturu, tak lidskou osobnost i válečného zločince a zvíře v jedné osobě. Výtečný Oliver Massuci, skvělé zpracování a moderní audiovizuál, to vše hraje skvěle do karet této až mrazivě aktuální komedii. 


25% Adolf
25% Politika
25% Šoubyznys
25% Aktuální téma


Už je tady zas
(Er ist wieder da, Look Who's Back, A je tu zas)
Komedie / Drama
Německo, 2015, 110 min

Režie: David Wnendt
Předloha: Timur Vermes (kniha)
Scénář: David Wnendt
Kamera: Hanno Lentz
Hudba: Enis Rotthoff
Hrají: Oliver Masucci, Fabian Busch, Christoph Maria Herbst, Katja Riemann, Franziska Wulf, Lars Rudolph, Michael Kessler, Roberto Blanco, Piet Fuchs, Stephan Grossmann, Marie Gruber, Klaas Heufer-Umlauf, Paul Maaß, Marian Meder, Torge Oelrich, Michael Ostrowski, Nina Proll, Gudrun Ritter, Micaela Schäfer, Jörg Thadeusz, Thomas Thieme, Joko Winterscheidt, Christoph Zrenner, Dagi Bee, Leon Ullrich, Tobias Lauterberg, Frank Plasberg
Produkce: Lars Dittrich, Christoph Müller

Nevhodný mládeži do 12 let
Česko V kinech od: 10.03.2016 CinemArt CZ
Slovensko V kinech od: 31.03.2016 CinemArt SK

Německo V kinech od: 08.10.2015 Constantin Film DE

http://www.csfd.cz/film/398799-uz-je-tady-zas/
http://www.imdb.com/title/tt4176826/


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Akta Pentagon: Skrytá válka | The Post

Za vlády prezidenta Richarda Nixona se na povrch dostala řádka vládních afér, které pohnuly jak americkou domácí, tak zahraničně politickou situací. Ještě než však propukla aféra Watergate, dostala se do popředí médií aféra ohledně tzv. Pentagon Papers - zveřejnění přísně tajného dokumentu o americkém působení ve válce ve Vietnamu, které nechal zpracovat v roce 1967 ministr obrany Robert McNamara. Zveřejnění údajů v této zprávě otřáslo nejen obyvatelstvem USA ale také základy svobody tisku zakotvené v ústavě Spojených států. A přesně tuhle situaci a její vývoj se pokouší novinka jednoho z největších filmařů přiblížit v novém filmu. Stojí ale tahle lekce z historie za návštěvu?  

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room . Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku  Wind River z minulého roku?

Chicagský tribunál | The Trial of the Chicago 7

Díky opět se zpřísňujícím opatřením a všeobecné situaci nejenom ve filmovém průmyslu je osud očekávaných filmových hitů zatím neznámý. Velké letní filmy se odsouvaly prvně na podzim, poté na příští rok s nadějí, že situace se dramaticky zlepší. Není to ovšem problém jen velkých blockbusterů ale také umělecky hodnotnějších filmů, které pomýšlejí na nějaké to ocenění začátkem příštího roku. Jedním z takových byl i hvězdně obsazený příběh na motivy skutečných událostí z tvůrčí dílny Aarona Sorkina Chicagský tribunál , který od Paramountu v červnu koupil Netflix aby jej v půlce října nabídly svým předplatitelům. A byl to od nich zatraceně dobrý tah...