Přeskočit na hlavní obsah

Už je tady zas | Er is wieder da [75%]

Když před čtyřmi lety vyšla kniha Už je tady zas v Německu, způsobila poprask. Spisovatel Timur Vermes v ní postavil nechvalně známého vojenského vůdce do současného světa a skrze něj konfrontoval dnešní společnost a její návyky. Na podobném principu staví i novinka v českých a slovenských kinech, která si bere knižní bestseller za předlohu. Vydařila se i filmová podoba provokativního díla? A má divákům Hitler v současném světě co nabídnout ?

Představte si, že by Adolf Hitler nezemřel na konci druhé světové války, nicméně by jej sama prozřetelnost přenesla z místa jeho porážky do současného světa, zmítaného politickými i společenskými problémy, ne nepodobnými těm, které mu dopomohly k moci. Jak by se takový člověk uchytil v moderní společnosti? Dokázal by v ní fungovat a propracovat se zpět na vrchol tím samým způsobem? Přesně o tom je do kin vstupující novinka. 

Samozřejmě se sluší říci, že lidé, kterým černý humor hrubšího kalibru dělá problém, si podobnou vizi současnosti asi moc neužijí. Nechci tu samozřejmě tvrdit, že tahle záležitost je výsměchem všem, kterých se současná kritická společenská a politická situace týká, nicméně onen pohled na realitu bez obalu, který film Už je tady zas divákům předkládá, může být pro někoho v kombinaci s krutou nadsázkou a černým humorem zkrátka příliš. 

Oliver Massuci totiž nejslavnějšímu diktátorovi v dějinách propůjčuje na jedné straně přesně onu zlobu a ráznost přesvědčení pro tuto historickou postavu typickou, avšak na straně druhé i částečně lidskou tvář, jde-li to o takovémto člověku říci. Výsledkem není ani tak karikatura, ani přehnaně seriozní přenesení Hitlera do současnosti, jako spíše náhled na současnou situaci a tíživá témata optikou jednoho z největších válečných zločinců. To, co se totiž schovává za slupkou humoru, anekdot nebo kousavě sarkastických narážek na historii ve které tento vůdce hrál svoji roli, je v podstatě výrazné poukázání na to, co hlásají někteří extrémisté ať už na jedné, či druhé straně barikády. Formou satiry a nekorektního humoru tak objektivně nastavuje zrcadlo důležitým hráčům současné politicko-společenské situace. 

Díky modernímu zpracování a kombinaci s dobovými záběry (ať už přímými nebo poupravenými), kombinovanými s komentářem hlavního představitele tak film má šanci zasáhnout široké spektrum diváků a přitom stále fungovat jako komedie s kontroverzním představitelem. Díky vizuálnímu humoru a využití mnoha artefaktů ze společenského života je navíc myšlenka filmu ještě podpořena. 

Už je tady zas je zkrátka velice dobře mířenou trefou do černého. Místy sice film tak trochu stagnuje, místy se možná až příliš vzdaluje od toho čím chce vlastně být, nicméně vždy se z toho zotaví a jde si za svým dále s čím dál větší vervou. A aby toho nebylo málo, přidá správně provokativní koncovku. Zkrátka i když se film tváří jako relativně normální německá komedie s nenormálním a značně kontroverzním tématem, může právě skrze tuto image rozebírat to, na co si jiní netroufnou.  Pokud tedy máte dostatečně otevřenou mysl abyste viděli vyšší myšlenku, nebo jen chcete správně provokativní komedii rozebírající netradičním způsobem v současnosti notně probírané téma, pak nezbývá než návštěvu kina vřele doporučit. 

Kdo by řekl, že musí přijít Adolf, který si troufne nastavit současné politicko-společenské situaci zrcadlo. I když mě knižní předloha začala v půli tak trochu nudit, její filmová adaptace téměř nemíří vedle. Místy sice trochu stagnuje, nicméně když se do něčeho zakousne už nepustí. Dodává jak karikaturu, tak lidskou osobnost i válečného zločince a zvíře v jedné osobě. Výtečný Oliver Massuci, skvělé zpracování a moderní audiovizuál, to vše hraje skvěle do karet této až mrazivě aktuální komedii. 


25% Adolf
25% Politika
25% Šoubyznys
25% Aktuální téma


Už je tady zas
(Er ist wieder da, Look Who's Back, A je tu zas)
Komedie / Drama
Německo, 2015, 110 min

Režie: David Wnendt
Předloha: Timur Vermes (kniha)
Scénář: David Wnendt
Kamera: Hanno Lentz
Hudba: Enis Rotthoff
Hrají: Oliver Masucci, Fabian Busch, Christoph Maria Herbst, Katja Riemann, Franziska Wulf, Lars Rudolph, Michael Kessler, Roberto Blanco, Piet Fuchs, Stephan Grossmann, Marie Gruber, Klaas Heufer-Umlauf, Paul Maaß, Marian Meder, Torge Oelrich, Michael Ostrowski, Nina Proll, Gudrun Ritter, Micaela Schäfer, Jörg Thadeusz, Thomas Thieme, Joko Winterscheidt, Christoph Zrenner, Dagi Bee, Leon Ullrich, Tobias Lauterberg, Frank Plasberg
Produkce: Lars Dittrich, Christoph Müller

Nevhodný mládeži do 12 let
Česko V kinech od: 10.03.2016 CinemArt CZ
Slovensko V kinech od: 31.03.2016 CinemArt SK

Německo V kinech od: 08.10.2015 Constantin Film DE

http://www.csfd.cz/film/398799-uz-je-tady-zas/
http://www.imdb.com/title/tt4176826/


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Doom Annihilation

Pamatujete si na filmového Dooma, který do kin vtrhl před čtrnácti roky a také se z převážné části natáčel u nás? Že ne? Kdo by se divil, tahle videoherní adaptace se zařadila po právu do zástupu braků, které se snažily prodat slavnou videoherní značku na stříbrná plátna tím co možná nejlacinějším způsobem. Ano původní film Doom z roku 2005 měl sice pár zajímavých nápadů, každopádně, jich bylo zatraceně málo na to, aby stály za další shlédnutí. Loni ovšem někoho napadlo se pustit do dalšího pokusu, které se v některých sektorech prodává jako druhý díl, aniž by měl cokoliv vyjma předlohy a názvu cokoliv společného s původním filmem, ve kterém se mimo jiné objevili i Karl Urban a Dwayne Johnson. Doom Annihilation se za pár dní podívá do digitální distribuce po celém světě a já se vám pokusím na následujících řádcích přiblížit, proč by vás to mělo nechat absolutně chladnými. 

Dokonalý svědek s.r.o. | The Wedding Ringer [60%]

Komik Kevin Hart jede. Ze stand-up baviče se v posledních letech stává nová afro-americká filmařská kasovní jistota. Lidi baví, talent má a umí si vybírat přesně ty nenáročné materiály, které jsou předurčené ke kasovním úspěchům. The Wedding Ringer na tom není jinak. Rodinných oddychových komedií tu bylo již spousta a těch s tématikou svatby také není zrovna málo, nicméně i přesto si právě tato nová komedie, které domácí kinopremiéra byla začátkem roku zrušená, své diváky rozhodně najde. Jen nečekejte zázraky.  Doug ( Josh Gad ) je úspěšný podnikatel, který má vše co by si jen mohl mladý člověk jako on přát. Po otci zdědil vysoké bohatství ve formě úspěšné firmy, v osobním životě má pak krásnou partnerku Gretchen ( Kaley Cuoco-Sweeting ), se kterou se hodlá co nejdříve oženit. Jenže právě v tom je problém. Díky svému problematickému dětství a pozdějšímu zaměření na práci totiž Doug neměl nikdy moc čas na přátele a tak nemá koho by si pozval na svatbu a co je ještě horší, nemá nik

Spravedlnost podle Spensera | Spenser Confidential

Na první březnový týden si Netflix nachystal další novinku, která budí pozornost diváků. Svůj nový film totiž pro Netflix natočil komerčně realtivně úspěšný rutinér Peter Berg a do hlavní role tentokrát opět sehnal Marka Wahlberga. Jedná se tak již o několikátou jejich spolupráci v řadě a minimálně to co doposud natočili, stálo vždy za to. Bude z toho i tentokrát úspěch? Producenti Netflixu by rozhodně byli rádi, kdyby se knižní postava z pera  Roberta B. Parkera  dočkala dostatečné popularity, aby si tahle kriminálka vysloužila pokračování, po kterém film v závěru pokukuje. Spravedlnost podle Spensera to ovšem nebude mít jednoduché a záleží, kolik fanoušků si tahle knižní adaptace nakonec na platformě najde...