Přeskočit na hlavní obsah

Neon Demon | The Neon Demon [40%]

Nicolas Winding Refn se za posledních pár let vyšvihl mezi osobité tvůrce, na které se vyplatí si dát pozor. Může za to především jeho film z roku 2011 Drive, který jej rázem vyšvihl mezi elitu. I přes veškerou snahu jeho další film Jen Bůh odpouští takového ohlasu nedosáhl a i když se od Neon Demon čekaly velké věci, první zahraniční ohlasy taky nebyly dvakrát vstřícné. 



Jesse (Elle Fanning) přijíždí do Los Angeles po úmrtí rodičů, aby se stala úspěšnou modelkou. Ve svém útlém věku a se svojí přírodní krásou pro to má ty nejlepší předpoklady. Díky jednomu focení se svým kamarádem se jí otevírají dveře k těm největším umělcům v oboru a její hvězda začíná stoupat vzhůru. Tam kde ovšem jedna hvězda začíná zářit, další začíná vyhasínat a svým nečekaně rychlím postupem se Jesse ocitá v nelibosti svých kolegyň, které začíná nahrazovat. Svět módního průmyslu ovšem může být krutý, zvláště pro tak křehkou dívku jako Jesse...

Předně je třeba říci, že mám rád Refnovu tvorbu i před Drive. Série Dealer je hodně fajn a především Bronson s Tomem Hardym patří k mým hodně oblíbeným snímkům. Naopak Jen Bůh odpouští pro mě bylo velké zklamání, kde se styl a šokující prvky staví do popředí, zatímco obsahová stránka pokulhává a balancuje někde mezi průměrným osobním dramatem a do extrému zahnanou neúmyslnou parodií na artové snímky z asijského prostředí. A bohužel, v tomhle trendu pokračuje i novinka Neon Demon, která právě vstupuje do českých a slovenských kin. 

Je mi jasné, že podobně jako u jeho předešlého snímku, i zde bude část publika, která bude u snímku Neon Demon slintat blahem. Já to bohužel nebudu. Byť totiž Refnova novinka opět vizuálně převyšuje konkurenci o rozdíl třídy a samotné obsazení filmu je taky až na pár výjimek relativně fajn, samotná obsahová stránka je natolik podivná a samoúčelně šokující a škrobená, že nemohu jinak. Svět módního průmyslu je krutý a ve své podstatě chladný, přesto tenhle thriller zasazený do takového prostředí ne vždy úplně funguje. A byť videoklipový styl, který v úvodu Refn ve filmu praktikuje, nastartuje film poměrně slušně, Neon Demon se postupem času zpomaluje a jeho vnitřní setrvačnost jej neudrží v chodu. S blížícím se finále se navíc film během několika minut úplně zastaví a stagnuje na místě, což je ve výsledku hodně rušivé a snímek se z téhle stopky už nevzpamatuje, i když se Nicolas Winding Refn pokouší film rozjet v závěru hodně explicitními a šokujícími momenty. Marně.      

Na druhé straně film ovšem nabízí již zmíněnou hodně působivou vizuální stránku, kde prim hraje parádní kamera Natashy Braiser, která je tím čím film zaujme především. Výprava odvádí svůj lví podíl na vizuálním stylu, byť právě mistrné snímání a parádní záběry rezonují v člověku i několik hodin po projekci.  V kombinaci s hudebním doprovodem Cliffa Martineze pak vytváří film audiovizuální zážitek, který si rozhodně s ničím nespletete. 


V souhrnu je tedy škoda, že scénář film stahuje do hlubin nepříliš výrazné podívané. Zajímavý nápad, skvělá audiovizuální stránka, v rámci možností slušné obsazení a dvě hodiny něčeho, co mělo potenciál psát historii, přesto končí podobně jako Jen Bůh odpouští. Záležitost pro úzkou skupinu lidí, kde je opět velký nepoměr v ohledu obsah vs. forma.   
Neon Demon je podivnost, díky které si Refn svoji reputaci nenapravil. Spíše jen dokázal opět to, že díky úspěchu Drive mu úspěch stoupl do hlavy a i přesto, že zvládá předvést audiovizuálně podmanivou podívanou, obsahová stránka jeho filmů a postavy se pohybují mezi průměrným dramatem a pseudouměleckou křečí, která moc nebaví a díky tomu i ony šokující momenty vyznívají trochu naprázdno. Zkrátka záležitost pro úzkou skupinu lidí, kteří jsou ochotni se naladit na stejné myšlenkové pochody, jako má NWR. To já bohužel ani tentokrát nejsem. 
20% Móda
20% Mysteriozno 
30% Atmosféra
30% Póza
Neon Demon
(The Neon Demon)
Thriller / Horor / Mysteriózní
Francie / Dánsko / USA, 2016, 117 min

Režie: Nicolas Winding Refn
Scénář: Nicolas Winding Refn, Mary Laws, Polly Stenham
Kamera: Natasha Braier
Hudba: Cliff Martinez
Hrají: Elle Fanning, Jena Malone, Keanu Reeves, Christina Hendricks, Abbey Lee, Bella Heathcote, Karl Glusman, Desmond Harrington, Alessandro Nivola, Charles Baker, Jamie Clayton, Lucas Di Medio, Cody Renee Cameron, Rebecca Kiser
Producenti: Nicolas Winding Refn, Vincent Maraval, Sidonie Dumas, Lene Børglum
Střih: Matthew Newman
Kostýmy: Erin Benach

Nevhodný mládeži do 15 let
Česko V kinech od: 22.09.2016 Film Europe
Slovensko V kinech od: 22.09.2016 Film Europe
Dánsko V kinech od: 09.06.2016 Scanbox Den.
Francie V kinech od: 08.06.2016 Gaumont Distribution
USA V kinech od: 24.06.2016 Broad Green Pictures

http://www.csfd.cz/film/348578-neon-demon/
http://www.imdb.com/title/tt1974419/

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Avengers: Endgame

Největší filmová událost posledních let je tady. Završení plánů Marvelu, které začaly v roce 2008 a zároveň také rozuzlení příběhu, který přesně před rokem přišel do kin v Avengers: Infinity War. Ano, Avengers: Endgame dnešním dnem vstupuje do českých a slovenských kin a s ním také konec jedné éry. Je nad slunce jasné, že film samotný bude událost srovnatelná snad jen se závěry těch největších filmových sérií historie. Jak se ale Marvelu podařilo uzavřít celé ty roky budování a dospěl celý ten propojený příběh na pozadí do zaslouženě povedeného konce?

Složka 64 | Journal 64

Severské kriminálky se těší dlouhodobé oblibě a to ať již se jedná o knižní nebo filmové počiny. O sérii Oddělení Q od Jussi Adler-Olsena to platí dvojnásob. Knižní předlohy už několikátý rok patří mezi žánrové bestsellery a série jejich filmových adaptací zraje s každým dílem. Nyní se do kin vydává již čtvrté pokračování s názvem Složka 64, které se s poměrně aktuálním tématem pokusí navázat na úspěchy dílů předešlých. A pokud vám tahle série doposud unikala, není lepší čas tento nedostatek napravit. 

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room. Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku Wind River z minulého roku?