Přeskočit na hlavní obsah

Neon Demon | The Neon Demon [40%]

Nicolas Winding Refn se za posledních pár let vyšvihl mezi osobité tvůrce, na které se vyplatí si dát pozor. Může za to především jeho film z roku 2011 Drive, který jej rázem vyšvihl mezi elitu. I přes veškerou snahu jeho další film Jen Bůh odpouští takového ohlasu nedosáhl a i když se od Neon Demon čekaly velké věci, první zahraniční ohlasy taky nebyly dvakrát vstřícné. 



Jesse (Elle Fanning) přijíždí do Los Angeles po úmrtí rodičů, aby se stala úspěšnou modelkou. Ve svém útlém věku a se svojí přírodní krásou pro to má ty nejlepší předpoklady. Díky jednomu focení se svým kamarádem se jí otevírají dveře k těm největším umělcům v oboru a její hvězda začíná stoupat vzhůru. Tam kde ovšem jedna hvězda začíná zářit, další začíná vyhasínat a svým nečekaně rychlím postupem se Jesse ocitá v nelibosti svých kolegyň, které začíná nahrazovat. Svět módního průmyslu ovšem může být krutý, zvláště pro tak křehkou dívku jako Jesse...

Předně je třeba říci, že mám rád Refnovu tvorbu i před Drive. Série Dealer je hodně fajn a především Bronson s Tomem Hardym patří k mým hodně oblíbeným snímkům. Naopak Jen Bůh odpouští pro mě bylo velké zklamání, kde se styl a šokující prvky staví do popředí, zatímco obsahová stránka pokulhává a balancuje někde mezi průměrným osobním dramatem a do extrému zahnanou neúmyslnou parodií na artové snímky z asijského prostředí. A bohužel, v tomhle trendu pokračuje i novinka Neon Demon, která právě vstupuje do českých a slovenských kin. 

Je mi jasné, že podobně jako u jeho předešlého snímku, i zde bude část publika, která bude u snímku Neon Demon slintat blahem. Já to bohužel nebudu. Byť totiž Refnova novinka opět vizuálně převyšuje konkurenci o rozdíl třídy a samotné obsazení filmu je taky až na pár výjimek relativně fajn, samotná obsahová stránka je natolik podivná a samoúčelně šokující a škrobená, že nemohu jinak. Svět módního průmyslu je krutý a ve své podstatě chladný, přesto tenhle thriller zasazený do takového prostředí ne vždy úplně funguje. A byť videoklipový styl, který v úvodu Refn ve filmu praktikuje, nastartuje film poměrně slušně, Neon Demon se postupem času zpomaluje a jeho vnitřní setrvačnost jej neudrží v chodu. S blížícím se finále se navíc film během několika minut úplně zastaví a stagnuje na místě, což je ve výsledku hodně rušivé a snímek se z téhle stopky už nevzpamatuje, i když se Nicolas Winding Refn pokouší film rozjet v závěru hodně explicitními a šokujícími momenty. Marně.      

Na druhé straně film ovšem nabízí již zmíněnou hodně působivou vizuální stránku, kde prim hraje parádní kamera Natashy Braiser, která je tím čím film zaujme především. Výprava odvádí svůj lví podíl na vizuálním stylu, byť právě mistrné snímání a parádní záběry rezonují v člověku i několik hodin po projekci.  V kombinaci s hudebním doprovodem Cliffa Martineze pak vytváří film audiovizuální zážitek, který si rozhodně s ničím nespletete. 


V souhrnu je tedy škoda, že scénář film stahuje do hlubin nepříliš výrazné podívané. Zajímavý nápad, skvělá audiovizuální stránka, v rámci možností slušné obsazení a dvě hodiny něčeho, co mělo potenciál psát historii, přesto končí podobně jako Jen Bůh odpouští. Záležitost pro úzkou skupinu lidí, kde je opět velký nepoměr v ohledu obsah vs. forma.   
Neon Demon je podivnost, díky které si Refn svoji reputaci nenapravil. Spíše jen dokázal opět to, že díky úspěchu Drive mu úspěch stoupl do hlavy a i přesto, že zvládá předvést audiovizuálně podmanivou podívanou, obsahová stránka jeho filmů a postavy se pohybují mezi průměrným dramatem a pseudouměleckou křečí, která moc nebaví a díky tomu i ony šokující momenty vyznívají trochu naprázdno. Zkrátka záležitost pro úzkou skupinu lidí, kteří jsou ochotni se naladit na stejné myšlenkové pochody, jako má NWR. To já bohužel ani tentokrát nejsem. 
20% Móda
20% Mysteriozno 
30% Atmosféra
30% Póza
Neon Demon
(The Neon Demon)
Thriller / Horor / Mysteriózní
Francie / Dánsko / USA, 2016, 117 min

Režie: Nicolas Winding Refn
Scénář: Nicolas Winding Refn, Mary Laws, Polly Stenham
Kamera: Natasha Braier
Hudba: Cliff Martinez
Hrají: Elle Fanning, Jena Malone, Keanu Reeves, Christina Hendricks, Abbey Lee, Bella Heathcote, Karl Glusman, Desmond Harrington, Alessandro Nivola, Charles Baker, Jamie Clayton, Lucas Di Medio, Cody Renee Cameron, Rebecca Kiser
Producenti: Nicolas Winding Refn, Vincent Maraval, Sidonie Dumas, Lene Børglum
Střih: Matthew Newman
Kostýmy: Erin Benach

Nevhodný mládeži do 15 let
Česko V kinech od: 22.09.2016 Film Europe
Slovensko V kinech od: 22.09.2016 Film Europe
Dánsko V kinech od: 09.06.2016 Scanbox Den.
Francie V kinech od: 08.06.2016 Gaumont Distribution
USA V kinech od: 24.06.2016 Broad Green Pictures

http://www.csfd.cz/film/348578-neon-demon/
http://www.imdb.com/title/tt1974419/

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Fantastická zvířata a kde je najít | Fantastic Beasts and Where to Find Them [75%]

A je to tady, fanoušci světa Harryho Pottera se konečně dočkali. Očekávaný spin-off Fantastická zvířata a kde je najít přichází do českých a slovenských kin a s ním velká očekávání, neboť studio má s touto značkou veliké plány. Podle nového scénáře J. K. Rowlingové má totiž dnešní novinka připravit půdu také hned pro několik dalších pokračování, ve kterých by mělo nakonec dojít i na duel Brumbála a Gindelwalda. To bychom se ovšem předbíhali. Tou nejdůležitější otázkou pro nynějšek je - dokáží Fantastická zvířata stát na vlastních nohou a nabídnout příběh hodný svého předchůdce?

Power Rangers: Strážci vesmíru | Power Rangers [35%]

Strážci vesmíru jsou kulturní fenomén, na kterém vyrůstalo hned několik generací dětí v devadesátých letech. Někoho však napadlo, že po mnoha televizních seriálech, které se natáčí do současnosti, je na čase značku představit v novém filmu, který přiblíží v nové verzi zrod těchto ikonických hrdinů. Film si na starosti vzal Dean Israelite, který si před dvěma lety udělal jméno sci-fi snímkem Projekt minulost. Dokázal představit tuhle látku novým i starým divákům ve velkém stylu nebo jsou Power Rangers: Strážci vesmíru první velký průšvih letošního filmového léta?

Muži v naději [65%]