Přeskočit na hlavní obsah

Assassin's Creed [55%]

A zase ty videohry. Hollywoodští producenti do dnešního dne nerozlouskli otázku toho, jak správně zadaptovat videoherní předlohu do filmu. Ne že by se o to nepokoušeli. Přesto, k Assassin's Creed se upínaly naděje diváků a fanoušků poté, co dříve v tomto roce příliš neoslnil ani velkolepý Warcraft. Obsazením totiž snímek spíše připomíná další moderní adaptaci některého z děl Williama Shakespearea, spíše než blockbuster podle série počítačových her. Jak to ale ve výsledku dopadlo? A přivedl do kin talentovaný režisér Justin Kurzel konečně povedenou videoherní adaptaci? Nebo Assassin's Creed jede v zajetých šlépějích? 
Cal Lynch (Michael Fassbender) se díky problematickému zážitku z dětství potuloval světem až do momentu, kdy chladnokrevně zavraždil jednoho muže, za což byl odsouzen k trestu smrti. Když je ovšem jeho poprava vykonána, probouzí se v Madridu v soukromém výzkumném komplexu společnosti Abstergo. Zde je mu nabídnuta výměnou za jeho spolupráci šance na nový život s novou identitou. Pokud bude spolupracovat a pomůže odhalit lokaci bájného artefaktu pomocí genetické paměti svého rodu, dostane mimo svobody také možnost se pomstít svému otci, který před mnoha a mnoha lety zavraždil Calovu matku... 


Assassin's Creed je pro zfilmování celkem logická volba. Videoherní série se v rámci svých dílů už podívala do mnoha historických období a v případě, že by tvůrci látku dovedli obratně zpracovat, potenciál na nespočet dalších filmových pokračování tam jednoduše je. Stačí se podívat jak značku Ubisoft dovedl vyždímat od roku 2007, kdy vyšel první díl. Problém ovšem je, že byť se zdálo vše na svém místě a množství talentu zapojeného do tvorby tohoto filmu bylo větší než u kterékoliv jiné videoherní adaptace, ani tentokrát se nepovedlo prolomit kletbu právě videoherních adaptací. 

Režírující Justin Kurzel dostal očividně hodně volnosti k tomu, s mytologií značky trochu pracovat po svém, což se v jeho případě ukázalo jako trochu dvojsečná zbraň. Především s přihlédnutím k tomu, co s dnes již klasickým příběhem značky (byť film přímo nevychází z žádného dílu, jeho děj je důvěrně známým příběhem který videohry odvyprávěly už několikrát v trochu jiném podání) předvedlo trio Michael Lesslie, Bill Collage a Adam Cooper. Veškeré náznaky potenciálu a skvělých momentů totiž kazí především jedna, docela zásadní věc. Assassin's Creed je neskutečně hloupý a nezvládá to zakrýt. 

Spousta věcí v rámci filmu totiž tak trochu nedává smysl (a to ani nemluvím jak to musí působit na diváky značkou netknuté, kteří jsou v podstatě vhozeni do vody bez vysvětlení čehokoliv nad rámec dvou základních expozic), jiné prvky ve filmu se bez jakéhokoliv odůvodnění ve filmu objeví a poté už o nich až do konce neslyšíte. Kurzel navíc sice umí vykouzlit zajímavou atmosféru a místy i působivé akční sekvence, hned několik jeho rozhodnutí v tomto filmu je ale v celku nesmyslných a ve výsledku to docela vadí. Ať již jde o nesmyslné přepracování jednoho z hlavních prvků série do naprosto nefunkční alternativy která působí humorně, prostřihávání historické akce do současnosti či nadužívanost některých motivů v rámci těch dvou hodin, které vám film v kině zabere. 

Na druhé straně ovšem film má poměrně zajímavou a především neskutečně atmosferickou hudební složku (mluvíme-li teď o originální hudbě, nikoliv o skladbách které jsou v rámci filmu využity), o kterou se postaral Jed Kurzel. Byť se několikrát v rámci filmu opakuje, jeho hudební doprovod výborně sedne zvolenému pojetí filmu a dopomáhá dokreslit poctivou atmosféru, která je jedním z pozitiv filmu. Pochvalu si zaslouží také kamera Adama Arkapawa, který se již předvedl na první sérii True Detective a především na loňském Macbethovi. Byť mu jeho dílo trochu kazí místy ne úplně vyvedený střih, zvládá na ploše dvou hodin vykouzlit hned několik působivých záběrů. 

Herecky je pak Assassin's Creed spíše jen vyvedeným snímkem, jehož obsazení se dalo využít daleko více. Jeremy Irons má co nabídnout, přesto je ve filmu trochu upozaděn a v momentě kdy je jeho Dr. Rikkin vyveden do popředí, je z toho trochu zbytečná křeč. Jako v herecké křeči působí po celý film i představitelka jeho dcery Marion Cotillard, která působí celou dobu jako by ne úplně věřila všemu co její postava říká nebo dělá a díky tomu působí její chování v závěrečné desetiminutovce filmu poněkud humorně a docela absurdně. Michael Fassbender v hlavní roli byl pak docela dobrou volbou pro hlavního představitele, neboť ze zmíněného tria je na tom ve výsledku nejlépe. Přesto mu scénář háže docela nepříjemně klacky pod nohy, že je to až s podivem (byť v jednom momentě je jeho pronesení věty "What the fuck is going on?" přesným zhodnocením průběhu děje a vyprávěcích schopností filmu). Je tedy škoda, že film s takovýmto obsazením nezvládá naplno využít jejich potenciál. A co víc, nezvládá odvyprávět ani smysluplný a zajímavý příběh. 

Assassin's Creed tak ve výsledku není úplně tím největším provarem, nemohu ale říct že se jedná o dobrý, ale zároveň ani vyloženě špatný film. Tahle značka si zasloužila mnohem více, než jen filmový ekvivalent posledních dílů série. Fanoušci série z filmu zklamáni vyloženě nebudou, přesto si dovolím tvrdit, že všichni čekali přeci jen trochu něco více, než jen po všech ohledech průměrný (byť skvěle vypadající ale zároveň nesmírně hloupý a neobratný ve vyprávění svého příběhu) film, který je další kaňkou ve snaze Hollywoodu přetavit na tituly bohaté videoherní médium do podobného zdroje předloh, jakým je v současnosti komiks. Revoluce se ale zatím stále nekoná.        
Justin Kurzel natočil bohužel další nepříliš přesvědčivý pokus převést videoherní titul na filmové plátno. Assassin's Creed sice vypadá skvěle (poctivá filmařina, slušná kamera a praktické efekty dělají svoje), ovšem nezvládá s čistým štítem odvyprávět svůj příběh tak, aby dával smysl. Nával vlastní mytologie v docela hloupém a smysl nedávajícím balení nezvládají prodat ani jinak slušní herečtí představitelé. Škoda. Ani tentokrát se videohry nevymanily z hlubin průměru. 
30% Španělská inkvizice
20% Shakespeare
20% Videohry
20% Skvělá audiovizuální stránka
10% Sci-fi hatmatilka

Assassin’s Creed

Akční / Dobrodružný / Sci-Fi
Velká Británie / Francie / Hong Kong / USA, 2016, 115 min


Režie: Justin Kurzel

Scénář: Michael Lesslie, Bill Collage, Adam Cooper
Kamera: Adam Arkapaw
Hudba: Jed Kurzel
Hrají: Michael Fassbender, Marion Cotillard, Jeremy Irons, Brendan Gleeson, Michael Kenneth Williams, Brian Gleeson, Ariane Labed, Callum Turner, Matias Varela, Denis Ménochet, Lee Nicholas Harris, Hovik Keuchkerian, Carlos Bardem, Javier Gutiérrez, Martyn Mayger, Jeff Mash, Coco König
Producenti: Frank Marshall, Michael Fassbender, Arnon Milchan, Jean-Julien Baronnet, Patrick Crowley, Gerard Guillemot, Conor McCaughan
Střih: Christopher Tellefsen
Scénografie: Andy Nicholson
Kostýmy: Sammy Sheldon

Nevhodný mládeži do 12 let
Česko V kinech od: 29.12.2016 CinemArt CZ
Slovensko V kinech od: 29.12.2016 CinemArt SK
Francie V kinech od: 21.12.2016 Fox France
USA V kinech od: 21.12.2016 20th Century Fox
Velká Británie V kinech od: 01.01.2017 20th Century Fox UK
Hong Kong V kinech od: 22.12.2016

http://www.csfd.cz/film/308785-assassin-s-creed/
http://www.imdb.com/title/tt2094766/


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Fantastická zvířata a kde je najít | Fantastic Beasts and Where to Find Them [75%]

A je to tady, fanoušci světa Harryho Pottera se konečně dočkali. Očekávaný spin-off Fantastická zvířata a kde je najít přichází do českých a slovenských kin a s ním velká očekávání, neboť studio má s touto značkou veliké plány. Podle nového scénáře J. K. Rowlingové má totiž dnešní novinka připravit půdu také hned pro několik dalších pokračování, ve kterých by mělo nakonec dojít i na duel Brumbála a Gindelwalda. To bychom se ovšem předbíhali. Tou nejdůležitější otázkou pro nynějšek je - dokáží Fantastická zvířata stát na vlastních nohou a nabídnout příběh hodný svého předchůdce?

Muži v naději [65%]

Power Rangers: Strážci vesmíru | Power Rangers [35%]

Strážci vesmíru jsou kulturní fenomén, na kterém vyrůstalo hned několik generací dětí v devadesátých letech. Někoho však napadlo, že po mnoha televizních seriálech, které se natáčí do současnosti, je na čase značku představit v novém filmu, který přiblíží v nové verzi zrod těchto ikonických hrdinů. Film si na starosti vzal Dean Israelite, který si před dvěma lety udělal jméno sci-fi snímkem Projekt minulost. Dokázal představit tuhle látku novým i starým divákům ve velkém stylu nebo jsou Power Rangers: Strážci vesmíru první velký průšvih letošního filmového léta?