Přeskočit na hlavní obsah

Rogue One: Star Wars Story | Rogue One: A Star Wars Story [70%]


Sága Star Wars se konečně rozrůstá o další díl. Dlouho očekávaný spin-off Rogue One: Star Wars Story se dostal do českých a slovenských kin a fanoušci se od dnešního dne mohou znovu vydat do předaleké galaxie. Tentokrát do doby, kdy Hvězda smrti byla ještě nedokončenou zbraní a celá galaxie se teprve měla přesvědčit o její ničivé síle. Podařilo se Garethu Edwardsovi, který se naposled předvedl rozporuplně přijatou novou verzí Godzilly, natočit další památnou kapitolu?  



Jyn Erso (Felicity Jones) je díky svým činům proti Impériu uvězněna v dolech a odsouzena k nuceným pracím. Během jednoho dne ji však osvobodí jednotka rebelů, která s ní má velké plány. Jejím otcem je totiž Galen Erso (Mads Mikkelsen), jeden z klíčových inženýrů pro Impérium, který pracuje na tvorbě nejničivější zbraně, kterou Galaxie kdy poznala - Hvězdě smrti. Rebelové s její pomocí chtějí kontaktovat dávného přítele jejího otce, extrémistu Sawa Gerreru (Forrest Whitaker), který měl právě od Galena dostat zprávu týkající se nově vyvíjené zbraně... 

Velká očekávání doprovázela tuhle novou kapitolu z filmových Hvězdných válek. První ze spin-offů, které se budou zabývat neprozkoumanými momenty z dnes již historie Star Wars se zaměřil na pozadí událostí, které vedly ke zničení jedné z nejikoničtějších zbraní všech dob. A Gareth Edwards svoji partii s divákem nerozehrává špatně. Rogue One se totiž nebojí otevřeně měnit zavedené zvyklosti v souvislosti s touto sérií a vyšlapává si tak trochu ve známém vesmíru svoji novou cestičku. Což je jen a jen dobře, přílišné lpění na zavedeném byl jeden z problémů startu nové trilogie. Tvůrci tedy vyhodili oknem původní příběh o získání plánů na Hvězdu smrti a servírují nový, který se točí okolo hlavní hrdinky v podání Felicity Jones. A tady je první problém.

Její Jyn Erso je strašně nezajímavá a podivně uchopená postava, se kterou nějakým způsobem sympatizovat je trochu problém. Ono násilné tlačení ženských hrdinek v posledních letech z důvodů politické korektnosti je samo o sobě tak trochu problém, právě díky tomu, že není dostatek času věnováno samotným postavám ale spíše pomyslnému plácání se po zádech, že máme další ženskou hrdinku (přitom taková Jan Ors v původním příběhu...). Výsledkem je podivná hlavní hrdinka a skupina s ní spojených dalších postav, které mají podobný problém jako ona. Paradoxně naprosto nejlépe z celého týmu vychází nový robotický společník K-2SO s hlasem Alana Tudyka, který je daleko nejlepší novou postavou, jakou tenhle film nabídne. Tím co vyloženě potěší, je pak digitální rekreace Petera Cushinga a jeho Wilhuffa Tarkina, který pro svoji důležitost pro příběh filmu potěší snad ještě více, než účast Dartha Vadera (byť i ten si krade film pro sebe).

Příběhově se pak na filmu podepsaly s největší pravděpodobností přetáčky, kde film v mnoha momentech nedává úplně smysl a jindy se zase možná až příliš vleče. Hlavně ale postrádá jasný výraz toho, čím vlastně chce být. Je fajn, že se Edwards rozhodl pro daleko temnější podívanou, než jakou jsme od téhle značky ve filmové podobě zvyklí (těch několik paralel válečných filmů tomuto jen napomáhá), film se ale nemůže zbavit jisté nucenosti, která s každou další minutou začíná jít na nervy více a více. Díky tomu momenty s potenciálem být památné působí trochu nedůstojně a hloupě. Na druhou stranu zase klobouk dolů tvůrcům, že se nebáli zakončit tenhle příběh způsobem, jakým tak učinili (i když digitální rekreace další postavy, která se objeví v závěru tak vydařená jako ta Cushingova rozhodně není a díky tomu působí nadbytečně a možná i trochu zbytečně).  


Vizuálně si ale snímek Edwards pohlídal dostatečně. Přes své problémy s postavami a příběhem vypadá nová kapitola ze Star Wars skvostně, navíc dokáže představit vizuálně zajímavé nové světy, které se fanouškům zaryjí do paměti. Podobně je tomu pak i u válečné vřavy ať už na povrchu planety či ve vesmírných bitvách. Tvůrci se navíc poměrně věrně drží stylu a zpracování původní trilogie, tedy v tomhle ohledu film nemá snad jediného problému. Potěší také svěží vítr v oblasti hudebního doprovodu, kde se Michael Giacchino nebojí v rámci téhle série zkoušet nové věci a přidat trochu ze sebe do filmu. Výsledkem je působivá kompozice která se jasně opírá o práci Johna Williamse, přesto je osobitá a svá. Minimálně pak jeho motiv při přesunu děje na planetu Jedha si zaslouží pochvalu sám o sobě.  


Nový díl Star Wars je tak trochu problematickým přírůstkem do tohohle filmového světa, přesto si vaši pozornost bezesporu zaslouží. I přes své výrazné nedostatky je totiž stále lepší než ty nejslabší díly hlavní série. Mohlo to dopadnout daleko lépe, ale také výrazně hůř. Rogue One: Star Wars Story je tak v rámci možností slušným filmem z oblíbeného prostředí, který nabízí tak trochu jiný pohled na důvěrně známý svět. Byť nevyrovnaný a místy lehce nudný, jako jednohubka před dalším dílem novinka poslouží obstojně.Další plnohodnotný díl ovšem nečekejte.    

Gareth Edwards a jeho jednohubka před dalším hlavním chodem. Rogue One: Star Wars Story je v mnohém nevyrovnaný a místy i docela nezáživný pokus vytvořit celistvý příběh na pozadí důvěrně známých událostí. Podobně jako sedmý díl v hlavní sérii i tady se značně vybírá z původních Star Wars Legends a výsledek je podobně nedotažený. Nezajímavé a místy otravné postavy příliš nebaví a vyniknou tak maximálně skvělý robot s hlasem Alana Tudyka a digitálně oživený Peter Cushing. Když ovšem pominu příběhové nedostatky a problémy s postavami, minimálně po audiovizuální stránce dokáže Rogue One oslovit.   
50% Star Wars
25% Válečný film
25% Nucenost
Rogue One: Star Wars Story
(Rogue One: A Star Wars Story, Star Wars: Rogue One)
Akční / Dobrodružný / Fantasy / Sci-Fi
USA, 2016, 133 min

Režie: Gareth Edwards
Scénář: Tony Gilroy, Chris Weitz
Kamera: Greig Fraser
Hudba: Michael Giacchino
Hrají: Felicity Jones, Mads Mikkelsen, Alan Tudyk, Ben Mendelsohn, Diego Luna, Forest Whitaker, Riz Ahmed, James Earl Jones, Jimmy Smits, Warwick Davis, Donnie Yen, Wen Jiang, Jonathan Aris, Genevieve O'Reilly, Arthur L. Bernstein, Attila G. Kerekes, Ned Dennehy, Alistair Petrie, Daniel Eghan
Producenti: Kathleen Kennedy, Allison Shearmur, Tony To, Simon Emanuel
Střih: Jabez Olssen, John Gilroy, Colin Goudie
Scénografie: Doug Chiang, Neil Lamont
Kostýmy: David Crossman

Mládeži přístupný
Česko V kinech od: 15.12.2016 Falcon
Slovensko V kinech od: 15.12.2016 Saturn
USA V kinech od: 16.12.2016 Walt Disney US

http://www.csfd.cz/film/377465-rogue-one-star-wars-story/
http://www.imdb.com/title/tt3748528/

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Avengers: Endgame

Největší filmová událost posledních let je tady. Završení plánů Marvelu, které začaly v roce 2008 a zároveň také rozuzlení příběhu, který přesně před rokem přišel do kin v Avengers: Infinity War. Ano, Avengers: Endgame dnešním dnem vstupuje do českých a slovenských kin a s ním také konec jedné éry. Je nad slunce jasné, že film samotný bude událost srovnatelná snad jen se závěry těch největších filmových sérií historie. Jak se ale Marvelu podařilo uzavřít celé ty roky budování a dospěl celý ten propojený příběh na pozadí do zaslouženě povedeného konce?

Složka 64 | Journal 64

Severské kriminálky se těší dlouhodobé oblibě a to ať již se jedná o knižní nebo filmové počiny. O sérii Oddělení Q od Jussi Adler-Olsena to platí dvojnásob. Knižní předlohy už několikátý rok patří mezi žánrové bestsellery a série jejich filmových adaptací zraje s každým dílem. Nyní se do kin vydává již čtvrté pokračování s názvem Složka 64, které se s poměrně aktuálním tématem pokusí navázat na úspěchy dílů předešlých. A pokud vám tahle série doposud unikala, není lepší čas tento nedostatek napravit. 

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room. Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku Wind River z minulého roku?