Přeskočit na hlavní obsah

Spectral [70%]

V dnešním článku se tentokrát nepodíváme na jednu z novinek, která se aktuálně nachází nebo chystá do českých či slovenských kin, nicméně na novinku, kterou mají právě k dispozici předplatitelé služby Netflix. Na té se totiž před pár dny objevilo poměrně zajímavý sci-fi akční snímek Spectral, který sliboval relativně originální podívanou v béčkovém balení. Jak se tahle novinka ale povedla?   

Doktor Mark Clyne (James Badge Dale) je specialistou americké Agentury ministerstva obrany pro pokročilé výzkumné projekty. Od jeho dlouho vyvíjeného projektu mikrovlnné zbraně si ovšem musí dát na chvíli pauzu, neboť po hromadném nasazení jednoho z jeho předešlých projektů - taktických brýlí pro americkou armádu, došlo k anomálii, jež způsobuje problémy americkým jednotkám nasazeným v Moldávii. Když ovšem Clyne přilétá na místo, zjišťuje, že problém není v zařízení samotném. V ruinách Kišiněvu totiž vojáci narazili na nevysvětlitelnou entitu, kterou mohou zachytit jen s pomocí ultrafialového záření. Teorií o tom, co jsou ony entity zač je mnoho...


Spectral je zajímavým podnikem. Film se původně měl dostat do kin v srpnu tohoto roku, z čehož nakonec sešlo a svoji premiéru si odbyl až na Netflixu tento prosinec. V době, kdy se právě tato služba snaží posílit originální produkci je to ale důležitý krok, neboť tento snímek je zajímavým úkazem, který potěší především žánrové fanoušky. Poté, co díky moderním technologiím v podstatě videobéčka téměř vymizely, mohou znovu ožít právě v rámci platform, jako je Netflix. A je to zatraceně dobře. I když totiž má Spectral své chyby, jedná se o poctivou žánrovku, která se s ničím moc nepáře. Režírující Nic Mathieu totiž ve svém filmu předvádí fanouškovskou službu. 

I když totiž filmu docela škodí značná přímočarost, naivita a v mnohých ohledech jednoduchost, nelze mu upřít poměrně slušnou atmosféru a značně originální pojetí. Potěší pak většinové využití praktických efektů, kde oněch několik vyloženě digitálních momentů sice trochu naruší výsledný dojem, přesto film vypadá na to, o jaký film se jedná, zatraceně dobře. Spectral je tak ve výsledku jak vystřiženým videobéčkem z devadesátek, které dostalo značný vizuální upgrade. 

Pokud vám tedy tyto žánrové filmy ze spodních poliček videopůjčoven už tak trochu chybí, nezbývá mi nic jiného, než tuhle podívanou doporučit. V mnohém je sice film přehnaně hloupý a jednoduchý, kde by si scenáristická složka filmu zasloužila podstatně více péče, přesto se jedná o žánrovku, která stojí za to vidět. Spectral totiž vypadá dobře, má atmosféru a ví v čem je jeho síla. Tom Holkenborg k tomu navíc dodává tu správnou atmosféru velkolepým soundtrackem. Dalším bodem k dobru je pak využití neokoukaných záporáků, jejichž geneze je dostatečně zajímavá na to, abyste jednoduchost a občasnou zkratkovitost celého příběhu vědomě přehlédli. Pokud tedy patříte mezi předplatitele služby Netflix, či hledáte další důvod proč ji vyzkoušet, právě jste jeden našli.      

Videobéčko po vizuálním upgrade. Nic Mathieu natočil sci-fi akčňák jak z pultu videopůjčoven, který se ovšem u současné žánrové konkurence vůbec nemusí stydět za svoji audiovizuální stránku. Silné využití praktických efektů vyloženě potěší, stejně jako slušná atmosféra a originální záporáci s ještě zajímavější a správně přehnanou genezí. Pokud vám tedy naivnější, jednoduší a přímočařejší žánrovky něco říkají, pak směle do toho.       
50% Videobéčko skrz naskrz
25% Originální emzáci
25% Slušný vizuál
Spectral

Akční / Sci-Fi
USA, 2016

Režie: Nic Mathieu
Scénář: John Gatins, George Nolfi, Ian Fried, Jamie Moss
Kamera: Bojan Bazelli
Hudba: Junkie XL
Hrají: Max Martini, Emily Mortimer, James Badge Dale, Clayne Crawford, Cory Hardrict, Louis Ozawa Changchien, Royce Pierreson, Bruce Greenwood, Ryan Robbins
Producenti: Jon Jashni, Thomas Tull
Střih: Jason Ballantine
Scénografie: Tom Meyer
Kostýmy: Lizz Wolf

http://www.csfd.cz/film/381273-spectral/
http://www.imdb.com/title/tt2106651/






Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Doom Annihilation

Pamatujete si na filmového Dooma, který do kin vtrhl před čtrnácti roky a také se z převážné části natáčel u nás? Že ne? Kdo by se divil, tahle videoherní adaptace se zařadila po právu do zástupu braků, které se snažily prodat slavnou videoherní značku na stříbrná plátna tím co možná nejlacinějším způsobem. Ano původní film Doom z roku 2005 měl sice pár zajímavých nápadů, každopádně, jich bylo zatraceně málo na to, aby stály za další shlédnutí. Loni ovšem někoho napadlo se pustit do dalšího pokusu, které se v některých sektorech prodává jako druhý díl, aniž by měl cokoliv vyjma předlohy a názvu cokoliv společného s původním filmem, ve kterém se mimo jiné objevili i Karl Urban a Dwayne Johnson. Doom Annihilation se za pár dní podívá do digitální distribuce po celém světě a já se vám pokusím na následujících řádcích přiblížit, proč by vás to mělo nechat absolutně chladnými. 

Joker

Jen málokterá komiksová postava je tak ikonická, jako jeden z nejznámějších záporáků z komiksového univerza Joker, který desítky let zatápí především Batmanovi. Na filmová plátna se tento psychopatický klaun dostal již v několika podobách, v aktuální novince Joker se na jeho zrod zkouší režisér Todd Phillips podívat z trochu jiného úhlu. A ať už si myslíte, že je v dnešní době už překomiksováno nebo ne, tenhle ten kousek by vám rozhodně neměl utéct. Veškerá ta šuškanda okolo filmu, jenž si odbyl premiéru na festivale v Benátkách má totiž svoje opodstatnění. Tohle totiž není váš běžný komiksový flák pro celou rodinu... 

Tenkrát v Hollywoodu | Once Upon a Time in Hollywood

Quentin Tarantino se vrací do kin se svým devátým filmem. Hvězdami nabitý snímek Tenkrát v Hollywoodu se vydává do hlavního města amerického filmu v roce 1969, kdy byla na obzoru hrůzná událost, za kterou stál Charles Manson. Trochu jiný pohled na události ze skutečného světa se v další ódě na filmové klasiky let minulých pokusí Tarantino představit divákům se své skoro tříhodinové novince točící se okolo upadající kariéry velké filmové a televizní hvězdy... A vynést nějaký konečný verdikt nad jeho devátým filmem se ukázalo jako docela obtížný úkol.