Přeskočit na hlavní obsah

Inkarnace | Incarnate [40%]


Hororových podívaných, které každoročně chodí do naší kinodistribuce bývá nespočet. S jejich kvalitou to ovšem zpravidla nebývá kdovíjaké. Přesto znamenají pro distributory poměrně snadné peníze, protože diváků, kteří se rádi v kinech v rámci večerních projekcí trochu bojí, je dostatek. Na podobné publikum cílí také novinka, která ve čtvrtek vstoupila do českých a slovenských kin. Nový horor Inkarnace sliboval moderní pojetí tématu exorcismu. Jak ale tenhle snímek nakonec dopadl?
Dr. Seth Ember (Aaron Eckhart) je poněkud nekonvenčním exorcistou. Před lety přišel během autonehody o svoji manželku a syna jen proto, že se rozhodl svůj dar pro kontakt s nadpřirozenem ignorovat. Nyní, odkázán na invalidní vozík, vstupuje přímo do mysli svých pacientům a vyhání odtud zlé démony pěkně ručně a stručně. Ne všechno ovšem bude tak jednoduché v případě jeho nejnovějšího pacienta, posedlého 11 letého chlapce (David Mazouz), kterého posedl démon zodpovědný za úmrtí jeho manželky a syna...

Inkarnace mohl být hodně zajímavý snímek. Ostatně aktualizace zaběhnutých schémat, zvláště v případě tak často propíraného exorcismu skrývala v dobrých rukou značný potenciál. Problém ovšem je fakt, že Brad Peyton schopné ruce rozhodně nemá. Předvedl to loni se svým San Andreas, předvádí to i tentokrát. To co totiž mohlo být za jiných podmínek poměrně zajímavě pojaté videobéčko, se mění pod jeho dohledem v nepříliš děsivý, nepříliš atmosferický a docela nudný žánrový patvar, po které zůstane spíše podivná pachuť než cokoliv jiného. Nápady i zajímavá tématika by tu byla, výsledek ale působí spíše jako trestuhodně promarněná šance, která o to víc zabolí v případě Aarona Eckharta, pro kterého je to další nadějný projekt s tragickým výsledkem. 

Hlavním problémem tohoto hororu je především to, že postrádá jakoukoliv děsivost. Posednutí démony a děsivé výplody fantazie narušené mysli jsou poměrně evergreeny v rámci hororů a thrillerů, Inkarnace ovšem nezvládá ani tyto osvědčené berličky prodat. Hrdinové se pohybují poměrně neobratně napsaným dějem bez větších emocí. Snaha uměle vytvořit nějakou mytologii a atmosféru tu je, ovšem vyznívá naprázdno. Film se navíc spoléhá na množství pseudoteorie, kterou zahltí diváka bez snahy ji vlastně nějak rozumněji vysvětlit. Dostane tedy hlavně strohé vysvětlení s příslibem něčeho víc, co vlastně nikdy nepřijde.  


Když ovšem film nezvládá vytvořit tu správnou atmosféru a zároveň nedokáže přesvědčivě prodat už tak jednoduchý příběh,  o který v jádru jde, co vlastně nabízí? V podstatě slušného Eckharta, který kličkuje lacinou variací na vše již stokrát viděné, kde i ty zajímavější nápady utopí vlna nudného a nepříliš zajímavého či napínavého balastu. Inkarnace plyne a vy nabýváte čím dál tím větší dojem, že strach, napětí či nějaká emocionální reakce se nedostavuje a jediný pocit, který se vám bude drát na mysl, je kolik času u filmu ztratíte. 

Audiovizuálně se totiž také nejedná o kdovíjakou pecku a tak v podstatě není moc, kvůli čemu film vlastně doporučit. Ono když hned několik prvků v rámci filmu odhaluje fakt, že film ležel dva roky v trezoru (dokončen byl před rokem a půl), nějak nenalézám důvod k tomu, proč jej někdo z toho trezoru vůbec vytahoval. Spíše než něčím novým je totiž derivátem jiných úspěšných značek, který kromě prapůvodního nápadu nepřináší žánru nic nového či vůbec zajímavého. 

I pokud tedy jsou horory vaší pravidelnou filmovou stravou, doporučuji raději obezřetnost před návštěvou kina. To co totiž vypadá z propagačních materiálů jako trochu laciné ale přitom nápadité hororové béčko, je ve výsledku filmem, u kterého je výsledek podstatně smutnější. Neskutečně promrhaný potenciál je to, co se při pohledu na film dere na mysl nejvíce. Nudné, nezajímavé, bez atmosféry a s tak laciným zpracováním, že se závěrečné připravování půdy pro případné pokračování zdá spíše jako výsměch, než cokoliv jiného.      
Inkarnace je odvarem ze všech možných i nemožných populárních hororů a thrillerů na podobné téma. Brad Peyton ovšem nezvládá ani  vytvořit alespoň trochu děsivou atmosféru ani odvyprávět modernizovaný příběh vymítání démonů. Nenapadá mě jediný důvod, proč tuhle podprůměrnou a nezáživnou podívanou vůbec doporučit.
30% Exorcismus
45% Nuda
25% Modernizace
Inkarnace
(Incarnate, Inkarnácia)
Thriller / Horor
USA, 2016, 86 min

Režie: Brad Peyton
Scénář: Ronnie Christensen
Kamera: Dana Gonzales
Hudba: Andrew Lockington
Hrají: Carice van Houten, Aaron Eckhart, Catalina Sandino Moreno, Karolina Wydra, Keir O'Donnell, David Mazouz, Matt Nable, Emjay Anthony, M.D. Walton, Mark Henry, Vera Miao
Producenti: Jason Blum, Michael Seitzman
Střih: Jonathan Chibnall, Todd E. Miller
Scénografie: Bill Boes
Kostýmy: Mona May, Lisa Norcia

Nevhodný mládeži do 15 let
Česko V kinech od: 15.12.2016 CinemArt CZ
Slovensko V kinech od: 15.12.2016 CinemArt SK
USA V kinech od: 02.12.2016 High Top Releasing

http://www.csfd.cz/film/372113-inkarnace/
http://www.imdb.com/title/tt3216348/



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Power Rangers: Strážci vesmíru | Power Rangers [35%]

Strážci vesmíru jsou kulturní fenomén, na kterém vyrůstalo hned několik generací dětí v devadesátých letech. Někoho však napadlo, že po mnoha televizních seriálech, které se natáčí do současnosti, je na čase značku představit v novém filmu, který přiblíží v nové verzi zrod těchto ikonických hrdinů. Film si na starosti vzal Dean Israelite, který si před dvěma lety udělal jméno sci-fi snímkem Projekt minulost. Dokázal představit tuhle látku novým i starým divákům ve velkém stylu nebo jsou Power Rangers: Strážci vesmíru první velký průšvih letošního filmového léta?

Ze zákulisí filmu #5 | Největší komerční průšvihy

Vítejte u dalšího dílu nepravidelné rubriky Ze zákulisí filmu, ve které se čas od času pokouším přiblížit události z pozadí filmového průmyslu, které vrhají na filmovou produkci trochu jiné světlo. Poté, co jsme se v minulých dílech podívali na filmy, které nevznikly a některé lidi to možná zamrzelo, se dnes podíváme na zoubek snímkům, které vznikly, nicméně jejich producenti by nejspíše byli rádi, kdyby tomu tak nebylo. V dnešním článku se totiž budu věnovat takzvaným komerčním bombám nebo propadákům, tedy filmům, které díky obrovským nákladům a mizernému komerčnímu výkonu skončily pro studia jako ztrátové, mnohdy i více jak několik desítek milionů dolarů. Pojďme tedy na to. 

Blade Runner 2049 [85%]

Jeden z největších filmových kultů posledních desetiletí hlásí návrat. Sci-fi Blade Runner Ridleyho Scotta se dočkalo přímého následovníka od jednoho z nejvelebenějších režisérů současnosti, které včerejším dnem vstoupilo do českých a slovenských kin. Pro velkou část publika se jedná dokonce o filmovou událost podzimu (ne-li celého roku). Očekávání byla veliká, nicméně už ze začátku je potřeba říct jednu věc. Blade Runner 2049 je filmová pecka, kterou si nebudete chtít nechat ujít, ať už jste fanoušci originálu, či nikoliv.