Přeskočit na hlavní obsah

Hugo a jeho velký objev | Hugo [85%]

Hugo a jeho velký objev
  • USA 

    Hugo

  • SK název 

    Hugo a jeho veľký objav



Mládeži přístupný
V kinech ČR od: 02.02.2012 
V kinech SR od: 02.02.2012 
Režie: Martin Scorsese

Hudba: Howard Shore
Scénář: John Logan
Hrají: Asa Butterfield, Ben Kingsley, Sacha Baron Cohen, Chloë Grace Moretz, Helen McCrory, Jude Law, Christopher Lee, Frances de la Tour, Richard Griffiths, Ray Winstone, Emily Mortimer, Michael Stuhlbarg, Brian Selznick, Amanda Dyar, Martin Scorsese
Dobrodružný / Drama / Mysteriózní / Rodinný | USA, 2011, 126 min


Martin Scorsese patří bez pochyby k největším jménům v historii Hollywoodu. Za celou svoji bohatou kariéru snad nenatočil jediný, vyloženě špatný film. Je až s podivem, že svoji první cenu akademie dostal až relativně nedávno za Skrytou identitu. Jeho snímky totiž patří do zlatého fondu světové kinematografie a mnoho herců se právě díky němu dostalo do první ligy. Před dvěma lety dokázal v Prokletém ostrově přesvědčit o tom, že má stále divákovi co nabídnout a jeho režisérský um neotupí ani zub času, jako se tomu děje u většiny jeho současníků. Letos tak přichází s dalším filmem, tentokráte však v žánru pro něj ne úplně obvyklým. Hugo, adaptace knihy Briana Selznicka, je totiž dobrodružný příběh cílený hlavně na mladší publikum. Jak tedy dopadl nový Scorsese, který se již dnes večer popere o ceny akademie, kde nasbíral hned jedenáct nominací?

Hugo Cabret je sirotek, žijící na pařížském vlakovém nádraží. Přebývá zde potají u svého alkoholického strýce, který na nádraží působí jako seřizovač hodin. Hugo je zde však v poslední době sám, neboť jeho strýc před nějakým časem zmizel a už se nevrátil.  Stará se tak o nádražní hodiny potají sám, zatímco se snaží opravit robota, jež jak věří, obsahuje zprávu od jeho zesnulého otce, který přišel o život při nehodě v muzeu. Avšak i přesto, že se mu podaří veškeré součástky sehnat a robota opravit, k jeho uvedení do provozu je třeba speciální klíč ve tvaru srdce, který shodou náhod vlastní dívka, jejíž opatrovník je postarší prodejce v jednom krámku na nádraží. Problém je ale v tom, že dívčin opatrovník, pan Méliès, který jej nemá příliš v lásce, zejména díky krádežím součástek, které si Hugo opatřoval z jeho obchodu na opravu robota ne příliš čestným způsobem. Jejich setkání ale nebylo náhodné a bude mít daleko větší následky, než si Hugo uvědomuje. 

Scorsese hodně zariskoval. Při oznámení adaptace knihy pro děti, vyvolala jeho volba rozporuplné dojmy. Nicméně při zpětném pohledu, to byl pro něj docela logický krok. Kniha totiž na pozadí dobrodružného příběhu mladého Huga, který se snaží najít svoje místo v životě po tragické smrti jeho otce, totiž vypráví příběh pocty začátkům kinematografie se svými světlými i tmavými stránkami. Pro Scorseseho, který je považovaný za velkého znalce kinematografie, o čemž se ostatně můžete přesvědčit tady, je tedy tento dětský příběh paradoxně ideální látkou. Nabízí totiž příležitost v rámci materiálu pro mladší publikum vystihnout s dobovou přesností vznik filmu jako takového. I přes poněkud kostrbatý začátek, totiž snímek dokáže vtáhnout diváka do dobové atmosféry diváky bez rozdílu věku. 

Není to však jen atmosféra, co je na Hugovi to uchvacující. Pomineme-li tak obvyklé skvělé vedení herců a známý, avšak přesto působivý emocionální příběh chlapce, který má brzy ovlivnit osudy lidí okolo něj, je zde opět Scorseseho smysl pro detail. To je umocněno hlavně ve chvíli, kdy přijde na hlavní kolej film a vyprávění o jeho historii. Divák pak díky osobitému vyprávění zdánlivě obyčejného příběhu, má možnost se vcítit do nadšení z filmu, které postavy ve snímku prožívají. Jednoduše proto, že je to podáno divákovi s takovým nadšením a smyslem pro detail, že to ani jinak nejde. Samozřejmě, že se k snímku dá přistupovat s lehce rezervovaným okem, avšak proč se nenechat pohltit trochu jinou pohádkou, než jakou filmová studia běžně servírují divákům. Dokonce se ztotožňuji s názorem, že Hugo má potenciál jako dlouhotrvající klasika, zejména díky své naučné hodnotě.      

Samozřejmě i bez mnou vyzdvihovaných detailů v posledních dvou odstavcích, se jedná o velmi vydařený příběh, který ačkoliv je zaměřen především na menší publikum, baví všechny. Skvělá atmosféra dobové Paříže, vynikající herci, působivý soundtrack, emoce a pocta začátkům kinematografie v tom nejstylovějším podání, jak jen to bylo možné. Hugo rozhodně není dokonalým snímkem bez chyb, nicméně už jen díky své upřímnosti a sympatiím k dětské naivitě hlavních hrdinů které ve vás snímek vyvolá, si nominace  i vaši pozornost rozhodně zaslouží.     

Hugo Cabret je sirotek, žijící na pařížském nádraží. Jediné jeho pojítko s tragicky zesnulým otcem je robot, který skrývá daleko větší tajemství, než si Hugo dokáže představit. Martin Scorsese skládá neskutečně stylovou poctu začátkům kinematografie ve francii, která nabízí hned několik důvodů, proč se vžít do role dítěte, které poznává něco neskutečného. Pozitivní nálada a smysl pro detail jsou samozřejmě přítomny, stejně jako Ben Kingsley coby největší filmař začátků kinematografie.     
 Hodnocení: 85%


Koktejl :
30 % Atmosféra
30 % Pocta kinematografii od člověka na slovo vzatého 
30 % Zdánlivě obyčejný příběh v neobyčejném podání
10 % Všechno šlape jako hodinky, doslova. 

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Doom Annihilation

Pamatujete si na filmového Dooma, který do kin vtrhl před čtrnácti roky a také se z převážné části natáčel u nás? Že ne? Kdo by se divil, tahle videoherní adaptace se zařadila po právu do zástupu braků, které se snažily prodat slavnou videoherní značku na stříbrná plátna tím co možná nejlacinějším způsobem. Ano původní film Doom z roku 2005 měl sice pár zajímavých nápadů, každopádně, jich bylo zatraceně málo na to, aby stály za další shlédnutí. Loni ovšem někoho napadlo se pustit do dalšího pokusu, které se v některých sektorech prodává jako druhý díl, aniž by měl cokoliv vyjma předlohy a názvu cokoliv společného s původním filmem, ve kterém se mimo jiné objevili i Karl Urban a Dwayne Johnson. Doom Annihilation se za pár dní podívá do digitální distribuce po celém světě a já se vám pokusím na následujících řádcích přiblížit, proč by vás to mělo nechat absolutně chladnými. 

Joker

Jen málokterá komiksová postava je tak ikonická, jako jeden z nejznámějších záporáků z komiksového univerza Joker, který desítky let zatápí především Batmanovi. Na filmová plátna se tento psychopatický klaun dostal již v několika podobách, v aktuální novince Joker se na jeho zrod zkouší režisér Todd Phillips podívat z trochu jiného úhlu. A ať už si myslíte, že je v dnešní době už překomiksováno nebo ne, tenhle ten kousek by vám rozhodně neměl utéct. Veškerá ta šuškanda okolo filmu, jenž si odbyl premiéru na festivale v Benátkách má totiž svoje opodstatnění. Tohle totiž není váš běžný komiksový flák pro celou rodinu... 

Tenkrát v Hollywoodu | Once Upon a Time in Hollywood

Quentin Tarantino se vrací do kin se svým devátým filmem. Hvězdami nabitý snímek Tenkrát v Hollywoodu se vydává do hlavního města amerického filmu v roce 1969, kdy byla na obzoru hrůzná událost, za kterou stál Charles Manson. Trochu jiný pohled na události ze skutečného světa se v další ódě na filmové klasiky let minulých pokusí Tarantino představit divákům se své skoro tříhodinové novince točící se okolo upadající kariéry velké filmové a televizní hvězdy... A vynést nějaký konečný verdikt nad jeho devátým filmem se ukázalo jako docela obtížný úkol.