Přeskočit na hlavní obsah

Stud | Shame [90%]

Stud
http://www.csfd.cz/film/288253-stud/
http://www.imdb.com/title/tt1723811/
Velká Británie Shame


Do 18 let nepřístupný
V kinech ČR od: 16.02.2012
Režie: Steve McQueen 
Hudba: Harry Escott 
Hrají: Michael Fassbender, Carey Mulligan, James Badge Dale, Nicole Beharie, Jennifer Butler, Lucy Walters, Elizabeth Masucci

Drama | Velká Británie, 2011, 101 min

Steve McQueen není zatím příliš velké jméno na poli filmu. Je ale dost možné, že během několika let bude patřit mezi nejznámější režiséry nejen z Britských ostrovů. Už dnes jej totiž obklopuje aura velmi zajímavého režiséra, kterého kariéru se vyplatí sledovat. Po svém celovečerním debutu, chváleném vězeňském dramatu Hlad z roku 2008, přichází s dalším ožehavým tématem. Jeho loňský snímek Stud totiž právě přišel do českých kin. Je ono napětí provázející nový snímek tohoto režiséra oprávněné, nebo je Stud jen sebestřednou onanií pro vyznavače artověji laděných snímků?

Brandon Sullivan je úspěšný manažer, žijící v New Yorku. Díky své práci nemá nouzi o finance a tak nejen, že vlastní prostorný byt přímo v centru metropole, spolu s jeho platovými možnostmi přichází i slušný společenský kredit.  Do ideálu má však jeho život velmi daleko. Ačkoliv si může dovolit co chce, jeho život ovlivňuje silná závislost na sexu, která zároveň deformuje jeho pohled na svět okolo něj. Do jeho života, který je naplněn především jednostrannou touhou po sexuálním uspokojení, však vstupuje jeho sestra Sissy, která se po čase stráveném v Los Angeles na nějakou dobu vrací zpět do New Yorku. A jelikož nemá kde bydlet, nastěhuje se ke svému bratrovi do bytu. Ten ačkoliv se jedná o jeho rodinu, není s nastalou situací úplně spokojený. A to ještě netuší, jak moc do jeho života jeho sestra vstoupí. 

Michaela Fassbendera je v poslední době v kinech vidět víc a víc. To je ale právě díky snímkům jako je Stud jen dobře. Jeho charisma které prokázal už několikrát, je totiž doplněno opravdu silným hereckým projevem, který právě v těchto náročnějších snímcích vyniká úplně nejvíce. Díky silně osobnímu přístupu Steva McQueena, je totiž divák vtahován do deformované mysli hlavního představitele. A to dobrovolně i nedobrovolně. Divákovi jsou tak otevírány dveře k pocitům Brandona, stejně tak částečně k jeho myšlenkovým pochodům. I když je hlavní hrdina od společnosti odtrhován svojí závislostí, sám divák je konfrontován s jeho vnitřní osobností více a více. 

Toto je dokresleno druhou, neméně důležitou součástí, řemeslnou stránkou.  Vynikající výběr skladeb ovlivňujících Brandonův život je totiž doplněný minimalistickým orchestrálním doprovodem s elektronickými prvky, který ve své jednoduchosti působí lépe než většina soundtracků z  poslední doby. Ono když už ve snímku použijete klasika typu John Coltrane nebo necháte hlavní hrdinku zazpívat jednu z nejznámějších skladeb o americké metropoli od Lizy Minelli, kterou později zpopularizoval sám Frank Sinatra, nemůžete šlápnout vedle. A právě hudba jen kompletuje obraz jinak chladné metropole, která je původcem přímočarého charakteru hlavního hrdiny. Jakoby v dnešním uspěchaném světě projektovaném na betonové džunglí již nebylo místo pro vztahy, společnost či cokoliv jiného. Jako by nic kromě uspokojení základního pudu generace nemělo již nadále smysl. 

Samozřejmě se sluší zmínit i o naprosto dokonalém obrazové zpracování, které je u Studu jedním z hlavních vyprávěcích prvků příběhu. McQueen nejen, že sází na silně osobní záběry kombinované s dlouhými celky, dává ale prostor i dokonalé střihové skladbě, která dovoluje příběh vyprávět i v několika sekvencích achronologicky. Detailněji ale není snad potřeba zacházet. Celé to totiž závisí na faktu, zda jdete jen na snímek, nebo jdete na umělecké dílo postihující lidskou závislost na sexualitě. V prvním případě dostanete slušný snímek, který nabízí dostatek originálních prvků, aby vás neunudil k smrti a přitom dokázal i pobavit, stejně jako některé i lehce nadzvednout ze židle otevřenou erotikou. V druhém případě ovšem dostanete silnou výpověď mysli, deformované dnešním způsobem života v naprosto úchvatném vizuálním zpracování, doplněným o dokonale atmosferickou hudbu a silnou hlavní myšlenku.        
     
Steve McQueen si buduje auru jednoho z nejzajímavějších evropských režisérů. Ve svém druhém snímku otevřeně řeší lidskou sexualitu bez obalu, která je ovlivněna uspěchaným způsobem života střední třídy. V době kdy není žádná další výzva, člověk se sám obrací ke své primární touze. Stud je snímek, který má nejen úchvatné řemeslné zpracování a vynikající hudební podkres, jeho hlavní téma je dostatečně zajímavé a do jisté míry otevřeně neprozkoumané natolik, aby dokázal se zatajeným dechem bavit diváka celých 99 minut. Ti co jdou do kina jen na další snímek tentokráte s velkým množstvím erotiky nejspíše zklamání nebudou, ovšem ti které zajímá studie mysli sexuálně závislého člověka ve snímku, který se dá jednoduše označit za umělecké dílo, dostanou jednoznačně jeden z nejlepších filmů roku.    
Hodnocení: 90%



Koktejl :
30 % Dokonalá audiovizuální stránka
30 % Skvělé herecké výkony
40 % Sexualita jako nástroj dnešní společnosti

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Power Rangers: Strážci vesmíru | Power Rangers [35%]

Strážci vesmíru jsou kulturní fenomén, na kterém vyrůstalo hned několik generací dětí v devadesátých letech. Někoho však napadlo, že po mnoha televizních seriálech, které se natáčí do současnosti, je na čase značku představit v novém filmu, který přiblíží v nové verzi zrod těchto ikonických hrdinů. Film si na starosti vzal Dean Israelite, který si před dvěma lety udělal jméno sci-fi snímkem Projekt minulost. Dokázal představit tuhle látku novým i starým divákům ve velkém stylu nebo jsou Power Rangers: Strážci vesmíru první velký průšvih letošního filmového léta?

Ze zákulisí filmu #5 | Největší komerční průšvihy

Vítejte u dalšího dílu nepravidelné rubriky Ze zákulisí filmu, ve které se čas od času pokouším přiblížit události z pozadí filmového průmyslu, které vrhají na filmovou produkci trochu jiné světlo. Poté, co jsme se v minulých dílech podívali na filmy, které nevznikly a některé lidi to možná zamrzelo, se dnes podíváme na zoubek snímkům, které vznikly, nicméně jejich producenti by nejspíše byli rádi, kdyby tomu tak nebylo. V dnešním článku se totiž budu věnovat takzvaným komerčním bombám nebo propadákům, tedy filmům, které díky obrovským nákladům a mizernému komerčnímu výkonu skončily pro studia jako ztrátové, mnohdy i více jak několik desítek milionů dolarů. Pojďme tedy na to. 

Blade Runner 2049 [85%]

Jeden z největších filmových kultů posledních desetiletí hlásí návrat. Sci-fi Blade Runner Ridleyho Scotta se dočkalo přímého následovníka od jednoho z nejvelebenějších režisérů současnosti, které včerejším dnem vstoupilo do českých a slovenských kin. Pro velkou část publika se jedná dokonce o filmovou událost podzimu (ne-li celého roku). Očekávání byla veliká, nicméně už ze začátku je potřeba říct jednu věc. Blade Runner 2049 je filmová pecka, kterou si nebudete chtít nechat ujít, ať už jste fanoušci originálu, či nikoliv.