Přeskočit na hlavní obsah

Půlnoc v Paříži | Midnight in Paris [80%]


http://www.csfd.cz/film/274980-pulnoc-v-parizi/

V kinech ČR od:22.09.2011 
V kinech SR od:24.11.2011 
Na DVD od:01.02.2012 



  • USA 

    Midnight in Paris

  • SK název 

    Polnoc v Paríži

Komedie / Romantický / Fantasy
USA / Španělsko, 2011, 94 min

Režie:

 Woody Allen

Když už jsem se letos rozhodl, že se pokusím před vyhlášením vítězů cen akademie za nejlepší snímek uplynulého roku napsat pár řádků o všech nominovaných, je třeba se pro pár snímků vrátit zpět do podzimu, kdy jsem o nich nestihl nic moc napsat. Jedním z těchto opozdilců je i nejnovější snímek Woodyho Allena, Půlnoc v Paříži, která před pár dny dorazila na DVD. Stojí tedy nový Allen za to, nebo je to jen další závdavek pouze pro fanoušky, který širší veřejnost jen tak neocení. A je tento serioznější výlet do francouzské metropole zábavnější než předvedli Tři mušketýři se svojí vzdušnou invazí?   


Gil má krizi. Jeho první čistě literární pokus nejde napsat tak snadno, jako scénáře, kterými se doteď živil. Navíc má těsně před svatbou a tak se svojí snoubenkou a jejími rodiči navštěvuje francouzskou metropoli Paříž. Avšak zatímco na Gila má Paříž až poetický vliv, jeho snoubenka tak nadšená není. A tak když se do Paříže dostanou její přátelé Paul a Carol, raději tráví čas s nimi. Gil, který sám bloudí nočním městem, ovšem objevuje něco pozoruhodného. Přesně o půlnoci, na jednom místě v celé Paříži, má možnost nastoupit do automobilu, který jej odveze do dvacátých let minulého století. Může tak potkat všechny světové celebrity a umělce, kteří se v tomto čase v Paříži pohybovali.



Předně chci říct, že spojitost s Paříží posledních dvou článků je čistě náhodná. Ono srovnávat Allena s Andersonem je něco, jako porovnávat laciný džem s výstavním jablkem. I když, pokud máte hlad, je vám to asi jedno. Allenovi to ale jedno není. Jako tvůrce je totiž pro své fanoušky jistotou. Rok co rok přichází do kin s novým materiálem, kterým si stále drží své věrné a občas nabere nějaké nové. Půlnoc v Paříži je možná právě takovým snímkem.  Woody totiž našel přesně ten správný poměr intelektuálních odkazů a fungujících dialogů, který je na jednu stranu hodnotný a originální, zatímco nepůsobí nijak zvlášť divně nebo strnule.



Celkově je totiž Půlnoc v Paříži pomyslnou trefou do černého. Ona kombinace vztahové poetiky typické pro autora a atmosféry jak současné tak Paříže let minulých, je naprosto uchvacující a fungující naprosto bez nejmenších problémů. Celé to navíc vyzařuje neskutečně pozitivní náladu, která až na pár zádrhelů vydrží od začátku až do konce. Allen si tak od Vicky, Christina, Barcelona připisuje další vztahový příběh se silnou kulisou, dodávající nezaměnitelný zážitek. Je až s podivem, jak moc se Allenovi podařilo přiblížit ducha toho francouzského románku bez toho, aniž by se opakoval nebo zacházel do krajností.  



Tomuto také napomáhají slušné postavy, což už je tak nějak u Allena zvykem. A tak zatímco se snímek soustředí na ústřední pár ve formě poněkud uťáplého zasněného Owena Wilsona a jeho snoubenky, prvotřídní majetnické kulturní buranky Rachel McAdams, v jejich stopách kráčejí dva otravné manželské páry sympatizující se snoubenkou, kterým zdatně sekundují celebrity umění v nostalgií zabarvené Paříži 20. let. A jsou to právě tyto postavy, co dokresluje onu povzbuzující atmosféru rozprostřenou na ploše hodiny a půl. Když totiž sledujete hlavního hrdiny, jak zasněně objevuje své idoly, místy až karikatury, nejde si nepředstavit v podobné situaci sebe.



Jednoduše a bez obalu. Allen se trefil. Dokázal převést atmosféru Paříže na filmová plátna bez nejmenšího zádrhelu. Ačkoliv tak prezentuje opět podobnou vztahovou peripetii, jakou jsme v jeho filmech měli možnost vidět mockrát, dělá to s noblesou a atmosférou, kterou by mu jiní mohli závidět. Skvělá hudba doplněná o mnoho známých osobností představovaných více či méně známými tvářemi. Co více si přát. Nechte se pohltit Paříží.  

Woody Allen a další světová metropole. Půlnoc v Paříži je silně atmosferickou a nakažlivě pozitivní záležitostí. Ačkoliv je vztahová analýza je odsunuta do vedlejší role, působivost francouzského hlavního města a jeho vliv na hlavního hrdiny ji zdatně zastupuje. Dojemná hudba a známé osobnosti kulturní historie tu jsou pak jen jako pomyslná velmi sladká třešeň na špičce jinak velmi chutného hodinu a půl dlouhého lahodného dortu. 


Hodnocení

80%






Koktejl :
33 % Paříž
33 % Kulturní historie
34 % Woody Allan

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room. Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku Wind River z minulého roku?

Avengers: Endgame

Největší filmová událost posledních let je tady. Završení plánů Marvelu, které začaly v roce 2008 a zároveň také rozuzlení příběhu, který přesně před rokem přišel do kin v Avengers: Infinity War. Ano, Avengers: Endgame dnešním dnem vstupuje do českých a slovenských kin a s ním také konec jedné éry. Je nad slunce jasné, že film samotný bude událost srovnatelná snad jen se závěry těch největších filmových sérií historie. Jak se ale Marvelu podařilo uzavřít celé ty roky budování a dospěl celý ten propojený příběh na pozadí do zaslouženě povedeného konce?

Složka 64 | Journal 64

Severské kriminálky se těší dlouhodobé oblibě a to ať již se jedná o knižní nebo filmové počiny. O sérii Oddělení Q od Jussi Adler-Olsena to platí dvojnásob. Knižní předlohy už několikátý rok patří mezi žánrové bestsellery a série jejich filmových adaptací zraje s každým dílem. Nyní se do kin vydává již čtvrté pokračování s názvem Složka 64, které se s poměrně aktuálním tématem pokusí navázat na úspěchy dílů předešlých. A pokud vám tahle série doposud unikala, není lepší čas tento nedostatek napravit.