Přeskočit na hlavní obsah

Bitevní loď | Battleship [70%]

Bitevní loď

http://www.csfd.cz/film/269236-bitevni-lod/
Alternativní názvy: Battleship, Bojová loď

Nevhodný mládeži do 12 let
V kinech ČR od: 19.04.2012 Bontonfilm CZ
V kinech SR od: 19.04.2012 Tatrafilm
Na DVD od: 22.08.2012 Bonton
Na Blu-ray od: 22.08.2012 Bonton
Akční / Sci-Fi / Dobrodružný / Válečný
USA, 2012, 131 min

Režie: Peter Berg
Hudba: Steve Jablonsky
Scénář: Jon Hoeber, Erich Hoeber

Hrají: Taylor Kitsch, Liam Neeson, Brooklyn Decker, Alexander Skarsgård, Rihanna, Tadanobu Asano, Hamish Linklater, Peter MacNicol, Reila Aphrodite, David Jensen, Gary Grubbs, Adam Godley, Griff Furst, Barbara L. Southern

Léto nám pomalu končí, většině školáků končí prázdniny a pomalu se připravuje podzim. To znamená, že se kina vrací do rovnováhy, protože studia své velké blockbustery vystřílely přes léto. Tenhle měsíc se do kin řítí pár menších snímků, tedy až na dvojku Expendables a v podstatě i nový díl hororové série Resident Evil. Samozřejmě čeká nás i pár ambicioznějších snímků, kterým vévodí odložený český snímek Ve stínu, okolo kterého se pomalu buduje aura české filmové události tohoto roku. Pro mě to každopádně znamená, že mám čas vyjádřit se k pár snímkům z uplynulých měsíců a dohnat tak resty. Tím prvním je dubnová událost Bitevní loď, která se koncem srpna dostala na DVD a BluRay. Jak tedy Hollywoodu vyšel tah na pole deskových her s adaptací jedné z nejznámějších společenských her?
Vojenské cvičení, při kterém si námořní jednotky různých států poměřují sílu svých flotil, brzy nabere nečekaný směr. Do atmosféry totiž pronikne pět mimozemských těles, z nich čtyři dopadnou právě do míst, kde probíhá ono cvičení, okolí Havajských ostrovů. Nečekaní mimozemští návštěvníci jsou odezvou na mezinárodní vesmírný projekt, který právě z této oblasti odstartoval několik dní před cvičením. Jeho cílem bylo kontaktovat možný inteligentní život na nedávno objevené planetě, ne nepodobné naší zemi. Na takovou odezvu ovšem vláda nebyla připravená, zvláště se to ukáže v momentě, kdy mimozemšťané zakryjí celou oblast neproniknutelným silovým polem. Jediný kdo tak může zachránit naši planetu před mimozemskými kolonizátory je posádka tří lodí uvnitř pole.  
  

A předně je třeba říct, snad se až stydím jak moc se mi ten film líbil. Není zvykem abych shrnul svůj názor hned takhle ze začátku, ale tady je to jednoduše třeba říci. Bitevní loď se vám totiž buďto bude i přes závažné chyby líbit, nebo ji budete nenávidět. Ale všechno pěkně po pořádku. První věcí je, že je Bitevní loď blbý film. Místy až směšný. A to jak v ohledu herců, jimi hraných charakterů, rozvoje scénáře tak i v ohledu všeho ostatního. Přistihl jsem se několikrát, že se, minimálně duševně, chytám za hlavu nad blbostí toho, co se ve filmu děje. O pár momentů vás však snímek opět vtáhne s nadhledem zpět. Tato horská dráha pak prostupuje celým filmem, až se gradací do závěrečné části ona hranice smývá a vy se bavíte bez ohledu na to, jaké koniny tvůrci scénáře provádí.

Bitevní loď tak skýtá mnoho překvapení. Začněme u samotného Petera Berga. Ten totiž nabízí zdánlivě podobnou polohu, jakou jsem nedávno popisoval u Whedona po Avengerech, nicméně zde je to srovnání s Michaelem Bayem ještě o to očividnější díky očividné silné podobnosti s jinou frančízou ze stáje Hasbra. Stejně jako režisér komiksové týmovky totiž Berg přináší nápaditost a celkově uvolněnou náladu. Co se týče důslednosti, je zde vidět stejný problém v absenci oné jistoty v megalomanských scénách, nicméně jsem se nepřistihl, že by mi to vadilo. Jen toho Abramsova Lens Flare bylo možná ke konci už trochu moc. Druhým překvapením je představitel hlavní role Taylor Kitsch, který se po Johnu Carterovi dostal zde alespoň do pozice, kde mu většinu času jeho roli i věříte. Není to sice kdovíjak oslnivý herecký výkon, nicméně v konkurenci herecky výraznějších postav Skarsgarda a Neesona se úplně neztrácí, jako tomu bylo právě u cestovatele po Marsu.


Nesmím ale opomenout zmínit, že Bitevní loď je každým centimetrem blbá, stejně jako většina čistě spotřební filmové produkce, zde s tím rozdílem, že je všechno namícháno dohromady. Jsou tu nesmyslné taktiky, fyzika si dala během filmu oraz, hlavní princip boje mimozemšťanů taky trochu smrdí plus se hraje na etnika, mrzáky a nostalgii. Prostě jako když pejsek a kočička dělali dort. S tím rozdílem, že tady Berg a spol tvoří obraz mimozemské invaze na ploše několika desítek čtverečných kilometrů. A pěkně po americku, za doprovodu o který se postaral Steve Jablonsky. Ten cituje kde se dá, nicméně stejně jako u dalších elementů snímku mi to ani trochu nevadilo.  

Proč tedy tak vysoké hodnocení? Bergovi se povedlo totiž zachránit tuhle blbost jednoduchou fintou. Natočil zábavný film. Dokonce jsem se při Bitevní lodi bavil asi více, než si jsem schopný přiznat. Ano, má to až do nebe volající chyby, nicméně na druhou stranu dvě hodiny utekly rychleji než u posledních Transformerů, náboj i drajv snímek jednoduše má (i když okolo prostředka poněkud inklinuje k menší stagnaci) a celkově dokáže pobavit. Nemám tedy nejmenší důvod proč ho nedoporučit. Takže vypnout mozek na dvě hodiny, pustit si AC/DC a vyrazit na moře nakopat pár mimozemských zadků. 

Berg to dokázal. Snímek podle deskové hry má překvapivě koule, ve které nejspíše nedoufal i ten největší optimista. Na jednu stranu děsně blbý snímek, který se snaží využít všech možných polehčujících okolností jak získat divácké sympatie, na druhou stranu akční snímek, který předvádí, že pokud se nad filmem samotným moc nepřemýšlí, dokáže pobavit více než dobře. Cituje se tu otevřeně všichni a všechno (to platí i pro Jablonskyho), debilita vládne světem a Berg zachraňuje průměrnou látkou porcí dobré filmařiny a solidní akce. Bitevní loď tak nesedne asi každému, nicméně těm kterým ano, nabídne lepší zábavu než pokračování série Transformers. A to je myslím pro Berga více než dobré vysvědčení na podobný projekt. 
Hodnocení: 70%




Koktejl :
20 % Emzáci
30 % Mariňáci
30 % Transformers
20 % Debilita

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Power Rangers: Strážci vesmíru | Power Rangers [35%]

Strážci vesmíru jsou kulturní fenomén, na kterém vyrůstalo hned několik generací dětí v devadesátých letech. Někoho však napadlo, že po mnoha televizních seriálech, které se natáčí do současnosti, je na čase značku představit v novém filmu, který přiblíží v nové verzi zrod těchto ikonických hrdinů. Film si na starosti vzal Dean Israelite, který si před dvěma lety udělal jméno sci-fi snímkem Projekt minulost. Dokázal představit tuhle látku novým i starým divákům ve velkém stylu nebo jsou Power Rangers: Strážci vesmíru první velký průšvih letošního filmového léta?

Ze zákulisí filmu #5 | Největší komerční průšvihy

Vítejte u dalšího dílu nepravidelné rubriky Ze zákulisí filmu, ve které se čas od času pokouším přiblížit události z pozadí filmového průmyslu, které vrhají na filmovou produkci trochu jiné světlo. Poté, co jsme se v minulých dílech podívali na filmy, které nevznikly a některé lidi to možná zamrzelo, se dnes podíváme na zoubek snímkům, které vznikly, nicméně jejich producenti by nejspíše byli rádi, kdyby tomu tak nebylo. V dnešním článku se totiž budu věnovat takzvaným komerčním bombám nebo propadákům, tedy filmům, které díky obrovským nákladům a mizernému komerčnímu výkonu skončily pro studia jako ztrátové, mnohdy i více jak několik desítek milionů dolarů. Pojďme tedy na to. 

Dunkerk | Dunkirk [85%]

Christopher Nolan má v dnešním hollywoodu postavení asi jako málokdo. I kdyby totiž tenhle brit točil drama o výrobě mouky, asi by to pořád byl jeden z nejočekávanšjích filmů roku.  Díky svojí filmografii, kde doposud nemá špatný film, si totiž může tak trochu diktovat, co vlastně chce dělat a našlo by se jen málo filmových producentů, kteří by mi na jakýkoliv jeho film nedali peníze. Po komiksu a sci-fi, kterým se věnoval posledně, se nicméně rozhodl vydat do válečné vřavy a v jeho novince Dunkerk se vydává do stejnojmenného francouzského městečka, které se stalo dějištěm hned dvou významných událostí během druhé světové války. A jedné z nich, hromadné evakuaci britských vojsk pod kódovým označením Operace Dynamo, se věnuje jeho nový film. Jak si jeden z nejzajímavějších mainstreamových tvůrců poradil s těžkým válečným filmem?