Přeskočit na hlavní obsah

Polski film [75%]

Polski film
http://www.csfd.cz/film/288137-polski-film/
http://www.imdb.com/title/tt2197242/


Nevhodný mládeži do 15 let
V kinech ČR od: 12.07.2012 Aerofilms
V kinech SR od: 11.10.2012 ASFK

Režie: Marek Najbrt
Scénář: Robert Geisler, Benjamin Tucek, Marek Najbrt
Hrají: Jan Budař, Tomáš Matonoha, Josef Polášek, Pavel Liška, Marek Daniel, Jana Plodková, Lucie Benešová, Katarzyna Zawadzka, Krzysztof Czeczot, Marcin Kobierski, Kristýna Boková-Lišková, John Malkovich

Spojení slov originální nebo experiment a český film není zrovna obvyklým úkazem v domácí kinodistribuci. Někteří tvůrci nejspíše považují invenci za sprosté slovo a tak dopují do kin převážně předvídatelného humoru i děje, se starými známými, tak nějak pro ty svoje české diváky. Naštěstí je tu pořád pár filmařů, kteří se pokouší dělat film a ne jen sérii dobře známých po sobě jdoucích scének s proměnou rekvizit. Marek Najbrt patří mezi takové tvůrce, o čemž přesvědčil obecenstvo svým snímkem Protektor z roku 2009. Když s ním však spojí síly osobnosti české komediální scény Maronoha, Liška a další, rozhodně to vypadá, že je na co se těšit.    

Čtveřice herců Daniel, Matonoha, Polášek a Liška, odchovaná brněnskou JAMU přichází s nápadem jak oživit jejich uvadající herecké kariéry. Oživí formát svého dávného projektu Komediograf v nové, filmové podobě. O natáčení tohoto filmu pak vznikne dokument. Celý projekt je ovšem náročnější po finanční stránce než se producent Matonoha zprvu domníval a tak musí kývnout na nabídku polské koprodukce která alespoň z části přesune natáčení také do polského Krakova. Nejsou to ale jen zásahy z polské strany, které posunou film na šikmou plochu. V obnovené spolupráci této čtveřice brzy přichází na světlo neuzavřené spory z minulosti.

Ač se to možná z počátku nezdá, Polski film je poněkud těžce uchopitelný snímek, neboť vychází z principů mockumentary žánru, nicméně jakékoliv zaškatulkování filmu není vyloženě na místě. Celé je to totiž stavěné na osobitém humoru této čtveřice, který ačkoliv se pohybuje v rámci klasických bariér české humoru a spoléhá na léty ověřená sprostá slova jako katalyzátor diváckého smíchu, nakonec se vždy vrací do výchozího bodu, kterým je právě osobitost použitého humoru. Jak říká přímo jeden polský expert na český humor, snímek neobsahuje český humor, neobsahuje ani polský, on vlastně není ani vtipný. Tak proč se část publika výborně baví, když druhá část neskutečně trpí? Jednoduše proto, že jako téměř každý experiment, potřebuje Polski film ideální podmínky k tomu aby byl úspěšný. Pokud se tak nenaladíte na vlnu humoru, skrze který si tvůrci dělají srandu skrze několik úrovní až přímo na úroveň diváka a přitom si hrají přímo s filmem samotným, bude pro vás téměř dvouhodinová výprava na natáčení snímku který nikdy nevznikl dalším odpadem české filmové produkce.     

Je tu ovšem také druhá možnost. A to taková, že se naladíte na humor pánů z Brna a budete si užívat jejich eskapády stejně, jako si je oni užívají na plátně. Samozřejmě teď netvrdím, že snímek nemá vyloženě hluchá místa. Ano má a má jich hodně. Naštěstí ovšem nejsou tak zásadně dlouhá, aby vás to trápilo delší dobu. Snímek totiž nabízí dostatek podmětů k tomu, aby jste si jej užili i přesto. To co snímek nabízí je totiž místy blbý ale přesto koncentrovaný úlet, který jen tak v českých kinech zase neuvidíte a při kterém se budete bavit zejména na účet absurdity a trefnosti některých momentů. Jednoduše a prostě taková kamarádská estráda, na kterou jste omylem dostali pozvánku. 


Polski film rozhodně není kdoví jak skvělou záležitostí, která by bořila milníky české produkce. Co však přináší je kontroverzní snímek, který vás bude buďto bavit, nebo bude u vás aspirovat na titul kravina roku. Pokud vám humor sedne, pobavíte se víc než dobře i na úkor občasnému až příliš velkému experimentování ze strany jak hereckého tak scenáristického ansámblu. Jako jednorázový experiment říkám ano, napodruhé by podobná sázka ale už vyjít nemusela.     


Parta čtyř známých herců se rozhodla zavzpomínat na svá mladá léta. To vše v experimentálním snímku, který ačkoliv sází na osvědčené berličky k zábavě diváka, funguje v celku i jako originální zábavná komedie postavená na u nás ne zrovna obvyklém mockumentary žánru. Obsahuje však také velké množství chyb a hluchých míst které trošku ztrpčují skoro dvouhodinovou stopáž filmu. Pokud se ovšem naladíte na osobitý humor, bavit se budete i přesto dobře. Pokud vám úvodní dvacetiminutovka nesedne, doporučuji hledat někde jinde. 




Hodnocení: 75%
Koktejl: 
45% Originalita
40% Osobitý humor 
15% Hluchá místa

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Všechno nejhorší | Happy Death Day [50%]

Hororových jednohubek se do roka dostane do kin poměrně dost. Oproti nim se ale právě novinka tohoto týdne Všechno nejhorší rozhodla vyrukovat s poměrně originální premisou. Opisujíc od dnes již kultovní komedie Na Hromnice o den více vrhá hlavní hrdinku do opakujícího se dne, na jehož konci ji čeká boj o holý život. Podařilo se tentokrát opět zabodovat v posledních letech nadmíru úspěšnému producentovi Jasonu Blumovi i s tímto kouskem? A stojí tenhle horor za vaši návštěvu kina?

To | IT (70%)

Nejsem úplně fanouškem hororů, především pak produkce z posledních let, kde je jen málo originálních nápadů a téměř vše je jen oživování starých klišé a remaky kdysi populárních značek. Jeden z nich ovšem už od začátku vyvolával zájem nejednoho hororového skeptika. Tím je remake snímku To na motivy knihy Stephena Kinga. Původní televizní film udělal z Tima Curryho legendu a spousta lidí má dodnes také díky tomuto snímku strach z klaunů. Nyní však přiochází nová verze, kterou dlouhou dobu připravoval režisér Temného případu Cary Joji Fukunaga aby ji pak na povel dostal tvůrce hororu Mama Andy Muschietti, od které se čekaly velké věci. Naplnila tahle hororová novinka svůj potenciál?  

Ztracen v džungli | Jungle

Skutečné příběhy táhnou, zvláště pak ty, u kterých místy zůstává rozum stát na dtím, co všechno někteří lidé dokázali přežít či udělat. Na této vlně se pokouší svézt i jedna z posledních letošních novinek v českých a slovenských kinech, australské drama Ztracen v Džungli, v jehož hlavní roli se objevil Daniel Radcliffe a které mapuje jednu životní etapu dobrodruha Yossiho Ghinsberga. Vyplatí se mezi vánoci vyrazit na tuhle napínavou podívanou nebo je lepší zůstat v klidu doma a užít si raději nějaký ověřený kousek?