Přeskočit na hlavní obsah

Polski film [75%]

Polski film
http://www.csfd.cz/film/288137-polski-film/
http://www.imdb.com/title/tt2197242/


Nevhodný mládeži do 15 let
V kinech ČR od: 12.07.2012 Aerofilms
V kinech SR od: 11.10.2012 ASFK

Režie: Marek Najbrt
Scénář: Robert Geisler, Benjamin Tucek, Marek Najbrt
Hrají: Jan Budař, Tomáš Matonoha, Josef Polášek, Pavel Liška, Marek Daniel, Jana Plodková, Lucie Benešová, Katarzyna Zawadzka, Krzysztof Czeczot, Marcin Kobierski, Kristýna Boková-Lišková, John Malkovich

Spojení slov originální nebo experiment a český film není zrovna obvyklým úkazem v domácí kinodistribuci. Někteří tvůrci nejspíše považují invenci za sprosté slovo a tak dopují do kin převážně předvídatelného humoru i děje, se starými známými, tak nějak pro ty svoje české diváky. Naštěstí je tu pořád pár filmařů, kteří se pokouší dělat film a ne jen sérii dobře známých po sobě jdoucích scének s proměnou rekvizit. Marek Najbrt patří mezi takové tvůrce, o čemž přesvědčil obecenstvo svým snímkem Protektor z roku 2009. Když s ním však spojí síly osobnosti české komediální scény Maronoha, Liška a další, rozhodně to vypadá, že je na co se těšit.    

Čtveřice herců Daniel, Matonoha, Polášek a Liška, odchovaná brněnskou JAMU přichází s nápadem jak oživit jejich uvadající herecké kariéry. Oživí formát svého dávného projektu Komediograf v nové, filmové podobě. O natáčení tohoto filmu pak vznikne dokument. Celý projekt je ovšem náročnější po finanční stránce než se producent Matonoha zprvu domníval a tak musí kývnout na nabídku polské koprodukce která alespoň z části přesune natáčení také do polského Krakova. Nejsou to ale jen zásahy z polské strany, které posunou film na šikmou plochu. V obnovené spolupráci této čtveřice brzy přichází na světlo neuzavřené spory z minulosti.

Ač se to možná z počátku nezdá, Polski film je poněkud těžce uchopitelný snímek, neboť vychází z principů mockumentary žánru, nicméně jakékoliv zaškatulkování filmu není vyloženě na místě. Celé je to totiž stavěné na osobitém humoru této čtveřice, který ačkoliv se pohybuje v rámci klasických bariér české humoru a spoléhá na léty ověřená sprostá slova jako katalyzátor diváckého smíchu, nakonec se vždy vrací do výchozího bodu, kterým je právě osobitost použitého humoru. Jak říká přímo jeden polský expert na český humor, snímek neobsahuje český humor, neobsahuje ani polský, on vlastně není ani vtipný. Tak proč se část publika výborně baví, když druhá část neskutečně trpí? Jednoduše proto, že jako téměř každý experiment, potřebuje Polski film ideální podmínky k tomu aby byl úspěšný. Pokud se tak nenaladíte na vlnu humoru, skrze který si tvůrci dělají srandu skrze několik úrovní až přímo na úroveň diváka a přitom si hrají přímo s filmem samotným, bude pro vás téměř dvouhodinová výprava na natáčení snímku který nikdy nevznikl dalším odpadem české filmové produkce.     

Je tu ovšem také druhá možnost. A to taková, že se naladíte na humor pánů z Brna a budete si užívat jejich eskapády stejně, jako si je oni užívají na plátně. Samozřejmě teď netvrdím, že snímek nemá vyloženě hluchá místa. Ano má a má jich hodně. Naštěstí ovšem nejsou tak zásadně dlouhá, aby vás to trápilo delší dobu. Snímek totiž nabízí dostatek podmětů k tomu, aby jste si jej užili i přesto. To co snímek nabízí je totiž místy blbý ale přesto koncentrovaný úlet, který jen tak v českých kinech zase neuvidíte a při kterém se budete bavit zejména na účet absurdity a trefnosti některých momentů. Jednoduše a prostě taková kamarádská estráda, na kterou jste omylem dostali pozvánku. 


Polski film rozhodně není kdoví jak skvělou záležitostí, která by bořila milníky české produkce. Co však přináší je kontroverzní snímek, který vás bude buďto bavit, nebo bude u vás aspirovat na titul kravina roku. Pokud vám humor sedne, pobavíte se víc než dobře i na úkor občasnému až příliš velkému experimentování ze strany jak hereckého tak scenáristického ansámblu. Jako jednorázový experiment říkám ano, napodruhé by podobná sázka ale už vyjít nemusela.     


Parta čtyř známých herců se rozhodla zavzpomínat na svá mladá léta. To vše v experimentálním snímku, který ačkoliv sází na osvědčené berličky k zábavě diváka, funguje v celku i jako originální zábavná komedie postavená na u nás ne zrovna obvyklém mockumentary žánru. Obsahuje však také velké množství chyb a hluchých míst které trošku ztrpčují skoro dvouhodinovou stopáž filmu. Pokud se ovšem naladíte na osobitý humor, bavit se budete i přesto dobře. Pokud vám úvodní dvacetiminutovka nesedne, doporučuji hledat někde jinde. 




Hodnocení: 75%
Koktejl: 
45% Originalita
40% Osobitý humor 
15% Hluchá místa

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Power Rangers: Strážci vesmíru | Power Rangers [35%]

Strážci vesmíru jsou kulturní fenomén, na kterém vyrůstalo hned několik generací dětí v devadesátých letech. Někoho však napadlo, že po mnoha televizních seriálech, které se natáčí do současnosti, je na čase značku představit v novém filmu, který přiblíží v nové verzi zrod těchto ikonických hrdinů. Film si na starosti vzal Dean Israelite, který si před dvěma lety udělal jméno sci-fi snímkem Projekt minulost. Dokázal představit tuhle látku novým i starým divákům ve velkém stylu nebo jsou Power Rangers: Strážci vesmíru první velký průšvih letošního filmového léta?

Ze zákulisí filmu #5 | Největší komerční průšvihy

Vítejte u dalšího dílu nepravidelné rubriky Ze zákulisí filmu, ve které se čas od času pokouším přiblížit události z pozadí filmového průmyslu, které vrhají na filmovou produkci trochu jiné světlo. Poté, co jsme se v minulých dílech podívali na filmy, které nevznikly a některé lidi to možná zamrzelo, se dnes podíváme na zoubek snímkům, které vznikly, nicméně jejich producenti by nejspíše byli rádi, kdyby tomu tak nebylo. V dnešním článku se totiž budu věnovat takzvaným komerčním bombám nebo propadákům, tedy filmům, které díky obrovským nákladům a mizernému komerčnímu výkonu skončily pro studia jako ztrátové, mnohdy i více jak několik desítek milionů dolarů. Pojďme tedy na to. 

Dunkerk | Dunkirk [85%]

Christopher Nolan má v dnešním hollywoodu postavení asi jako málokdo. I kdyby totiž tenhle brit točil drama o výrobě mouky, asi by to pořád byl jeden z nejočekávanšjích filmů roku.  Díky svojí filmografii, kde doposud nemá špatný film, si totiž může tak trochu diktovat, co vlastně chce dělat a našlo by se jen málo filmových producentů, kteří by mi na jakýkoliv jeho film nedali peníze. Po komiksu a sci-fi, kterým se věnoval posledně, se nicméně rozhodl vydat do válečné vřavy a v jeho novince Dunkerk se vydává do stejnojmenného francouzského městečka, které se stalo dějištěm hned dvou významných událostí během druhé světové války. A jedné z nich, hromadné evakuaci britských vojsk pod kódovým označením Operace Dynamo, se věnuje jeho nový film. Jak si jeden z nejzajímavějších mainstreamových tvůrců poradil s těžkým válečným filmem?