Přeskočit na hlavní obsah

12 let v řetězech | Twelve Years a Slave [80%]

Jako už tradičně každý rok v době před a krátce po udílení cen akademie, lépe známých pod názve Oscar, i letos se v rámci tohoto blogu pokusím zhodnotit co největší množství snímků, které mají tento rok největší šance odnést si 2. března z Dolby Theatre v Los Angeles zlatou sošku. Jedním z ních je i snímek 12 let v řetězech režiséra Steva McQueena, který se do kin podíval naposledy před dvěma lety se špičkovým snímkem Stud a který si vysloužil hned devět nominací. Snímek 12 let v řetězech je založen na skutečných událost sepsaných v memoáru Solomona Northupa, který byl jako svobodný američan černé pleti unesen a prodán do otroctví kde strávil dlouhých 12 let pod bičem otrokářů. Snímek od prvních projekcí v zahraničí provází aura vydařeného biografického snímku plného skvělých hereckých výkonů, který je však pro některé diváky příliš velkým soustem a tak se objevují i extrémní názory jako "otrokářské porno". Jak vydařený je ovšem tento snímek, který vstupuje od 23. ledna také do českých kin?

Solomon Northup (Chiwetel Ejiofor) se narodil jako svoboný člověk. Bohužel během jeho života stále probíhalo otroctví na území Ameriky a bylo běžnou praxí, že byli právě sovobodní černoši ze severu unešeni a prodáni do otroctví. Tento osud potkal naneštěstí i Solomona, který byl podveden dvěma otrokáři a prodán na jih jako otrok s názvem Platt. Jelikož v té době pro otroky platila drsná pravidla a bylo s nimi nakládáno jako s majetkem, nezmůže se i svobodný člověk na nic. Solomon tedy musí doufat, že jednoho dne dostane příležitost dokázat kým je a shledat se tak zpět se svojí rodinou. Inspirativní příběh afroamerického otroka kterého se jako jednoho z mála unesených svobodných černochů podařilo zachránit z otroctví...    


Málokdo by čekal, že Steve McQueen přijde s něčím běžným. Tvůrce se vyprofiloval jako osobitý režisér dodržující mnohdy surovou vizi svých příběhů a 12 let v řetězech toho není vyjímkou. Mnohdy sice svojí snahou navodit co nejlepší dobovou atmosféru zachází možná až příliš daleko, nicméně ani velmi drobné přešlapy nedokáží zabrzdit jinak výborně napsaný snímek, kde prim hrají emoce vycházející z kontrastu dnešní společnosti a doby tuhého otrokářství v Severní Americe.

To na čem však tento snímek staví nejvíce, jsou oslnivé herecké výkony drtivé většiny zůčastněných, i jedinců v relativně drobných rolích. Ať už si ale pochvalu zaslouží spousta hereckých talentů kteří se zde objeví, v hlavě vám nakonec zůstanou neskutečné výkony trojice Chiwetel Ejiofor, Michael Fassbender a Lupita Nyong'o, kteří si naprosto po právu odnesli nominaci na cenu akademie. Lupita Nyong'o coby Patsey předvádí velmi emocionálně silnou roli a Chiwetel Ejiofor ze sebe jako hlavní hrdina Solomon Northup doslova vytahuje úplně všechno a zvláště v pozdějších fázích příběhu jeho procítěný herecký projev dodává celému vyznění snímku pomyslný punc kvality. Nicméně čím jsem byl doslova strhnut je způsob, jakým se Michael Fassbender položil do role surového otrokáře. Jeho impozantní zachycení až psychotického charakteru Edwina Eppse se raketově katapultuje do jednoho z nejlepších hereckých výkonů jeho kariéry.

Kdo si naopak zaslouží pomyslný pohlavek je Hans Zimmer. Oblíbený hudební skladatel filmové hudby se znatelně začíná v posledních letech opakovat a invence v jeho dílech začíná být nedostatek. Bohužel jeho zvuková složka k této adaptaci není žádnou vyjímkou. Jeho hudební doprovod místy působí až jako docela špatný vtip, když naprosto bezmyšlenkovitě kopíruje více či méně známé motivy a kombinuje jej do jednoho neustále opakovaného motivu, který více než cokoliv jiného připomíná komornější variaci na jeho hudební doprovod k filmu Počátek. Nemluvě o tom, že jeden dominantní hudební motiv (nepočítám teď digetickou hudbu která se na této ploše objeví) na více jak dvě hodiny snímku není zrovna tím nejlepším řešením a přijde už při sedmém nebo osmém opakování docela jako velmi nucené emoční vydírání.   


Pokud však pomineme drobné zádrhely po cestě, trochu možná až zbytečně natahovaných snah o dodatečné protlačení osobního hlediska postav a docela odbitý hudební doprovod který v některých momentech slušněji řečeno úplně nesedí, dostává se do českých a slovenských kin jeden z velmi významných snímků, kterého hlavní silou je emiconálně angažovaný příběh z historie, který jen dokládá to, jak si naši předkové hráli na civilizované jedince. Nejedná se o naprosto ultimátní záležitost a možná by se dalo čekat od Stevea McQueena i ještě o chlup více, každopádně snímek nabízí dostatčné množství argumentů, proč mu věnovat přes dvě hodiny vašeho života. A když už nic jiného, koncentrací hereckého talentu se mu takhle začátkem roku jen máloco vyrovná.   


Steve McQueen a jeho epizoda z historie amerického otroctví. Velmi působivý portrét muže, který musel snést nepředstavitelné nástrahy života aby obhájil své právo na svobodný život, je rozhodně jedním z emocionálně nejsilnějších filmů letošní zímy/jara. Neskutečné výkony celého ansámblu, především pak Chiwetel Ejiofor, Michael Fassbender a Lupita Nyong'o jen podtrhují vyjímečné kvality snímku i přesto, že si McQueen občas vybírá slabší chvilku a Hans Zimmer předvádí docela bídné vykrádání sebe sama, které navíc divákovi předhazuje i  docela nevhodnou dobu. I přesto je ale 12 let v řetězech silným příběhem o tom, jak fungovala naše rádoby civilizovaná společnost v historii a jak velkou oběť někteří lidé museli podstoupit.   
 Koktejl:
40% Otroctví
30% Historická amerika
30% Silné herecké výkony

12 let v řetězech
(Twelve Years a Slave, 12 rokov otrokom)
Drama / Životopisný / Historický
USA, 2013, 134 min

Režie: Steve McQueen
Předloha: Solomon Northup (kniha)
Scénář: Steve McQueen, John Ridley
Kamera: Sean Bobbitt
Hudba: Hans Zimmer
Hrají: Chiwetel Ejiofor, Dwight Henry, Bryan Batt, Michael Fassbender, Brad Pitt, Benedict Cumberbatch, Paul Dano, Taran Killam, Scoot McNairy, Ruth Negga, Garret Dillahunt, Paul Giamatti, Sarah Paulson, Michael Kenneth Williams, Alfre Woodard, Adepero Oduye, Quvenzhané Wallis, Lupita Nyong'o, Bill Camp, Chris Chalk

Mládeži přístupný
V kinech ČR od: 23.01.2014 Bontonfilm CZ
V kinech SR od: 23.01.2014 Bontonfilm SK

http://www.csfd.cz/film/304544-12-let-v-retezech/
http://www.imdb.com/title/tt2024544/




Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room. Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku Wind River z minulého roku?

Avengers: Endgame

Největší filmová událost posledních let je tady. Završení plánů Marvelu, které začaly v roce 2008 a zároveň také rozuzlení příběhu, který přesně před rokem přišel do kin v Avengers: Infinity War. Ano, Avengers: Endgame dnešním dnem vstupuje do českých a slovenských kin a s ním také konec jedné éry. Je nad slunce jasné, že film samotný bude událost srovnatelná snad jen se závěry těch největších filmových sérií historie. Jak se ale Marvelu podařilo uzavřít celé ty roky budování a dospěl celý ten propojený příběh na pozadí do zaslouženě povedeného konce?

Složka 64 | Journal 64

Severské kriminálky se těší dlouhodobé oblibě a to ať již se jedná o knižní nebo filmové počiny. O sérii Oddělení Q od Jussi Adler-Olsena to platí dvojnásob. Knižní předlohy už několikátý rok patří mezi žánrové bestsellery a série jejich filmových adaptací zraje s každým dílem. Nyní se do kin vydává již čtvrté pokračování s názvem Složka 64, které se s poměrně aktuálním tématem pokusí navázat na úspěchy dílů předešlých. A pokud vám tahle série doposud unikala, není lepší čas tento nedostatek napravit.