Přeskočit na hlavní obsah

47 róninů | 47 Ronin [55%]

Cesta snímku 47 Róninů na stříbrné plátno připomínala docela bolestný porod. Projekt oznámený v roce 2008 trápilo přešvihnutí rozpočtu, několikaměsíční přetáčky a odklady až tenhle předražený blockbuster zakotvil v distribuci o letošních vánocích (u nás o pár dní později). Kdo by se o vánocích nešel podívat na partu 47 samurajů, kteří na konci svého dobrodružství spáchají sebevraždu. 47 Róninů si s sebou nese pověst neúspěšného propadáku, který před investory odepsalo i domovské studio. Je ale tahle asijská fantasy opravdu tak špatná?   


Když byl ještě mladý, Kai byl nalezen skupinou samurajů lorda Asana. Na jeho rozkaz byl mladík ušetřen a i když byl jako míšenec vykázán z prostorů hradu,  začal sloužit rodině lorda Asana. O několik let později, pořádá na svém panství lord Asana turnaj pro samotného šoguna, při kterém je však očarován mocnou čarodějkou a pokusí se o vraždu lorda ze sousedního panství lorda Kira. Za to, že se v době míru pokusil vzít život, je potrestán trestem smrti a jeho samurajové jsou označeny za roniny, samuraje bez pána. Vrchní samuraj Ôishi však ví jak to bylo a plánuje i přes výslovný zákaz šoguna krvavou pomstu. Na pomoc si bere loajální samuraje svého zrazeného pána a také Kaie, jehož život před tím, než jej našli samurajové, se začíná odkrývat čím blíž jsou jeiich cíli.      

Řekněme si to narovinu, 47 róninů není dobrý film. Není však ani tou zdrcující totální prohrou, jakou se z něj snaží udělat někteří kritici a recenzenti. V konečném důsledku není totiž tato rádoby freska japonské kultury v americkém blockbusterovém balení ničím jiným, než jen průměrnou fantasy ve všech ohledech, která více než na cokoliv doplácí na to, že se snaží zalíbit všem a tak finanční manko ve formě přestřeleného a překročeného rozpočtu který čítál i s masivní sumou za marketing film kolem 200 mega.

Kdyby se totiž tento snímek tolik nesnažil být další velkolepou popcornovou akční podívanou s vůní asie, trochu zkomorněl a scénář dostal na starosti někdo schopnější než autor scenárů posledních dílů Rychle a zběsile Chris Morgan, kterému logické uvažování a uvěřitelnost postav říká asi tolik, co mě stav zemědělství v Chile a Peru, mohl z toho být daleko zajímavější snímek, který mohl mířit poměrně vysoko. Dříve než však do filmu začalo studio přidávat důraz na postavu Keanu Reevese a začalo rapidně obohacovat děj o klasické blockbusterové kličky daleko za hranice komorního příběhu zrazených samurajů na cestě za pomstou, který měl být přiikořeněný magií a fantasy, přišel opravdu odfláknutý scénář. Chris Morgan a Hossein Amini totiž v rámci necelých dvou hodin předvádějí scénáristicky jednu hovadinu za druhou, takže veškerou vážnost strhají mizerné dialogy, ploché postavy zavánějící nuceností a završuje to celé originální znění, ve kterém anglický dabing většině postav jednoduše nesedí, proč by také ano. 

Na druhou stranu ale zase snímek nabízí několik drobností, které jej udržují na té pozitivnější části v blízkosti oblasti průměrnosti. Digitální triky nejsou tak šíleně špatné (nebo spíše by snesly ještě dost práce ale v podobné cenové kategorii jsme nedávno viděli ještě daleko horší práci, zdravím druhého Hobita), kamera je většinu času solidní a výprava má také svě světlé stránky. Především je to ale velmi solidní hudební doprovod Ilana Eshkeriho, který sice nepřínáší zhola nic nového, nicméně v rámci možností funguje dokonale. 

Co tedy říci závěrem k tomuto problémovému blockbusteru? 47 róninů rozhodně není špičkovou fantasy. Toto asijským kořením ovoněné fantasy je hloupá americká sonda do japonské kultury, která sama o sobě vlastně neví čím chce být, přičemž během svého času na plátně neobratně dupe po japonských tradicích a kultuře jako posmylný slon v japonském porcelánu. Pominu-li ale fakt, že je snímek vyhnán do úrovně hloupého komerčního blockbusteru, jako nenáročné fantasy docela funguje. V rámci necelých dvou hodin jsem se ani na minutu nenudil i přesto, že prolog příběhu zabere dobrou třetinu filmu. I přes veškeré hlouposti a nucenosti je tak 47 róninů docela snesitelnou podívanou, u které budou lidé s úzkou vazbou na asijskou kulturu skřípat zubama, a ti ostatní ji přežijí bez zásadnějších trvalých následků.  

Neo a jeho parta samurajů nesamurajů vyráží na cestu za pomstou v krutě popcornem vyhoněné amerikanizované verzi japonské legendy. Problémový snímek to sice schytal kde mohl, nicméně já bych to neviděl až tak černě. O tom, že by Chris Měl dostat lopatou po hlavě aby se mu rozsvítilo jsem se vyjadřoval už v případě šestého Rychle a zběsile. Pominu-li naprosto nelogické díry ve scénáři a jeho hloupost a odfláknutost, dostává se k nám do distribuce průměrné (s přivřenýma očima lehoulice nad průměr) fantasy, které se tváří jako že znásilňování japonské kultury a legend je docela zábava. Výprava je solidní, kamera taky a Ilan Eshkeri k tomá hudebně rozhodně co zajímavého říct, takže nakonec proč ne.  
 Koktejl:
30% Nucený blockbuster
40% Komorní amerikanizovaná verze japonské legendy
20% Hloupý scénář
10% Neo
 

47 Róninů
(47 Ronin, 47 Roninov)
Akční / Drama / Fantasy / Dobrodružný
USA, 2013, 119 min

Režie: Carl Rinsch
Scénář: Hossein Amini, Chris Morgan
Kamera: John Mathieson
Hudba: Ilan Eshkeri
Hrají: Keanu Reeves, Tadanobu Asano, Rinko Kikuči, Cary-Hiroyuki Tagawa, Yorick van Wageningen, Hirojuki Sanada, Togo Igawa, Džin Akaniši, Kó Šibasaki, Min Tanaka

Mládeži přístupný
V kinech ČR od: 02.01.2014 CinemArt
V kinech SR od: 02.01.2014 Barracuda Movie

http://www.csfd.cz/film/287719-47-roninu/
http://www.imdb.com/title/tt1335975/





Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Doom Annihilation

Pamatujete si na filmového Dooma, který do kin vtrhl před čtrnácti roky a také se z převážné části natáčel u nás? Že ne? Kdo by se divil, tahle videoherní adaptace se zařadila po právu do zástupu braků, které se snažily prodat slavnou videoherní značku na stříbrná plátna tím co možná nejlacinějším způsobem. Ano původní film Doom z roku 2005 měl sice pár zajímavých nápadů, každopádně, jich bylo zatraceně málo na to, aby stály za další shlédnutí. Loni ovšem někoho napadlo se pustit do dalšího pokusu, které se v některých sektorech prodává jako druhý díl, aniž by měl cokoliv vyjma předlohy a názvu cokoliv společného s původním filmem, ve kterém se mimo jiné objevili i Karl Urban a Dwayne Johnson. Doom Annihilation se za pár dní podívá do digitální distribuce po celém světě a já se vám pokusím na následujících řádcích přiblížit, proč by vás to mělo nechat absolutně chladnými. 

Joker

Jen málokterá komiksová postava je tak ikonická, jako jeden z nejznámějších záporáků z komiksového univerza Joker, který desítky let zatápí především Batmanovi. Na filmová plátna se tento psychopatický klaun dostal již v několika podobách, v aktuální novince Joker se na jeho zrod zkouší režisér Todd Phillips podívat z trochu jiného úhlu. A ať už si myslíte, že je v dnešní době už překomiksováno nebo ne, tenhle ten kousek by vám rozhodně neměl utéct. Veškerá ta šuškanda okolo filmu, jenž si odbyl premiéru na festivale v Benátkách má totiž svoje opodstatnění. Tohle totiž není váš běžný komiksový flák pro celou rodinu... 

Tenkrát v Hollywoodu | Once Upon a Time in Hollywood

Quentin Tarantino se vrací do kin se svým devátým filmem. Hvězdami nabitý snímek Tenkrát v Hollywoodu se vydává do hlavního města amerického filmu v roce 1969, kdy byla na obzoru hrůzná událost, za kterou stál Charles Manson. Trochu jiný pohled na události ze skutečného světa se v další ódě na filmové klasiky let minulých pokusí Tarantino představit divákům se své skoro tříhodinové novince točící se okolo upadající kariéry velké filmové a televizní hvězdy... A vynést nějaký konečný verdikt nad jeho devátým filmem se ukázalo jako docela obtížný úkol.