Přeskočit na hlavní obsah

Transcendence [30%]

Koncem léta by se na domácí trh s Bluray a DVD měl dostat jeden z největších průšvihů posledních let, sci-fi od dvorního kameramana Christophera Nolana Wallyho Pfistera Transcendence. Tenhle celkem hvězdně obsazený snímek pohořel neskutečným způsobem jak u kritiků, tak v kinech a ani já jsem se mu nestihl věnovat tady na blogu, když se dostal v půlce dubna do českých kin. A tak jsem se na jeho kvality trochu blíže rozhodl zaměřit nyní, těsně předtím než uděří další velké hity tohoto léta. Tak tedy, jak tenhle výlet do světa nového druhu umělé inteligence ve skutečnosti dopadl? 

Vědec Will Caster (Johnny Depp) pracuje se svojí manželkou Evelyn (Rebecca Hall) na novém druhu umělé inteligence. Je jednou ze špiček svého oboru, nicméně pro jejich projekt s označením PiNN nemají tolik peněz, kolik by potřebovali a tak se vydávají na konferenci, kde se snaží zlákat nové investory do tohoto projektu. Dobu konference si ovšem vybere teroristická organizace RIFT jako čas pro vykonání několika na sobě závislých teroristických útoků, které mají za cíl posunout výzkum v tomto oboru o několik desítek let zpět. Během útoku je ovšem ozářenou kulkou zraněn i Will a zbývá mu tak jen několik týdnů života. Jediným způsobem jak by se dala zachránit jeho geniální mysl je experimentální spojení s umělou inteligencí PiNN. Tento krok sev šak nesetká s pochopením... 

Popravdě, jsem beze slov a nevím moc pořádně kde začít. Vážně jsem chtěl Transcendence bránit a říct, že veškeré ty drsné soudy na adresu tohot snímku jsou přehnané a tak vůbec. To bohužel ale s čistým svědomím udělat jednoduše nemůžu. Pokud se totiž film propaguje jako chystrý blockbuster, který rozebírá jednu z nejpalčivějších otázek poslední doby, a přitom skončí jako tupé výplachové béčko s více chybama, než obsahuje diktát propadnuvšího páťáka, nelze jej obhajovat jakýmkoliv argumentem. 

Wally Pfister natočil totiž, dle scénáře taktéž debutanta Jacka Paglena, jedno z nejhloupějších áčkových scifi za poslední dobu. Když se totiž logikou některých chování postav či dějových zvratů scénář přibližuje kvalitám snímků jako Poslední vládce větru či Bojiště Země, je to zkrátka průser nevídaných rozměrů. Až se těžko představuje fakt, že scénář k tomuto filmu ležel nějakou dobu na tzv. blacklistu, tedy seznamu nejlepších nerealizovaných scénářů (tedy místo odkuď pochází například scénáře filmů jako Králova řeč, 50/50, Juno, Milionář z chatrče nebo Argo). Na druhou stranu by ovšem bylo trochu krátkozraké ze všeho vinit jen scénář, který je hloupý, bere se nadmíru seriozně, je plný nelogičností jako nic jiného a motiv deus ex machina v mnoha variacích má za svůj každodenní chléb. Má ovšem na mizerném výsledku lví podíl. 

Pfister se totitž ve svém debutu snaží působit jako další Chritopher Nolan (přeci jen stál za kamerou u vzniku všech jeho snímků od Mementa až po Temný rytíř povstal), což mu ani trochu nejde a jde to citelně vidět. Ony dlouhé, atmosferické a řemeslně perfektně zvládnuté záběry neodpovídají tomu, co se v nich děje. Ať už totiž hovadinu zabalíte do jakéhokoliv blyštivého papíru a dáte na to sedm mašlí, v jádru to bude pořád hovadina. Formální stránka je naopak ale tím asi jediným, co si zaslouží pochvalu. Možná vlastně ještě Paul Bettany, který se jako jediný netváří jak na nácviku venkovského divadla. V porovnání s neskutečně otrvanou Rebeccou Hall je ten kontrast až příliš viditelný. Ono se ale asi moc dobře nehraje, když vaše postava dělá jedno debilní rozhodnutí za druhým a její chování je spíše mechanické než lidské. To už je lidštější výkon herec-počítače Johnnyho Deppa.

Ne vážně ne, nebudu se dál babrat v tomhle vyloženě nepovedeném filmu a nějak s to pokusím shrnout. Transcendence je špatný film. Je tak špatný, že v trailerech musí docela zhovadilým způsobem klamat diváka, který pak dojde v kině / doma u počítače či televize k docela nepříjemnému prozření. Ve výsledku nedostanete totiž smysluplný akční blockbuster s parádní tématikou a hluboce zamyšlenou rovinou, nicméně téměř dvě hodiny plácání se na souši bez ladu a skladu, bez jakéhokoliv smysluplného vývoje a s tak bezduše tupým finále, že to snad ani možné není. Akci zde nehledejte, stejně tak jako jakoukoliv zásadní sci-fi podívanou. A ani herecké obsazení tentokrát nestojí za to, ztratit u téhle pecky dvě hodiny svého života. Není ani totiž tak blbá, aby začala být zábavná, je prostě jen blbá.     

Ne vážně ne. Už dlouho si nepamatuju, že by mě nějaký film takhle vyloženě naštval. Transcendence skrývala neskutečný potenciál na to, být konečně zase jednou přemýšlivým sci-fi, které se pustí do ožehavého tématu a ještě jej ze zadu bude jistit spousta kvalitních herců s marketingovým potenciálem. A co z toho nakonec vylezlo? Hloupá a do nepříjemné míry rádoby seriozní ptákovina plná nelogických, otravných a špatně zahraných charakterů, která stojí na neskutečně mizerném scénáři, který logiku neviděl ani z projíždějícího rychlíku. Zase pro jednou byli chuligáni po zásluze potrestáni a tahle sranda zaslouženě v kinech vyhořela. Není to naneštěstí ani tak špatné, aby to začalo být vtipné. Je to jen špatné. Hodně špatné. 
 Koktejl: 
50% Umělá inteligence
50% Umělá demence

Transcendence
(Transcendencia)
Sci-Fi / Akční / Drama / Thriller
USA / Velká Británie, 2014, 120 min

Režie: Wally Pfister
Scénář: Jack Paglen
Kamera: Jess Hall
Hudba: Mychael Danna
Hrají: Johnny Depp, Morgan Freeman, Kate Mara, Rebecca Hall, Cillian Murphy, Paul Bettany, Cole Hauser, Cory Hardrict, Olivia Dudley, Clifton Collins Jr., Luce Rains, Wallace Langham, Chad Brummett, Josh Stewart

Nevhodný mládeži do 12 let
Česko V kinech od: 17.04.2014 Bontonfilm CZ
Slovensko V kinech od: 17.04.2014 Bontonfilm SK

http://www.csfd.cz/film/329244-transcendence/
http://www.imdb.com/title/tt2209764/





Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Zabiják & bodyguard | The Hitman's Bodyguard [75%]

Akční komedie ještě nevymřely! Populární žánr především v devadesátých letech to měl v posledních letech docela těžké, nicméně díky několika kasovně úspěšným projektům posledních let se i tomuto žánru daří alespoň párkrát do roka dostat do kina. V nabídce filmových novinek v kině tak od 17. srpna najdete právě jednoho takového čistokrevného zástupce - Zabiják & bodyguard. Snímek od režiséra Expendables: Postradatelní 3Red Hill: Krvavý zapadákov se rozhodl vsadit na poměrně originální ale nesmírně účinnou reklamní kampaň, ve které si tak trochu utahoval z dnes již legendárního Osobního strážce s Kevinem Costnerem. Dokáže ale bavit i na ploše dvou hodin?    

Všechno nejhorší | Happy Death Day [50%]

Hororových jednohubek se do roka dostane do kin poměrně dost. Oproti nim se ale právě novinka tohoto týdne Všechno nejhorší rozhodla vyrukovat s poměrně originální premisou. Opisujíc od dnes již kultovní komedie Na Hromnice o den více vrhá hlavní hrdinku do opakujícího se dne, na jehož konci ji čeká boj o holý život. Podařilo se tentokrát opět zabodovat v posledních letech nadmíru úspěšnému producentovi Jasonu Blumovi i s tímto kouskem? A stojí tenhle horor za vaši návštěvu kina?

To | IT (70%)

Nejsem úplně fanouškem hororů, především pak produkce z posledních let, kde je jen málo originálních nápadů a téměř vše je jen oživování starých klišé a remaky kdysi populárních značek. Jeden z nich ovšem už od začátku vyvolával zájem nejednoho hororového skeptika. Tím je remake snímku To na motivy knihy Stephena Kinga. Původní televizní film udělal z Tima Curryho legendu a spousta lidí má dodnes také díky tomuto snímku strach z klaunů. Nyní však přiochází nová verze, kterou dlouhou dobu připravoval režisér Temného případu Cary Joji Fukunaga aby ji pak na povel dostal tvůrce hororu Mama Andy Muschietti, od které se čekaly velké věci. Naplnila tahle hororová novinka svůj potenciál?