Přeskočit na hlavní obsah

Transcendence [30%]

Koncem léta by se na domácí trh s Bluray a DVD měl dostat jeden z největších průšvihů posledních let, sci-fi od dvorního kameramana Christophera Nolana Wallyho Pfistera Transcendence. Tenhle celkem hvězdně obsazený snímek pohořel neskutečným způsobem jak u kritiků, tak v kinech a ani já jsem se mu nestihl věnovat tady na blogu, když se dostal v půlce dubna do českých kin. A tak jsem se na jeho kvality trochu blíže rozhodl zaměřit nyní, těsně předtím než uděří další velké hity tohoto léta. Tak tedy, jak tenhle výlet do světa nového druhu umělé inteligence ve skutečnosti dopadl? 

Vědec Will Caster (Johnny Depp) pracuje se svojí manželkou Evelyn (Rebecca Hall) na novém druhu umělé inteligence. Je jednou ze špiček svého oboru, nicméně pro jejich projekt s označením PiNN nemají tolik peněz, kolik by potřebovali a tak se vydávají na konferenci, kde se snaží zlákat nové investory do tohoto projektu. Dobu konference si ovšem vybere teroristická organizace RIFT jako čas pro vykonání několika na sobě závislých teroristických útoků, které mají za cíl posunout výzkum v tomto oboru o několik desítek let zpět. Během útoku je ovšem ozářenou kulkou zraněn i Will a zbývá mu tak jen několik týdnů života. Jediným způsobem jak by se dala zachránit jeho geniální mysl je experimentální spojení s umělou inteligencí PiNN. Tento krok sev šak nesetká s pochopením... 

Popravdě, jsem beze slov a nevím moc pořádně kde začít. Vážně jsem chtěl Transcendence bránit a říct, že veškeré ty drsné soudy na adresu tohot snímku jsou přehnané a tak vůbec. To bohužel ale s čistým svědomím udělat jednoduše nemůžu. Pokud se totiž film propaguje jako chystrý blockbuster, který rozebírá jednu z nejpalčivějších otázek poslední doby, a přitom skončí jako tupé výplachové béčko s více chybama, než obsahuje diktát propadnuvšího páťáka, nelze jej obhajovat jakýmkoliv argumentem. 

Wally Pfister natočil totiž, dle scénáře taktéž debutanta Jacka Paglena, jedno z nejhloupějších áčkových scifi za poslední dobu. Když se totiž logikou některých chování postav či dějových zvratů scénář přibližuje kvalitám snímků jako Poslední vládce větru či Bojiště Země, je to zkrátka průser nevídaných rozměrů. Až se těžko představuje fakt, že scénář k tomuto filmu ležel nějakou dobu na tzv. blacklistu, tedy seznamu nejlepších nerealizovaných scénářů (tedy místo odkuď pochází například scénáře filmů jako Králova řeč, 50/50, Juno, Milionář z chatrče nebo Argo). Na druhou stranu by ovšem bylo trochu krátkozraké ze všeho vinit jen scénář, který je hloupý, bere se nadmíru seriozně, je plný nelogičností jako nic jiného a motiv deus ex machina v mnoha variacích má za svůj každodenní chléb. Má ovšem na mizerném výsledku lví podíl. 

Pfister se totitž ve svém debutu snaží působit jako další Chritopher Nolan (přeci jen stál za kamerou u vzniku všech jeho snímků od Mementa až po Temný rytíř povstal), což mu ani trochu nejde a jde to citelně vidět. Ony dlouhé, atmosferické a řemeslně perfektně zvládnuté záběry neodpovídají tomu, co se v nich děje. Ať už totiž hovadinu zabalíte do jakéhokoliv blyštivého papíru a dáte na to sedm mašlí, v jádru to bude pořád hovadina. Formální stránka je naopak ale tím asi jediným, co si zaslouží pochvalu. Možná vlastně ještě Paul Bettany, který se jako jediný netváří jak na nácviku venkovského divadla. V porovnání s neskutečně otrvanou Rebeccou Hall je ten kontrast až příliš viditelný. Ono se ale asi moc dobře nehraje, když vaše postava dělá jedno debilní rozhodnutí za druhým a její chování je spíše mechanické než lidské. To už je lidštější výkon herec-počítače Johnnyho Deppa.

Ne vážně ne, nebudu se dál babrat v tomhle vyloženě nepovedeném filmu a nějak s to pokusím shrnout. Transcendence je špatný film. Je tak špatný, že v trailerech musí docela zhovadilým způsobem klamat diváka, který pak dojde v kině / doma u počítače či televize k docela nepříjemnému prozření. Ve výsledku nedostanete totiž smysluplný akční blockbuster s parádní tématikou a hluboce zamyšlenou rovinou, nicméně téměř dvě hodiny plácání se na souši bez ladu a skladu, bez jakéhokoliv smysluplného vývoje a s tak bezduše tupým finále, že to snad ani možné není. Akci zde nehledejte, stejně tak jako jakoukoliv zásadní sci-fi podívanou. A ani herecké obsazení tentokrát nestojí za to, ztratit u téhle pecky dvě hodiny svého života. Není ani totiž tak blbá, aby začala být zábavná, je prostě jen blbá.     

Ne vážně ne. Už dlouho si nepamatuju, že by mě nějaký film takhle vyloženě naštval. Transcendence skrývala neskutečný potenciál na to, být konečně zase jednou přemýšlivým sci-fi, které se pustí do ožehavého tématu a ještě jej ze zadu bude jistit spousta kvalitních herců s marketingovým potenciálem. A co z toho nakonec vylezlo? Hloupá a do nepříjemné míry rádoby seriozní ptákovina plná nelogických, otravných a špatně zahraných charakterů, která stojí na neskutečně mizerném scénáři, který logiku neviděl ani z projíždějícího rychlíku. Zase pro jednou byli chuligáni po zásluze potrestáni a tahle sranda zaslouženě v kinech vyhořela. Není to naneštěstí ani tak špatné, aby to začalo být vtipné. Je to jen špatné. Hodně špatné. 
 Koktejl: 
50% Umělá inteligence
50% Umělá demence

Transcendence
(Transcendencia)
Sci-Fi / Akční / Drama / Thriller
USA / Velká Británie, 2014, 120 min

Režie: Wally Pfister
Scénář: Jack Paglen
Kamera: Jess Hall
Hudba: Mychael Danna
Hrají: Johnny Depp, Morgan Freeman, Kate Mara, Rebecca Hall, Cillian Murphy, Paul Bettany, Cole Hauser, Cory Hardrict, Olivia Dudley, Clifton Collins Jr., Luce Rains, Wallace Langham, Chad Brummett, Josh Stewart

Nevhodný mládeži do 12 let
Česko V kinech od: 17.04.2014 Bontonfilm CZ
Slovensko V kinech od: 17.04.2014 Bontonfilm SK

http://www.csfd.cz/film/329244-transcendence/
http://www.imdb.com/title/tt2209764/





Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Avengers: Endgame

Největší filmová událost posledních let je tady. Završení plánů Marvelu, které začaly v roce 2008 a zároveň také rozuzlení příběhu, který přesně před rokem přišel do kin v Avengers: Infinity War. Ano, Avengers: Endgame dnešním dnem vstupuje do českých a slovenských kin a s ním také konec jedné éry. Je nad slunce jasné, že film samotný bude událost srovnatelná snad jen se závěry těch největších filmových sérií historie. Jak se ale Marvelu podařilo uzavřít celé ty roky budování a dospěl celý ten propojený příběh na pozadí do zaslouženě povedeného konce?

Složka 64 | Journal 64

Severské kriminálky se těší dlouhodobé oblibě a to ať již se jedná o knižní nebo filmové počiny. O sérii Oddělení Q od Jussi Adler-Olsena to platí dvojnásob. Knižní předlohy už několikátý rok patří mezi žánrové bestsellery a série jejich filmových adaptací zraje s každým dílem. Nyní se do kin vydává již čtvrté pokračování s názvem Složka 64, které se s poměrně aktuálním tématem pokusí navázat na úspěchy dílů předešlých. A pokud vám tahle série doposud unikala, není lepší čas tento nedostatek napravit. 

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room. Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku Wind River z minulého roku?