Přeskočit na hlavní obsah

Proti vlastní krvi | Trespass Against Us [50%]


Dvorní režisér The Chemical Brothers a převážně seriálový řemeslník Adam Smith se letos poprvé představuje v hrané celovečerní tvorbě se snímkem Proti vlastní krvi, který si po několika festivalech v minulém roce našel cestu i do české kinodistribuce. Má tohle drama o společenské spodině s Michaelem Fassbenderem a Brendanem Gleesonem v hlavních rolích co nabídnout?   




Chad (Michael Fassbender) se již nějakou dobu snaží vymanit z moci svého otce Colbyho (Brendan Gleeson). Ten udržuje pojízdnou komunitu společenské spodiny, která žije dlouhodobě na hraně zákona, často i za ní. Byť Chad sám v tomhle prostředí vyrůstal, není to to, co by chtěl do budoucna pro svého syna. Zatímco se tak stále podílí na drobných loupežích a vykrádačkách, aby uživil sebe a svoji rodinu, spřádá plány, jak se osamostatnit a svoji rodinu vymanit ze spárů svého otce. Jak ovšem dobře předpovídá, ten podobnou novinku nepřijme zrovna s nadšením... 

Tématika kočovných chmatáků a budižkničemů není ničím novým, přesto snímek Proti vlastní krvi nabízel příslib přeci jen něčeho trochu zajímavějšího, než hodiny a půl ve společnosti sociální spodiny a budování něčeho, co vlastně ani nepřijde. Jistě, v tomhle případě hodně závisí na osobních preferencích a někomu tahle pomalu stavěná  vrstvená dramatická sonda do života společenských vyvrhelů může zrovna sednout naprosto perfektně. Já ovšem nejsem jedním z těchto lidí.  

To co totiž snímek Proti vlastní krvi je totiž víceméně tuctové drama, jehož postavy i samotný děj skrývá potenciál k tomu být něco víc, než jen dalším utahaným dramatem, přesto však tento potenciál nikdy naplno nevyužívá. Zajímavé postavy otce a syna nejsou nikdy rozvinuty nad rámec prvotních náznaků a jejich akce v rámci filmu působí spíše až epizodně, než jako nějaký ucelený sled událostí. Ve filmu navíc proběhne hned několik momentů, kdy se člověk tak trochu musí sám sebe zeptat, "o čem tenhle film teda vlastně je?"

Tohle totiž není ani slušná festivalovka, natož aby to zaujalo většinového diváka. Nad rámec známých tváří totiž film nemá ve výsledku moc co nabídnout než jen dramatickou rutinu s jedním dvěma zajímavými nápady, které jsou ovšem utopeny v náloži nepříliš zajímavého a tuctového dramatu, kde nejzajímavějšími prvky jsou absurdity ze života téhle kriminální kočovné komunity. 

Snímek ostatně nezachraňuje ani audiovizuální stránka, kde kamera Španěla Eduarda Grau (který je mimo jiné zodpovědný za působivý Dárek) má sice místy co nabídnout, od The Chemical Brothers, kteří se postarali o soundtrack k filmu, by člověk po skvělé kompozici ke snímku Hanna čekal přeci jen něco víc. Film spíše než aby hudbu nějak výrazněji využíval, ji po většinu času vcelku upozaďuje. 

Pokud tedy jsou tyhle dramata vaší krevní skupinou, asi vám nemá moc smysl snímek Proti vlastní krvi moc rozmlouvat.  Vy ostatní návštěvu raději zvažte. V rámci hodiny a půl na vás totiž čeká možná až přílišná žánrová rutina, kterou vytrhává z letargie snad jen dvojice výrazných hereckých osobností v hlavní roli. Nic víc než jen solidně zahranou rutinu v poměrně duném hodinu a půl dlouhém balení však od téhle novinky nečekejte. .
         
Adam Smith ve svém celovečerním hraném debutu natočil až překvapivě nezajímavou nudu. Jistě, studie společenské spodiny s dvěma výraznými hereckými představiteli v čele je bezesporu zajímavý nápad, realita je ovšem trochu někde jinde. Hodinu a půl dlouhý náhled pod pokličku kriminální kočovné komunity nenabízí ve výsledku nic nad rámec žánrové rutiny, čím by diváka zaujal, vyjma zmíněného Gleesona a Fassbendera, kteří hrají na výbornou.  
50% Společenská spodina
25% Kriminalita
25% Rodinné trable
Proti vlastní krvi
(Trespass Against Us, Proti svojej krvi)
Akční / Krimi / Drama / Thriller
Velká Británie, 2016, 98 min

Režie: Adam Smith
Scénář: Alastair Siddons
Kamera: Eduard Grau
Hudba: The Chemical Brothers
Hrají: Michael Fassbender, Brendan Gleeson, Rory Kinnear, Sean Harris, Lyndsey Marshal, Tony Way, Gerard Kearns, George Russo, Barry Keoghan, Killian Scott, Chris Cowlin
Producenti: Gail Egan, Andrea Calderwood, Alastair Siddons
Střih: Jake Roberts, Kristina Hetherington
Scénografie: Nick Palmer
Kostýmy: Suzanne Cave

Nevhodný mládeži do 15 let
Česko V kinech od: 13.04.2017 CinemArt CZ
Slovensko V kinech od: 13.04.2017 CinemArt SK
Velká Británie V kinech od: 03.03.2017 Lionsgate UK


http://www.csfd.cz/film/381039-proti-vlastni-krvi/
http://www.imdb.com/title/tt3305308/


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Akta Pentagon: Skrytá válka | The Post

Za vlády prezidenta Richarda Nixona se na povrch dostala řádka vládních afér, které pohnuly jak americkou domácí, tak zahraničně politickou situací. Ještě než však propukla aféra Watergate, dostala se do popředí médií aféra ohledně tzv. Pentagon Papers - zveřejnění přísně tajného dokumentu o americkém působení ve válce ve Vietnamu, které nechal zpracovat v roce 1967 ministr obrany Robert McNamara. Zveřejnění údajů v této zprávě otřáslo nejen obyvatelstvem USA ale také základy svobody tisku zakotvené v ústavě Spojených států. A přesně tuhle situaci a její vývoj se pokouší novinka jednoho z největších filmařů přiblížit v novém filmu. Stojí ale tahle lekce z historie za návštěvu?  

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room . Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku  Wind River z minulého roku?

Chicagský tribunál | The Trial of the Chicago 7

Díky opět se zpřísňujícím opatřením a všeobecné situaci nejenom ve filmovém průmyslu je osud očekávaných filmových hitů zatím neznámý. Velké letní filmy se odsouvaly prvně na podzim, poté na příští rok s nadějí, že situace se dramaticky zlepší. Není to ovšem problém jen velkých blockbusterů ale také umělecky hodnotnějších filmů, které pomýšlejí na nějaké to ocenění začátkem příštího roku. Jedním z takových byl i hvězdně obsazený příběh na motivy skutečných událostí z tvůrčí dílny Aarona Sorkina Chicagský tribunál , který od Paramountu v červnu koupil Netflix aby jej v půlce října nabídly svým předplatitelům. A byl to od nich zatraceně dobrý tah...