Přeskočit na hlavní obsah

Uteč | Get Out [75%]

Koncem února se do amerických kin dostal horor Uteč, který se přes skromné náklady na výrobu vyšvihl v jeden z nejúspěšnějších režijních debutů vůbec. Stojí za tím totiž Jordan Peele z populární komediální dvojice Key & Peele. A byť se v rámci tohoto filmu hned několik úsměvných momentů nachází, do smíchu vám rozhodně nebude. Tenhle netradiční horor (a vlastně i netradiční film) si totiž našel cestu i do tuzemské kinodistribuce a vy jej od čtvrtka můžete najít mezi premiérami pro tenhle týden. 

Chris (Daniel Kaluuya) se vydává se svojí přítelkyní z města pryč na usedlost jejich rodičů, kde má být konečně představen. Rose (Allison Williams) se ovšem rodičům jaksi zapomněla zmínit, že její přítel je černoch. Ti ovšem po příjezdu nic zásadně neřeší a chovají se jakoby nic. Celý poklidný víkend s budoucím tchánem a tchyní se ovšem začíná zdát čím dál tím více podivný, když se kolem Chrise začnou dít podivné věci. Aby toho nebylo málo, Rodiče Rose naplánovali rodinnou sešlost s přáteli a příbuznými právě na tenhle víkend... 

Když se to tak vezme, Uteč není úplně hororem v pravém slova smyslu. Jeho netradičnost, neokoukanost a podivnost filmu v konečném důsledku hraje jen v prospěch. Onu necelou hodinu a třičtvrtě si totiž připadáte, jako by se jednalo o nějakou podivnou podívanou, lehce hraničící s amatérským filmem, nicméně s konečnými titulky si vlastně uvědomíte, jak moc s vám film dostal pod kůži. Tahle podívaná se totiž nebojí být neskutečně přepálenou na jedné straně a až nepříjemně kostrbatou, vyumělkovanou a podivnou na straně druhé. Divák se tak snadno vcítí do kůže hlavního hrdiny, který tak trochu nechápe, co se to sakra kolem něho děje. 

Jistě, ona podivnost filmu je v jeho průběhu poněkud rušivá a celé to působí jako komedie, která co nevidět propukne, jenže když na ono odhalení dojde, do smíchu rozhodně není. Jordan Peele se navíc nebojí jít za hranice dobrého vkusu a naservírovat takovou změnu atmosféry a celé atmosféry filmu, že se vám až zatočí hlava. A právě díky razantnímu převratu v závěru filmu pak působí ona přepálená a nepříliš věrohodná první část na tom pravém místě.  

Co se týče zpracování, tam film jede na žánrový standard, potěší ovšem absence found footage prvků. Uteč má zkrátka od začátku jeden jasný cíl, za kterým jde možná trochu kostrbatou cestou (čemuž napomáhají i poněkud podivné herecké výkony) ale ve výsledku to vlastně chápu. Film totiž svoji originalitu a nápady upíná především do samotného příběhu filmu, spíše než do samotného zpracování. Pár nápadů se zde najde, nicméně nečeká vás nic, z čeho byste se posadili na pozadí. 

Film také operuje nejen s značnou mírou nadsázky a absurdity, v podobně přemrštěném balení se nebojí využívat také humor. Mimo parťáka hlavního hrdiny, který dostává prominenci především v závěru, se totiž Jordan Peele i v rámci děsivých scén nebojí využít lehce situačního humoru, což jen podtrhuje neokoukanost a netradičnost tohohle snímku. 

Pokud jsou tedy filmy děsivého charakteru vaší oblíbenou volnočasovou aktivitou, dejte šanci této poněkud rázně netradiční podívané. Film je zdá se možná až příliš relevantní v dnešní době, přesto i přes veškerý mediální humbuk kolem něj, nabízí vcelku nápaditý příběh, který dokáže oslovit a udrží ve vás zájem na celou hodinu a třičtvrtě, co vám v kině zabere. Ona podivnost a kostrbatost s jakou se snaží předat svůj příběh je v závěru dobře napsaným koncem z velké části vykoupena. Nečekejte ovšem klasický horor, spíše docela zvrácený příběh s hororovými prvky, který má jeden z nejlepších závěrů za poslední dobu. 
    
Jordan Peele a jeho netradiční a místy mrazivá podívaná, která se nebojí jít za hranice toho, co se se od hororů v posledních letech očekává. Místo laciných lekaček spíše buduje atmosféru a staví na originální myšlence, která v závěru ospravedlní i ne zrovna stoprocentní první část filmu. Zpracování se nejedná o nic světoborného, díky skvělému nápadu a velmi slušnému scénáři si ovšem film zaslouží šanci i pro ty, kterým hororový žánr zrovna moc neříká. 
35% Rodinná sešlost
35% Rasismus s přátelskou tváří
30% Originalita a absurdita
Uteč
(Get Out)
Horor / Mysteriózní
USA, 2017, 103 min

Režie: Jordan Peele
Scénář: Jordan Peele
Kamera: Toby Oliver
Hudba: Michael Abels
Hrají: Daniel Kaluuya, Allison Williams, Bradley Whitford, Catherine Keener, Caleb Landry Jones, Lil Rel Howery, Keith Stanfield, Betty Gabriel, Erika Alexander, Lyle Brocato, Ashley LeConte Campbell, Jana Allen, Rutherford Cravens
Producenti: Jason Blum, Sean McKittrick, Jordan Peele, Edward H. Hamm Jr.
Střih: Gregory Plotkin
Scénografie: Rusty Smith
Kostýmy: Nadine Haders

Nevhodný mládeži do 15 let
Česko V kinech od: 27.04.2017 CinemArt CZ
Slovensko V kinech od: 27.04.2017 CinemArt SK
USA V kinech od: 24.02.2017 Universal Pictures US

http://www.csfd.cz/film/439153-utec/
http://www.imdb.com/title/tt5052448/


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Avengers: Endgame

Největší filmová událost posledních let je tady. Završení plánů Marvelu, které začaly v roce 2008 a zároveň také rozuzlení příběhu, který přesně před rokem přišel do kin v Avengers: Infinity War. Ano, Avengers: Endgame dnešním dnem vstupuje do českých a slovenských kin a s ním také konec jedné éry. Je nad slunce jasné, že film samotný bude událost srovnatelná snad jen se závěry těch největších filmových sérií historie. Jak se ale Marvelu podařilo uzavřít celé ty roky budování a dospěl celý ten propojený příběh na pozadí do zaslouženě povedeného konce?

Složka 64 | Journal 64

Severské kriminálky se těší dlouhodobé oblibě a to ať již se jedná o knižní nebo filmové počiny. O sérii Oddělení Q od Jussi Adler-Olsena to platí dvojnásob. Knižní předlohy už několikátý rok patří mezi žánrové bestsellery a série jejich filmových adaptací zraje s každým dílem. Nyní se do kin vydává již čtvrté pokračování s názvem Složka 64, které se s poměrně aktuálním tématem pokusí navázat na úspěchy dílů předešlých. A pokud vám tahle série doposud unikala, není lepší čas tento nedostatek napravit. 

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room. Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku Wind River z minulého roku?