Přeskočit na hlavní obsah

Andělé všedního dne [55%]

Ať už si myslíte o Michalu Vieweghovi cokoliv, faktem zůstává, že je v současnosti komerčně nejúspěšnější spisovatel, což se mu v poslední době docela dobře snaží prodat i do filmové branže. Je to tak již posledních pár let co se čas od času objeví filmová adaptace jedné z jeho knih, a tento premiérový týden do kin vstupuje další. V režii Alice Nellis se na filmová plátna dostává adaptace populární knihy Andělé všedního dne, která se dočkala už i své divadelní adaptace. Jak tedy dopadl film?  

Někdy se život začne ubírat směry, které už pro někoho nejsou snesitelné a člověk se mnohdy rozhoduje pro radikální řešení. Taková je i situace několika lidí, do jejich života vstupuje čtveřice andělů, která se snaží odvrátit tragédii, ke které se neodvratně směřuje. Učitel autoškoly Karel (Bolek Polívka) se dlouhá léta trápí v manželství s Marií (Zuzana Bydžovská), zatímco fantazíruje o jedné ze svých žákyň, osamělé vdově Ester (Klára Melíšková). Marie samotná ovšem už nějakou dobu nemluví se svojí dlouholetou přítelkyní (Zuzana Kronerová), která těžce nese fakt, že Mariin a Karlův syn Filip (Ondřej Sokol), přebral jejímu synovi Zdeňkovi (Václav Neužil) ženu i s dětmi. Nejhůře vše však nese právě Zdeněk, který se dnes večer pokusí o sebevraždu. A tak i přesto, že některým už z jejich situace nelze pomoci, čtveřice andělů se pokusí situaci alespoň trochu zmírnit. Mají na to ale jen velmi málo času...   

Musím se přiznat k tomu, že jsem se na snímek dostal vlastně úplnou náhodou, neboť Viewegha načteného nemám, obzvláště velký fanoušek Alice Nellis také nejsem a propagace snímku mě rozhodně nedokázala přesvědčit o tom, abych mu šanci dal. Nicméně stalo se a já musím konstatovat jednu věc, co jsem nečekal. Ať už je totiž snímek kvalitami jakýkoliv, jedná se o překvapivě snesitelnou hodinku a půl ve společnosti solidně natočeného příběhu, se solidními herci a s docela fungující atmosférou. 

Samotná látka má sice hned několik přinejmenším podivných momentů (andělé prohlížející si životy lidí na iPadu atp.), nicméně pokud se přeneseme přes onu možná až přílišnou ukotvenost v reálném světě, celý kontrast několika rozdílných nadpozemských bytostí ve světě zbytečných lidí a jejich všednodenních strastí je docela příjemný a spolu se slušnou (až tedy na několik repetitivních elementů které přišly trochu rušivé) audiovizuální stránkou, není filmu moc co vyčítat. Dokážu si naopak představit, že čtenáři literární předlohy budou ze snímku přinejmenším u vytržení. 

Tak jako tak ovšem Andělé všedního dne jsou celkem překvapivým artiklem v nabídce kin takhle na začátek podzimu. Vcelku příjemná jednohubka s lehce načrtnutou hlubší myšlenkou, která je místy zábavná, místy hořkosladká a místy dojemná. Spousta věcí by se dala rozhodně zlepšit, avšak i takhle to není prohra. A to je rozhodně lepší výsledek, než jen dokola pořád ty samé komedie pro celou rodinu které jsou jak přes kopírák. Pokud tedy hledáte na jaký český film vyrazit do kina, Andělé všedního dne mohou být právě vaše volba.  

Další snímek podle Viewegha, nicméně infantilní humor tentokrát nečekejte (tedy alespoň ne většinu času). Alice Nellis vytáhla z materiálu docela solidní jednohubku s lehkým hlubším přesahem, která nenadchne ale rozhodně vyloženě nezklame. Což je ale na druhou stranu výsledek, který je rozhodně lepší výsledek, než ve který doufá většina domácí produkce z poslední doby.  
 Koktejl: 
20% Drama
20% Zásh z hůry
25% Viewegh
35% Solidní obazení

Andělé všedního dne
(Anjeli)
Drama
Česko, 2014, 97 min

Režie: Alice Nellis
Předloha: Michal Viewegh (kniha)
Scénář: Alice Nellis
Kamera: Matěj Cibulka
Hudba: Michal Novinski
Hrají: Marián Labuda st., Vojtěch Dyk, Vladimír Javorský, Eliška Křenková, Bolek Polívka, Zuzana Bydžovská, Klára Melíšková, Václav Neužil ml., Zuzana Kronerová, Josef Kuhn, Pavel Gajdoš, Ondřej Sokol

Nevhodný mládeži do 12 let
Česko V kinech od: 09.10.2014 CinemArt
Slovensko V kinech od: 09.10.2014 Garfield Film

http://www.csfd.cz/film/350119-andele-vsedniho-dne/






Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Akta Pentagon: Skrytá válka | The Post

Za vlády prezidenta Richarda Nixona se na povrch dostala řádka vládních afér, které pohnuly jak americkou domácí, tak zahraničně politickou situací. Ještě než však propukla aféra Watergate, dostala se do popředí médií aféra ohledně tzv. Pentagon Papers - zveřejnění přísně tajného dokumentu o americkém působení ve válce ve Vietnamu, které nechal zpracovat v roce 1967 ministr obrany Robert McNamara. Zveřejnění údajů v této zprávě otřáslo nejen obyvatelstvem USA ale také základy svobody tisku zakotvené v ústavě Spojených států. A přesně tuhle situaci a její vývoj se pokouší novinka jednoho z největších filmařů přiblížit v novém filmu. Stojí ale tahle lekce z historie za návštěvu?  

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room . Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku  Wind River z minulého roku?

Chicagský tribunál | The Trial of the Chicago 7

Díky opět se zpřísňujícím opatřením a všeobecné situaci nejenom ve filmovém průmyslu je osud očekávaných filmových hitů zatím neznámý. Velké letní filmy se odsouvaly prvně na podzim, poté na příští rok s nadějí, že situace se dramaticky zlepší. Není to ovšem problém jen velkých blockbusterů ale také umělecky hodnotnějších filmů, které pomýšlejí na nějaké to ocenění začátkem příštího roku. Jedním z takových byl i hvězdně obsazený příběh na motivy skutečných událostí z tvůrčí dílny Aarona Sorkina Chicagský tribunál , který od Paramountu v červnu koupil Netflix aby jej v půlce října nabídly svým předplatitelům. A byl to od nich zatraceně dobrý tah...